تصویر روزنامه اطلاعات ۱۷ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات ۱7 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۱۷ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۱7 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۱۷ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۱7 مرداد ۱۳۵۸

نامه سرگشاده پنج گروه ائتلافی به امام خمینی در مورد انتخابات

پنج گروه جنبش، جنبش مسلمانان مبارزه، جنبش انقلابی مردم مسلمان ایران (جاما)، سازمان اسلامی شورا (ساش) و سازمان مجاهدین خلق ایران طی نامه سرگشاده ای به امام خمینی ضمن انتقاد از نحوه برگزاری انتخابات مجلس خبرگان قانون اساسی، یادآور شدند که «اگر چه مقام رهبری شما فراتر از وابستگی به هر جمعیت و حزب بخصوص بوده و متعلق به فرد فرد آحاد ملت ایران است با این همه در جریان انتخابات ما شاهد دخالت های غیرقانونی گسترده و احزاب و جناح های به خصوص بودیم که به انحاء طرق، توده مردم را تحت نام شما به رأی دادن به فهرستی وا می داشتند که در واقع امر انتخابات را به انتصاب تبدیل نمود.» (خا ۱۸/۵، ش ۱۴۱،  ص۲)

مصاحبه روزنامه کیهان با حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات

روزنامه کیهان در گفتگویی با حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی  از وی در خصوص انتخابات و ادعاهای مربوط به تخلفات انتخاباتی سؤال کرد. هاشمی رفسنجانی گفت این هایی که اعتراض می کنند. به هیچ وجه نمی توانند ادعای خودشان را مبنی بر وجود تخلف ثابت کنند. مسأله دیگر اینکه اعتراضات بیشتر مغرضانه است. هاشمی در پاسخ به این سؤال که گفته می شود حزب جمهوری اسلامی پوسترهای انتخاباتی خود را در حوزه ها نصب کرده بود گفت: «این ادعای باطلی است. روز رأی گیری که من در وزارت کشور بودم این خبر به وزارت کشور رسید و وزیر کشور و من به چند حوزه مراجعه کردیم. چنین چیزی مشاهده نکردیم. با کثرت اعضای حزب و نفوذی که روحانیت در بین مردم دارند دیگر انجام چنین کارها لزومی نداشته است.» (کی ۱۷/۵، ص ۸)

اظهارات سخنگوی دولت در مورد توقیف روزنامه آیندگان

دکتر صادق طباطبایی امشب در گفتگویی درباره تعطیل چاپخانه روزنامه آیندگان اظهار داشت آنچه که مربوط به هیأت دولت و قوه اجرائی می باشد این است که مؤسسه مطبوعاتی آیندگان طبق اسناد و مدارک جمع آوری شده از وزارت ارشاد ملی متعلق به عموم بوده است و از بیت المال محسوب می شود. سخنگوی دولت افزود این مؤسسه در کنار ملی شدن صنایع و کارخانجات بزرگ می بایست ملی می شد و دولت مدیریت آن را به دست می گرفت لذا این اقدام که طبعاً می توانست به تعطیل روزنامه آیندگان بینجامد ارتباطی با اتهامات دادستان علیه هیأت تحریریه و گردانندگان آیندگان ندارد. چه آن اعلام جرم و اتهامات دادستانی انقلاب از صلاحیت قدرت اجرائیه به دور است. (اط۱۸/۵، ص ۲)

اظهارات یک مقام دادستانی درباره روزنامه آیندگان و جریان توقیف آن

بنا به اظهارات مسئولان دادستانی درباره توقیف روزنامه آیندگان بازداشت شدگان این روزنامه ۱۱ نفر هستند که نورالله همایون، پدر داریوش همایون، و نائینی، آوازه خوان شاه فراری، و چند عضو تحریریه نیز در میانشان دیده می شود طبق استاد به دست آمده شاه خائن دستور خرید چند ماشین چاپ را برای آیندگان داده بود و سپهبد مقدم آخرین رئیس معدوم ساواک نیز طی دستوری از مسئولان وقت خواسته بود که از این روزنامه حمایت کنند. (جم ۱۸/۵، ص ۲و۱)

مواضع حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران و نهضت رادیکال ایران درباره توقیف روزنامه آیندگان

حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان ایران و نهضت رادیکال ایران هر یک به صورت جداگانه نسبت به توقیف روزنامه آیندگان اعتراض کردند. نهضت رادیکال ایران چنین اقدامی را فشار و اختناق علیه مطبوعات خواند. (اط ۱۸/۵، ص۲)

سخنان ابوالحسن بنی صدر در خصوص نامزدی ریاست جمهوری و قضایای کردستان

ابوالحسن بنی صدر در مسافرتی که برای انجام چند سخنرانی به گیلان کرده بود طی یک مصاحبه با هفته نامه جنگل نظرات خود را درباره نامزدی ریاست جمهوری و نیز قضایای کردستان بیان کرد.

بنی صدر در پاسخ به این سؤال که آیا نامزد ریاست جمهوری خواهد شد یا نه گفت اگر چنانچه مقتضیات فراهم شود و واقعاً رهبری اجرایی در دست دولت باشد و مراکز متعدد قدرت منحل گردد که آن وقت قابل بررسی است. او همچنین در پاسخ به سؤال درباره نقش حزب دمکرات در حوادث کردستان گفت: اینکه حزب دمکرات و فدائیان خلق و این یکی و آن یکی در بازی بودند حرفی نیست ولی باید به این ها گفت گیرم که دستگاه های دولتی و یا دیگران خطایی داشتند تو که خود را علمی می دانی چرا در چنین دامی می افتی. بنی صدر این گروه ها را راست افراطی دانست. (کی ۱۷/۵، ص ۳)

استعفای دسته جمعی مؤسسین حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان

حجت الاسلام سیدهادی خسروشاهی امروز در اطلاعیه ای ضمن تشریح وقایع رخ داده در حزب جمهوری اسلامی خلق مسلمان از استعفای دسته جمعی مؤسسین این حزب خبر داد. (کی ۱۸/۵، ص ۶)

آزاد شدن چند نفر از عوامل حکومت پهلوی از زندان

دادسرای انقلاب اسلامی استان تهران اسامی ۶۷ نفر از زندانیانی را که از روز شنبه گذشته تاکنون آزاد شده اند با تفکیک قرار هر یک اعلام کرد. در میان آزادشدگان اسامی مسعود برزین مدیرعامل رادیو تلویزیون حکومت بختیار و وزیر بهداری کابینه آموزگار به چشم می خورد. (اط ۱۷/۵، ص ۱۰)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

venenatis eget leo Praesent ante. odio vulputate,