هشام منور

ترجمه خدیجه رسولی

مردم فلسطین

مدخل

از مجموع بیش از ۵میلیون آواره فلسطینی، کشورهای سوریه، لبنان و اردن تعداد زیادی از آوارگان را در خود اسکان داده‌اند. مدت این آوارگی نزدیک به ۶۵ سال است و آنها ظرف این مدت طولانی از حقوق اولیه از جمله حق تعیین سرنوشت، حق آموزش، حق بهداشت و سایر حقوق مبنایی در عصر جدید محروم بوده‌اند.

آوارگان فلسطینی اگرچه هیچ‌‌وقت از بازگشت به سرزمین خود ناامید نشده‌اند ولی کشورهای عربی نیز در هیچ دوره‌ای نیازهای انسانی و اولیه آنها را به شایستگی تقبل نکرده‌اند.

مسائل معیشتی، بهداشتی، آموزشی در یک کشور بیگانه، در کنار ظلم‌های رفته از سوی صهیونیست‌ها به این ملت؛ و از سوی دیگر دغدغه مبارزه علیه صهیونیست‌ها مشغله ذهنی ۶۵ساله این عده است که لحظه‌ای آنها را رها نمی‌کند.

سازمان‌های بین‌المللی و قدرت‌های دخیل در قضیه فلسطین و معضل صهیونیسم نیز رسالت جهانی خود در محفاظت از این ملت را به بدترین شکل انجام داده و به هیچ عنوان امید اقدام اساسی و حمایت واقعی از آنها وجود ندارد. معامله بر سر عدم بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین خود نمونه‌ای از این حق‌پوشی در جریان سازش است.

در این آشفته‌بازار کم‌لطفی، بی‌مهری و ظلم‌های روزافزون و خیره‌کننده در منظر عام افکار و وجدان جهانی، توطئه صهیونیسم جهانی علیه مقاومت در سوریه، معضلی دوچندان بر مصائب قبلی این ملت گردید که نه فقط آوارگان فلسطینی در سوریه بلکه آوارگان فلسطینی لبنان و اردن را نیز متأثر از خود کرد.

هم‌اکنون تمام آوراگان در سه کشور مذکور در بدترین شرایط اسکان، معیشت، بهداشت و آموزش به سر می‌برند. ضمن آنکه آوارگان فلسطینی در سوریه درگیر آوارگی مضاعف شده‌اند.

تبعات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روحی این اوضاع اگرچه طاقت‌فرسا، مشکل و مایه عبرت است ولی شاید از یک منظر تهدیدی برای صیهونیست‌ها و فرصتی برای فلسطینی‌ها به منظور بازگشت و پایان دادن به این محنت ۶۵ساله باشد. دردی که اگر از عمق جان به این ملت وارد شده و برای بار دوم آوارگی آنها را در پی داشته، لازم است اراده‌ای استوار و محکم مستقر گردد و برای همیشه به آن پایان دهد.

انتفاضه آوارگان با حرکت آنها به سمت مرزهای فلسطین اشغالی دیدگاهی است که در پس تشریح اوضاع فعلی آنها با این سه مقاله مقابل، مدنظر است. اگرچه ساقط‌کننده وظیفه اعراب، مسلمانان و جهانیان در قبال این ظلم مضاعف نیست.

هم‌اکنون نزدیک به نیمی از جمعیت فلسطینی‌ها، در آوارگی به سر می‌برند. تعدادی که نزدیک به جمعیت یهودیان ساکن در فلسطین است و به نظر می‌رسد که برای یک نهضت همگانی علیه اشغالگری کافی باشد.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ultricies lectus mi, facilisis suscipit felis felis neque. Nullam