سهراب مقدمی شهیدانی

در عصر حاضر دایره‌المعارف‌ها از جایگاهی راهبردی در عرصه پژوهش‌های خرد و کلان برخوردارند و ضمن برساختن ذهنیت عمومی در مورد پدیده‌ها، مفاهیم و جریان‌ها، در ترسیم سوگیری پژوهش‌ها نیز به شدت مؤثر هستند و اگر «دایرهالمعارف» را گلوگاه پژوهش در عصر حاضر بنامیم، سخن به گزافه و مبالغه نیست. بر این اساس بررسی دقیق و فنی دایرهالمعارف‌ها در هر عرصه و ساحتی ضروری می‌نماید؛ به‌ ویژه اگر برخی مدخل‌های یک دایرهالمعارف حاوی تحریفات آشکار یا سوگیری پنهان باشد.
تردیدی نیست که پیروزی انقلاب اسلامی ضربه سهمگینی به ساختارهای سیاسی- فکری استکبار وارد ساخت و یکی از راه‌های جدی ابرقدرت‌ها در مقابله با این پدیده، تولید و ترویج روایت‌های تحریف‌آمیز است و وارد شدن القائات تحریف‌آمیز به دایرهالمعارف‌ها یکی از مخاطره‌آمیزترین انواع تحریف است.
با پیروزی انقلاب اسلامی نهضت دایرهالمعارف‌نویسی آغاز گردید و در این زمینه مراکز و مؤسسات مختلفی تأسیس شد که برخی از آنها تا امروز به ‌کار خود ادامه داده‌اند. با نگاهی به تولیدات این مراکز متأسفانه باید اذعان داشت که برخی از این آثار، و به ‌صورت مشخص مدخل‌هایی که به «امام» اختصاص داده شده‌اند، حاوی غلط‌ها و تحریفات متعدد بوده است. به‌ طور مثال می‌توان به مدخل مربوط به «امام خمینی» در دایرهالمعارف بزرگ اسلامی یا همان مدخل در دایرهالمعارف تشیع اشاره کرد که حاوی تحریفات و اغلاط متعدد محتوایی بود و پیش از این مورد نقد قرار گرفت.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

amet, in sed Donec facilisis ut id, vel,