مصاحبه خبرگزاری فارس نیوز با دکتر سید حمید روحانی:

هدف تحریف گران تاریخ، منحرف کردن نسل‌های بعدی از کنه و حقیقت رویدادهای تاریخی است.

خبرگزاری فارس: رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر با اشاره به نگرانی امام (ره) از تاریخ نگاری انقلاب توسط دشمن گفت: اگر ما دیر بجنبیم، دشمن درباره تاریخ انقلاب ما کاری شبیه احمد کسروی در باره تاریخ نضت مشروطه خواهد کرد، و آن وقت باید بنشینیم و صد سال بر آن نقد و رد بنویسیم.
به گزارش خبرگزاری فارس اولین نشست آسیب‌شناسی نهضت تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی با حضور حجت‌الاسلام دکتر سیدحمید روحانی مورخ و رئیس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر و دکتر مظفر نامدار سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد در محل معاونت پژوهش و آموزش خبرگزاری فارس برگزار شد.
در این نشست دکتر سیدحمید روحانی با ارزشمند دانستن دغدغه مقام معظم رهبری در زمینه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی و تقدیر از اهتمام جدی و همیشگی ایشان به این موضوع اظهار داشت: متأسفانه در کشور ما تاریخ و تاریخ‌نگاری جایگاه لازم را در میان مسئولان ندارد و نگاه مسئولان به این مقوله نگاهی فاقد اولویت و دسته دوم است لذا از سوی آنان اقدام و اهتمام خاصی در این زمینه شاهد نبوده‌ایم.
ایشان سخنان امام را در سال ۱۳۵۱ مبتنی بر اینکه “تاریخ در گذشته غالبا به دست دشمن نوشته شده، امیدوارم نگذارید تاریخ این نهضت را هم دشمن بنویسد، انگیزه خود برای ورود به عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی اعلام و هشدار داد: اگر ما دیر بجنبیم، دشمن درباره تاریخ انقلاب ما کاری شبیه احمد کسروی در باره تاریخ نهضت مشروطه خواهد کرد، و آن وقت باید بنشینیم و صد سال بر آن نقد و رد بنویسیم.
این مورخ انقلاب اسلامی تأکید کرد: انحراف و تحریف در تاریخ‌نگاری مسأله دیروز و امروز نیست بلکه ریشه‌ای ۲۰۰ ساله دارد که هدف آن منحرف کردن نسل‌های بعدی از کنه و حقیقت رویدادهای تاریخی است ایشان منتسب کردن حرکت‌های اصیل مردمی به بیگانگان، ایجاد یأ‌س و ناامیدی در مردم، از بین بردن روحیه اعتماد به نفس ملی، حذف آگاهانه نقش اسلام و مذهب در پدیداری جنبش‌های مردمی و بدبین کردن مردم به رهبران حرکت‌ها و قیام‌های مردمی را از مهم‌ترین ابعاد و مولفه‌های تحریف تاریخ و تاریخ‌نگاری دروغین در زمینه قیام‌ها و جنبش‌های مردمی طی یک صد سال اخیر در ایران، به ویژه در زمینه انقلاب اسلامی عنوان کرد و افزود: دشمن با تحریف تاریخ تلاش می‌کند چهره‌ها و جریان‌های خدوم و خائن به ملت ایران را در حافظه تاریخی جامعه جابجا کرده و به تطهیر چهره‌های منفور و خائن به ملت بپردازد.
این استاد دانشگاه با اشاره به تلاش‌هایی که این روزها برای معرفی چهره‌ای مخدوش، غیرواقعی و تک‌بعدی از امام خمینی(ره) انجام می‌شود سابقه این حرکت‌ها و تلاش‌ها را همزمان با شروع نهضت امام در سال ۱۳۴۱ و ۱۳۴۲ دانسته و گفت: دشمنان امام از همان سال ۴۲ که حرکت امام آغاز شد درصدد برآمدند تا امام(ره) را از صحنه جامعه و اذهان مردم حذف کنند و در این راستا اقدام به بایکوت کامل ایشان در رسانه‌های خود نمودند به گونه‌ای که از سال ۴۳ تا سال ۵۶ در مطبوعات و رسانه‌های خارجی اجازه ندادند هیچ‌ ذکر و یاد و حتی نامی از امام خمینی(ره) آورده شود.
وی با رد صحبت‌هایی که این روزها در مورد حمایت بی‌بی‌سی در مقطع انقلاب اسلامی از امام خمینی(ره) مطرح می‌شود آن را کذب محض خواند و تأکید کرد: بی‌بی‌سی در آن ایام به وقایع و اتفاقاتی که در ایران روی می‌داد اشاره می‌کرد اما هیچ نامی از امام نمی‌برد تا اینکه در سال آخر نهضت به دلیل فراگیر شدن حرکت و نام امام در ایران ناچار شد نامی از امام به میان آورد.
ایشان در ادامه با اشاره به تلاش و حرکت‌هایی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای حذف یا به حاشیه راندن امام(ره) انجام شد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب با نسبت دادن صفاتی چون دیکتاتور و فاشیست تلاش کردند امام را به حاشیه برانند و اذهان را نسبت به ایشان بدبین سازند که در این کار هم ناموفق بودند.
رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر یادآور شد بعد از رحلت امام (ره) هم با تبلیغ و ترویج ادعای کهنه شدن حرف‌های امام(ره)، جایز نبودن تقلید از مجتهدی که فوت شده و اختصاص صحبت‌های امام (ره) به زمان و حوادث مقاطع خاصی از زمان تلاش شد تا امام(ره) از صحنه سیاست و اجتماع حذف شود.
حجت‌الاسلام دکتر روحانی تلاش این روزهای عده‌ای که در میان آنها حتی از لیبرال‌ها، سلطنت‌طلبان و مخالفان افکار و اندیشه‌های امام(ره) نیز دیده می‌شوند را در زمینه معرفی کردن خود به عنوان خط‌ امامی ناشی از رسوخ و ماندگاری افکار و اندیشه‌‌های امام(ره) در جامعه قلمداد کرد و تنها راه مقابله با این شگرد جدید مخالفان و مدعیان دروغین خط امام(ره) را معرفی و تبلیغ خط امام(ره) و ویژگی‌ها و مختصات آن در جامعه دانست.
نامدار سردبیر فصلنامه ۱۵ خرداد هم در این نشست با تأکید بر اینکه تاریخ، ثبت و ضبط همه و قایع و رخدادهای گذشته نیست، تأکید کرد: تاریخ، ثبت وقایع و رویدادهایی است که می‌توان از آنها به عنوان نشانه و تابلوی راهنما در مواجهه با رخدادهای زمان حال و آینده استفاده کرد و اعتبار و اهمیت تاریخ برای ما از این منظر قابل تحلیل و ارزیابی است.
این استاد دانشگاه اظهار داشت: به نظر من مهم‌ترین وجه تأکید مقام معظم رهبری در حوزه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی گم نکردن نشانه‌ها و راهنماها در تاریخ است.
وی با توهم دانستن نگارش بی‌طرفانه تاریخ جایگزین شدن فرامتن‌ها و فراروایت‌ها در قالب تاریخ شفاهی به‌جای متن‌ها و اسناد تاریخی و معرفی آن به عنوان تاریخ‌نگاری علمی و درست را یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها و تهدیدها در عرصه تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی دانست و یادآور شد: تحقیر فرهنگ سیاسی مردم با هدف، گرفتن جرأت و انگیزه هر گونه جنبش و حرکت از مردم یکی از مؤلفه‌ها و اهداف اصلی تاریخ‌سازی‌های دروغین است.
این کارشناس پژوهشگر تاریخ معاصر با انتقاد از وضعیت کتب و نحوه آموزش تاریخ انقلاب اسلامی در نظام آموزشی کشور، تأکید کرد: معضل اصلی ما در این حوزه در مقطع متوسطه و دبیرستان‌ها است که متأسفانه در این مقطع نتوانسته‌ایم به واسطه آموزش صحیح و هدف‌دار تاریخ به دانش‌آموزان، نسبت به ایجاد مبادی فرهنگی و هویتی در آنها اقدام کنیم لذا شاهد هستیم افرادی که از این سیستم آموزشی خارج شده و وارد دانشگاه می‌شوند افرادی فرهنگ‌گریز و هویت‌ستیز می‌شوند.
وی متولی و مسئول اصلی در رفع این معضل را شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانست و تأکید کرد: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان نهادی فرادولتی و فرابخشی باید متولی رفع معضل آموزش تاریخ در مدارس و دانشگاه‌ها شود و با ایفای نقش نظارتی و راهبردی به جای پذیرفتن نقش‌های اجرایی نسبت به تدوین اصول‌ و سیاست‌های کلان در این حوزه اقدام و بر محتوای تولید شده در این حوزه نظارت و آن را هدایت و مدیریت نماید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

quis tempus vulputate, Lorem consequat. sed commodo mattis elit. id sem,