مصاحبه

خالد القدومی

دکتر خالد القدومی شاید رسانه‌ای‌ترین نماینده جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در ایران باشد. علاقه او به یادگیری سریع زبان فارسی و تحصیل در رشته‌ ایران‌شناسی به رغم دانش پزشکی او نشان از عزمی راسخ برای فعالیت همه‌جانبه در ایران دارد. ولی افسوس که تقدیر به گونه‌ای رقم خورد که در بدترین دوران روابط حماس با ایران، وی در این مسئولیت جای گرفت و شاید مسئولین حماس او را به همین دلیل که اوضاع بدتر از این نشود روانه تهران کردند.

اوضاعی که پس از بیداری اسلامی در منطقه ایجاد شد و امید می‌رفت که پایه‌های لرزان رژیم صهیونیستی را سست‌تر از این کند ولی وضعیتی ناخواسته را به جهات ذیربط تحمیل کرد.

حماس مابین تحولات سوریه از یک‌سو و قدرت یافتن اخوان‌المسلمین از سوی دیگر، دست به یک تصمیم مهم زد که تبعات آن تاکنون برایش زیان‌بار بوده است و تأسف‌بارتر اینکه جبهه مقاومت یکی از پایه‌های خود را از دست داد و نتوانست در جبهه تازه‌گشوده‌شده علیه صهیونیسم در سوریه، این گروه مقاوم را در کنار خود داشته باشد.

تحولات مصر و سوریه حداقل در یک نگاه ابتدایی برای حماس یک پیامد اساسی دارد و آن تجدید نظر است؛ شاید بدون هزینه و شاید هم با هزینه‌های گزاف.

با توجه به آنچه از دکتر القدومی در این مصاحبه دریافته‌ایم و از حماس سراغ داریم مذاکره با صهیونیست‌ها خط قرمز است. به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی محال است و آزادی تمام فلسطین آرمان ‌حماس است. پس حماس در جبهه مقاومت باقی خواهد ماند. باشد که در آینده نزدیک با رویکردی صائب و سالم در قامت واقعی مقاومت در دامان حامیان آزادی قدس شریف خوش بدرخشد. آن‌گونه که شایسته خدمت در مسیر رهایی قبله اول است.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

efficitur. id massa luctus Donec at vulputate,