وسایل ارتباط جمعی به عنوان کارگزاران فرهنگی، در فرآیند قیام و بیداری ملتهای منطقه خاورمیانه و شمال افریقا از جایگاه درخور توجهی برخوردار بودهاند. افزون بر این، در ایجاد آگاهیهای اجتماعی که برای فرآیند تصمیمگیری جمعی ضروری است، نمیتوان از نقش انکارناپذیر رسانهها غافل شد. از این رو با شروع قیام و حرکت بیداری اسلامی رسانههای منطقهای از جمله «الجزیره» و «العربیه» تلاش نمودند تا در سیر حوادث و رخدادهای مردمی در کشورهای اسلامی نقش فعالی را بر عهده گیرند. بر این اساس، مقاله حاضر در صدد است ضمن بررسی تاریخچه بیداری اسلامی و اشاره به تعاریف گسترده آن، به این سئوال پاسخ دهد که رسانههای منطقهای(الجزیره و العربیه) چه نقشی در پیروزی بیداری اسلامی در کشورهای مختلف منطقه داشتهاند.
نسخه کامل PDF