تصویر روزنامه اطلاعات ۱۷ اسفند ۱۳۵۷: انعکاس وسیع نظر امام در مورد حجاب اسلامی

17 اسفند 1357

 

تصویر روزنامه کیهان ۱۷ اسفند ۱۳۵۷: کمیته های انقلاب منحل می‌شود

17 اسفند 1357

گزارش رویتر از ادامه استخدام پزشکان خارجی در ایران

رویتر به نقل از کاظم سامی وزیر بهداری و بهزیستی ایران گزارش داد که ایران به استخدام ۲۵۰۰ پزشک خارجی که ۲۰۰۰ نفر آنها از هند هستند ادامه خواهد داد.

کاظم سامی گفت: «دولت موقت برای بر سر کار آوردن پزشکان ایرانی از سه راه استفاده خواهد کرد. نخست جذب حدود ۱۰۰۰۰ پزشک شاغل در آمریکا و اروپا، دوم انتقال پزشکان مشغول به شغل های دولتی برای کار پزشکی و سوم تربیت فارغ التحصیلان بیشتر در رشته پزشکی … خدمات درمانی پیش از این سالها با کمک پزشکان خارجی به کار رفته است…»
(خا ۱۷/۱۲ ش ۳۳۸ ص ۱۰ و۱۱)

دهه ۱۳۵۰ وضعیت بهداشتی کشور مناسب نبود. براساس شاخص های بین المللی، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک پزشک و به ازای هر پزشک ۳ تا ۴ پرستار مورد نیاز بود. در سال ۱۳۵۶ تعداد کل پزشکان کشور تنها ۱۳۴۸۲ نفر بود که بسیار کمتر از شاخص های بین المللی به حساب می آمد. این تعداد پزشک نیز عمدتاً در تهران و برخی شهرهای بزرگ فعالیت می کردند. بسیاری از روستاها و بخش های بزرگی از شهرها از پزشک و امکانات پزشکی محروم بودند. در این بین محرومیت کودکان و زنان بیشتر از سایرین بود، بطوریکه در سال پایانی حکومت پهلوی، به ازای هر ۱۰۰۰ کودک زیر یک سال، ۱۲۹ نفر و به ازای هر ۱۰۰۰ کودک زیر دو سال ۱۷۴ نفر جان خود را ازدست می دادند. در سال ۱۳۵۷ در هیچ استانی از کشور تعداد پزشکان متخصص کودکان از ۱۲ نفر بیشتر نبود.
در سال ۱۳۵۷، تعداد ۶۰۰ پزشک خارجی، از کشورهای شرق آسیا از جمله پاکستان، بنگلادش، هند و مانند آن در کشور طبابت می کردند. برخی از این پزشکان، علاوه بر نداشتن مهارت کافی در طبابت و عدم وجود نظارت کافی بر کارشان چندان مفید نبودند. همچنین بسیاری از پزشکان خارجی به دلیل آشنا نبودن به #زبان_فارسی نمی توانستند از مشکلات بیماران خود اطلاع یافته و آن را درمان کنند.

مأخذ: سالنامه آماری کشور در سال ۱۳۵۶، ۱۵ خرداد ۱ و ۲ پاییز و زمستان ۱۳۸۳؛ سایت مرکزآمار ایران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

eget mi, Aenean consectetur sit venenatis adipiscing commodo facilisis