تصویر روزنامه اطلاعات ۱۰ اسفند ۱۳۵۷: ورود امام به قم، حادثه تاریخی عظیم

10 اسفند 57

تصویر روزنامه کیهان ۱۰ اسفند ۱۳۵۷: رهبر انقلاب به خانه خود بازگشت

10 اسفند 57

 

ورود امام خمینی به قم

ساعت ۹:۲۰ دقیقه صبح امروز، امام خمینی در میان ابراز احساسات شدید صدها هزار نفر از شهروندان قمی و شهرستان های دور و نزدیک و روستاها و حومه این شهر با اتومبیل وارد قم شدند. در حالی که گروهی افراد مسلح از پاسداران انقلاب اتومبیل امام را اسکورت می کردند، ایشان وارد بهشت معصومه در چند کیلومتری شهر قم شدند. از نخستین ساعات صبح امروز گروه بسیاری از مردم قم و سایر مناطق کشور، در مسیر اتومبیل امام گرد آمدند که صف آنان در دو سوی مسیر تا حرم مطهر حضرت معصومه علیها سلام به چندین کیلومتر می‌رسید. هنگامی که اتومبیل امام و همراهان به بهشت معصومه رسید، ضمن ابراز احساسات مقدم امام را گرامی داشتند. ازدحام جمعیت به حدی بود که کنترل آنها برای مأموران انتظامات و پاسداران مسلح انقلاب میسر نبود و به اجبار امام خمینی دریک خودرو آمبولانس قرار گرفته و در حالی که سید احمد خمینی ایشان را همراهی می کرد، به سوی مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام رهسپار شدند.
امام خمینی لحظاتی پس از استراحت در مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام، بر خودرو پلیس راه ژاندارمری سوار شده و به سوی حرم مطهر حضرت معصومه علیهاسلام حرکت کردند.
در طول این مسیر نیز هزاران نفر از مردم، تکبیرگویان و در حالی که کلام الله مجید و تمثالهای امام خمینی را بر سر و دست داشتند، برای سلامت رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران اسپند دود می‌کردند.
خودرو امام خمینی در ساعت ۱۱:۱۷ صبح در جلو در آستانه صحن مطهر حضرت معصومه علیهاسلام توقف کرد و امام پس از پانزده سال دوری از وطن بار دیگر برای زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه علیهاسلام وارد صحن مطهر شدند.
از جمله عناوین خبری که خبرنگاران خارجی به مراکز خبری خود در سراسر جهان مخابره کرده اند این است که: « ایران در طول تاریخ خود برای نخستین بار در یک انقلاب مردمی از یک رهبر مذهبی به صورت یک رهبر مذهبی و سیاسی و اجتماعی با چنین شکوه یکپارچه‌ای استقبال می کند. برای قم، شهر حاشیه نشین کویر، چنین اجتماعی غیرقابل تصور بود.» ( خا۱۰/۱۲ ش ۳۳۱ ص ۳۱-۲۸)
امام خمینی در نخستین سخنرانی خود در مدرسه فیضیه (قم) در جمع اهالی قم و انبوهی از مردمی که از گوشه و نقاط ایران برای استقبال از ایشان به این شهر سفر کرده اند، سخنان مفصلی ایراد کردند. موضوعات اصلی این سخنان تبیین مبارزات ملت ایران، برنامه های رفاهی مادی و معنوی، تأکید بر«جمهوری اسلامی» و لزوم خودسازی بود

ورود امام به قم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

amet, libero felis id Phasellus ut Sed venenatis, dolor