میثم عبداللهی

رژیم شاه سیاست‌های ضد دینی خود را بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی آغاز کرد و اولین برنامه‌ای که رژیم تدارک دید تصویبنامه انجمن‌های ایالتی و ولایتی بود. مردم ایران به رهبری امام خمینی به مبارزه با رژیم پرداخته و سیاست‌های ضد دینی آن را محکوم کردند.

از آغازین روزهای نهضت امام خمینی(ره) علمای گیلان با امام خمینی اعلام همراهی کردند و حمایت خود را از نهضت ابراز داشتند و تجمعاتی در رشت شکل گرفت که رهبری آنها با آیت‌الله بحرالعلوم و آیت‌الله ضیابری بود و جمع کثیری از مردم رشت با آنها همراهی کردند. صدور اعلامیه‌ها و برگزاری تجمع‌ها و فرستادن نامه و تلگراف از جمله کارهای رایج علمای گیلان در حمایت از نهضت امام در این برهه بود تا اینکه رژیم شکست خورد و لغو تصویبنامه را اعلام کرد.

اقدام دیگر رژیم، برگزاری رفراندوم برای لوایح ششگانه انقلاب سفید بود و موج اعتراض‌ها با انقلاب سفید در دی‌ماه ۱۳۴۱ آغاز شده و علمای گیلان در محکومیت این لوایح در مسجد جامع کاسه‌فروشان رشت تجمع کرده و به افشاگری علیه رژیم پرداختند. آنها وقتی قصد کردند که برای حمایت از نهضت امام به تهران بروند، رژیم، دو مجتهد رشت را دستگیر کرده و به زندان قزل‌قلعه برد و بیش از یک ماه در زندان رژیم بودند و نامه‌ها و تلگراف‌ها به سوی دربار و دولت سرازیر شد و با فشار علمای نجف و مردم ایران در اواخر سال ۱۳۴۱ آزاد شدند. آیت‌الله بحرالعلوم مخفیانه به قم رفت و برای اولین‌بار با امام خمینی دیدار کرده و از ایشان تجلیل نموده و برای مبارزات بیعت نمود.

اقدام دیگر رژیم حمله به مدرسه فیضیه و هتک حرمت روحانیت بود که طی آن سید یونس رودباری که از طلاب گیلانی حوزه قم و از شاگردان امام خمینی بود به شهادت رسید و اولین شهید نهضت نام گرفت. علمای رشت در این واقعه به امام تسلیت گفته و امام نیز با نامه‌ای که به آیت‌الله بحرالعلوم نوشت اعلام کرد که از این مرحله، دیگر درصدد براندازی رژیم است و راهکارهایی را برای بسیج عمومی مردم و خط‌دهی فکری مردم برای آیت‌الله بحرالعلوم نوشت. آیت‌الله بحرالعلوم و سایر علمای رشت نیز آمادگی خود برای فداکاری در راه نهضت را بار دیگر اعلام کرده و جنایت رژیم را محکوم کردند.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

quis amet, Nullam vulputate, massa Lorem mi, id Aenean pulvinar nec odio