تصویر روزنامه اطلاعات ۲۸ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات ۲8 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲۸ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲8 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲۸ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲8 مرداد ۱۳۵۸

حکم امام خمینی به نیروهای نظامی، انتظامی و مردم برای سرکوب عوامل خرابکاری حزب دمکرات

امام خمینی امروز طی حکم نیروهای نظامی، انتظامی و مردم را مکلف کردند تا هر چه زودتر برای سرکوب عوامل خرابکار حزب دمکرات اقدام کنند. در این حکم آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

الساعه خبر رسید که در سنندج حزب دمکرات، آنها، ارتشی ها و سازمان های آنها را محاصره کرده اند و اگر تا نیم ساعت دیگر کمک نرسد اسلحه ها را می برند و از مسجد سنندج به ما اطلاع داده اند که حزب دمکرات زن های ما را به گروگان برده اند. اکیداً به کلیه قوای انتظامی دستور می دهم به پادگان های مراکز ابلاغ کنند که به قدر کافی به طرف سنندج حرکت کنند و با شدت اشرار را سرکوب نمایند. پاسداران انقلاب در هر محلی هستند به مقدار کافی به طرف سنندج و کردستان با پل هوایی بسیج شوند و با شدت تمام اشرار را سرکوب نمایند تأخیر ولو به قدر یک ساعت تخلف از وظیفه و به شدت تعقیب می شود. از ملت ایران می خواهم که مراقب باشند هر یک از مأمورین تخلف کردند فوری اطلاع دهند. من انتظار دارم که تا نیم ساعت دیگر از قوای انتظامی به من خبر بسیج عمومی برسد. والسلام. روح الله الموسوی الخمینی» (صح ۲۸/۵)

گزارش رئیس ستاد مشترک ارتش به امام خمینی در خصوص سرکوب ضدانقلاب

از سوی رئیس ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران بامداد امروز گزارشی از درهم کوبیدن عناصر ضدانقلاب و پاکسازی منطقه پاوه به دفتر امام خمینی داده شد.

در این گزارش آمده است: «در اجرای فرمان رهبر عالیقدر انقلاب اسلامی ایران و فرماندهی کل قوا، نیروهای مسلح ارتش جمهوری اسلامی ایران مرکب از یگان های زرهی توپخانه، نیروهای ویژه هوابرد ژاندارمری و پاسداران انقلاب به منظور درهم کوبیدن عناصر ضدانقلاب و پاکسازی منطقه پاوه با قاطعیت وارد عمل شدند و ساعت ۶ بامداد امروز قبل از موعد مقرر توانستند شهر پاوه را تأمین نمایند و با وارد آوردن تلفات به عناصر ضدانقلاب آنان را متواری سازند. هم اکنون عملیات به منظور پاکسازی کامل منطقه طرف نوسود و کنترل مرز از طریق هلیکوپترهای مسلح ادامه دارد.» (اط ۲۹/۵، ص ۲)

مصاحبه روزنامه بامداد با حجت الاسلام حسن لاهوتی درباره فعالیت های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاوه

روزنامه بامداد در مصاحبه ای با حجت الاسلام حسن لاهوتی، نماینده امام و سرپرست سپاه پاسداران، از نحوه فعالیت سپاه به خصوص در مورد حوادث پاوه پرس و جو کرد. حجت الاسلام لاهوتی ضمن حمایت از فعالیت های پاسداران در پاوه گفت در پاوه پاسداران را قتل عام کردند ولی ملت ما و نیروهای ارتشی و سپاه پاسدارانی که از مرکز و جاهای دیگر اعزام کردیم مسأله را حل کردند وی همچنین گفت سپاه پاسداران مجری دستورات امام است و زیر نظر امام فعالیت می کند اما امام چهره دیگری در مورد انقلاب نشان دادند و گفتند کلیه مقامات مسئول انقلابی عمل نکرده اند و حتی پاسداران را هم مورد خطاب قرار دادند که انقلابی عمل نکرده اند.

سپاه پاسداران که امروز در پاوه، قتل عام می شود و سرشان را می برند و بدن آنها را می سوزانند و حتی از جسد مرده آنان نمی گذرند از پاکترین جوان های ما چه از نظر فکری و اندیشه چه از نظر ایمان انتخاب می شوند. (بام ۳۸/۵، ص۱)

اعدام یازده نفر از مهاجمین به پاوه

یازده نفر از مهاجمین به پاوه که به وسیله پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده بودند سحرگاه امروز به اعدام محکوم شدند؛ حکم صادره در ساعت ۴۰/۲ دقیقه بامداد امروز در محوطه زندان دیزل آباد کرمانشاه اجرا شد. (خا ۲۹/۵، ش ۱۵۲، ص ۳، شهرستان)

اعلام نحوه فعالیت مجلس خبرگان قانون اساسی

هاشم صباغیان در پایان جلسه افتتاحیه مجلس بررسی نهایی قانون اساسی در گفتگویی با خبرنگاران گفت:

نمایندگان در سیزده کمیسیونی که تشکیل شده راجع به اصول سیزده گانه مجلس، اصول بین آنها تقسیم می شود و [هر کدام از کمیسیون ها مسئول رسیدگی به تعدادی از این اصول هستند و] شش روز فرصت هست که چهار روز برای رسیدگی در کمیسیون ها و دو روز هم بعداً برای رسیدگی در شورای دبیران. وی افزود:

این جلسات به طور مداوم صبح و عصر و حداقل هم ده ساعت پیش بینی شده که در روز برنامه داشته باشند. هاشم صباغیان در پاسخ این سؤال که آیا کلیه نمایندگان در این جلسه شرکت کرده اند یا خیر گفت: کلیه نمایندگان که انتخاب شده بودند  شرکت نکرده اند ما تعدادی غایب داشتیم که آمار دقیق آن را نمی دانم ولی تقریباً سه نفر غایب هستند و علت آن هم ذکر نشده. در پاسخ این سؤال که با توجه به فرمان امام کلیه قوانین باید صددرصد اسلامی باشد و مطابق با فقه اسلام باشد اقلیت ها چه اظهار نظری می توانند در این مجلس بنمایند، وزیر کشور اظهار داشت ابراز نظر اقلیت ها نسبت به حقوق اقلیت ها در فصل مخصوص به خود اصول قانون اساسی پیش بینی شده. در مورد مدت مجلس وزیر کشور اظهار داشت مدت مجلس سی و یک روز خواهد بود که فقط در روز عید فطر پیش بینی شده که تعطیل باشد و دیگر ایام تعطیل نخواهد بود. (خا ۲۹/۵، ش ۱۵۲، ص ۱۵ و ۱۴)

تشکیل مجلس بررسی نهایی قانون اساسی

مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ساعت ۱۰ امروز با تلاوت آیاتی از قرآن کریم در محل مجلس سنای سابق طی مراسم ویژه ای به ریاست موقت آیت الله سیدحسین خادمی، نایب رئیس حجت الاسلام انگجی و منشی گری آقایان سید مراد زهی، سید موسی موسوی و حسن عضدی گشایش یافت. در این مراسم که مهندس بازرگان و اعضای شورای انقلاب حضور داشتند ابتدا سرود الم نشرح لک صدرک توسط جوانان عضو گروه سرود حسینیه ارشاد اجرا شد و سپس حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی پیام امام خمینی را قرائت کرد. امام خمینی در پیام خود ضمن تأکید بر این نکته که مردم خواهان حکومت جمهوری اسلامی بوده اند فرمودند که قانون اساسی و سایر قوانین در این جمهوری باید صد درصد براساس اسلام باشد و اگر یک ماده هم برخلاف احکام اسلامی باشد تخلف از جمهوری و آراء اکثریت قریب به اتفاق ملت است. ایشان همچنین فرمودند که «تشخیص مخالفت و موافقت با احکام اسلام منحصراً در صلاحیت فقهاست و تأکید کردند اگر بعضی وکلای مجلس تمایل به مکاتب غرب یا شرق دارند تمایل خودشان را در قانون اساسی جمهوری اسلامی دخالت ندهند.»

بعد از ظهر امروز هم دومین جلسه تشکیل شد. این جلسه به ریاست سنتی آیت الله میرزا محمدعلی انگجی و با حضور شصت و پنج نفر از نمایندگان منتخب برگزار شد. ابتدا برای تعیین هیأت رئیسه دائمی رأی گیری شد و در نتیجه آیت الله حسینعلی منتظری به سمت رئیس – آیت الله سید محمد حسینی بهشتی به سمت نایب رئیس – دکتر سید حسن آیت به عنوان دبیر و دکتر محمود روحانی و حسن عضدی به سمت منشی انتخاب شدند. آیت الله منتظری رئیس مجلس بررسی نهایی قانون اساسی ضمن سخنانی گفت اعضای منتخب مجلس بررسی نهایی قانون اساسی باید با دقت تمام پیرامون آئین نامه داخلی مجلس و مواد قانون اساسی بحث و بررسی کنند. آیت اله منتظری سپس از آیت الله بهشتی خواست که اداره جلسه را به عهده بگیرد. پس از آن آقای سیدعبدالکریم هاشمی نژاد درباره چگونگی تنظیم آئین نامه داخلی پیشنهادی داد. آیت الله ناصر مکارم شیرازی و آیتالله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی نیز پیرامون بررسی آئین نامه سخنانی گفتند و تأکید کردند که چون وقت مجلس بسیار ضیق است و فرصت کم باید حداکثر استفاده از وقت به عمل آید تا بتوان با بررسی همه جانبه به نتایج مطلوب رسید. (خا ۲۹/۵، ش ۱۵۳، ص ۱۶، ص ۳، خا ۳۰/۵، ش ۱۵۳، ص ۴)

موضع گیری دادستان انقلاب اسلامی مرکز درباره توقیف چند روزنامه و نشریه

آیت الله احمد آذری قمی، دادستان انقلاب اسلامی مرکز، در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اطلاعات اعلام کرد روزنامه های آهنگر و پیغام امروز و مجلات امید ایران و تهران مصور با حکم رسمی این دادستانی تعطیل شده اند و دستور تعطیل نشریات زیر نیز صادر شده است و به پاسداران دستور داده شده در این مورد به طور قاطع و جدی اقدام کنند آیت الله آذری قمی اسامی نشریاتی را که هم اکنون تحت بررسی قرار دارد و احتمالاً تعطیل خواهد شد به شرح زیر اعلام کرد:

آزادی وابسته به جبهه دمکراتیک ملی ایران؛ آزاد، که با امتیاز دهگان منتشر می شود؛ سوگند، ارگان مرکزی اتحاد دمکراتیک مردم ایران؛ صدای ملیون گزارش روز، روزنامه جدیدالانتشار تهران، مش حسن، هفته نامه تهران، کار ارگان سازمان چریک های فدایی خلق.

ضمناً بررسی در مورد دیگر نشریات نیز ادامه دارد که بعداً اعلام خواهد شد. (اط ۲۸/۵، ص۳)

تعیین اسامی جدید سدهای کشور

سخنگوی وزارت نیرو اعلام کرد بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و تصویب هیأت وزیران نام ۱۱ سد کشور به این شرح تغییر کرد:

سد محمدرضا پهلوی: سد دز

سد فرح: سد سفیدرود

سد شهناز پهلوی: اکباتان

سد شاه اسماعیل: گلپایگان

سد داریوش کبیر: درودزن

سد رضاشاه کبیر: کارون

سد نادرشاه: مارون

سد فرحناز پهلوی: لتیان

سدشاه عباس کبیر: زاینده رود

سد شاهپور اول: مهاباد

سد کوروش کبیر: زرینه رود (کی ۲۸/۵، ص۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

elit. quis Donec mattis adipiscing commodo non dolor fringilla