جستارهایی پیرامون قیام ۱۷خرداد سال ۱۳۵۴ فیضیه
وقتی طرح حکومت اسلامی امام در سال ۱۳۴۸ در قالب یک نظریه منسجم و بدیل نظام پادشاهی مطرح شد، روحانیان مبارز حوزههای اسلامی نیز بیش از گذشته ایده و انگیزه براندازی را جدی گرفتند. حمله به شخص شاه در اعلامیهها و تظاهرات روحانیان و طلاب- به رغم خفقان حاکم- بیش از گذشته مطرح و دنبال شد و این در شرایطی بود که هرگونه نیش و طعنه و گوشه و کنایه به شاه، در حکم انتحار بود و کسانی که در اعلامیهها و نوشتههای خود شاه را مورد انتقاد و اعتراض قرار میدادند، در واقع حکم اعدام خود را امضاء میکردند. حماسیترین و توفانیترین خیزش و خروش ملت ایران در نفی نظام پادشاهی در خرداد۱۳۵۴ در فیضیه قم روی داد. در این قیام خونین که در تاریخنگاری دوران معاصر به کلی فراموش شد، طلاب و روحانیان با شعارهایی انقلابی و بنیانافکن از جمله مرگ بر شاه قاتل، مرگ بر شاه مزدور، از پهلوی بیزاریم و… به تظاهرات دست زدند و رژیم شاه را به چالش کشیدند.
حرکت رعدآسای فیضیه در خرداد۵۴ و متعاقب آن نگارش پیشنویس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این سال، از یک سو ریشه در طرح حکومت اسلامی امام داشت که در آن رژیم شاهنشاهی، ناهمگون با اصول اسلامی نشان داده شده بود و از سوی دیگر این حرکت پیشزمینه طرح انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۶ بود و میتوان گفت شعارهای انقلابی و ضدشاهی طلاب در مراسم یادبود شهیدان ۱۵خرداد، جرئت و جسارت مردم را برای دست زدن به این گونه شعارهای ضدشاهی و طرح نظام جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۶ فراهم کرد و این خیزش حماسی را گسترش داد و انقلاب آفرید…