سیدحمیدروحانی رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر در گفت و گوی تفصیلی با ایرنا از مصون نبودن یاران امام از نقد، ویژگی‌های خط امام، رفتار متناقض مدعیان خط امام، به بیراهه رفتن برخی انقلابیون، دلایل امام برای حمایت از فلسطین و باند مهدی هاشمی و آیت‌الله منتظری سخن گفت.
حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی، یکی از شاگردان امام در نجف، تنها کسی بود که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب در فکر ثبت و ضبط اسناد و مدارک نهضت و تاریخ نگاری انقلاب بود بنابراین با یک اشاره امام عزم خود را برای حفظ تاریخ نهضت و انقلاب جزم کرد.
حضرت امام (ره) در سال ۱۳۶۷ نامه‌ای به سید حمید روحانی رییس وقت مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تدوین تاریخ مبارزات انقلابی نوشتند که این نامه هم مانند دیگر دست نوشته‌های حضرت امام حاوی نکاتی ارزشمند و راهگشا است. در بخشی از این نامه آمده است: «شما به عنوان یک مورخ باید توجه داشته باشید که عهده‌دار چه کار عظیمی شده‌اید. اکثر مورخین، تاریخ را آن‌گونه که مایلند و یا بدان گونه که دستور گرفته‌اند می‌نویسند، نه آن‌گونه که اتفاق افتاده است… باید پایه‌های تاریخ انقلاب اسلامی ما چون خود انقلاب بر دوش پابرهنگان مغضوب قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها باشد. شما باید نشان دهید که چگونه مردم، علیه ظلم و بیداد، تحجر و واپس‌گرایی قیام کردند و فکر اسلام ناب محمدی را جایگزین تفکر اسلام سلطنتی، اسلام سرمایه‌داری، اسلام التقاط و در یک کلمه اسلام امریکایی کردند.»
همچنین در این نامه آمده است: «شما باید به روشنی ترسیم کنید که در سال ۴۱، سال شروع انقلاب اسلامی و مبارزه روحانیت اصیل در مرگ‌آباد تحجر و تقدس‌مآبی چه ظلم‌ها بر عده‌ای روحانی پاکباخته رفت، چه ناله‌های دردمندانه کردند، چه خون دل‌ها خوردند، متهم به جاسوسی و بی‌دینی شدند ولی با توکل بر خدای بزرگ کمر همت را بستند و از تهمت و ناسزا نهراسیدند و خود را به توفان بلا زدند و در جنگ نابرابر ایمان و کفر، علم و خرافه، روشنفکری و تحجرگرایی، سرافراز، ولی غرقه به خون یاران و رفیقان خویش، پیروز شدند.»  حضرت امام در جمله‌ای درباره سید حمید روحانی فرموده‌اند: «خداوند به شما که مورد علاقه من هستید و خود از ستم ‌کشیده‌های این انقلابید، توفیق بندگی دهد.»
برای مصاحبه با سید حمید روحانی به دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر رفتیم وقتی وارد اتاق او شدم کاملا احساس کردم نزد یکی از یاران امام آمده‌ام. بر دیواری از اتاق عکسی سیاه و سفید از حضرت امام در پاریس و بر دیواری دیگر عکسی از «جنگ غزه» آویخته شده بود که از پایبندی یاران امام به آرمان‌هایش خبر می‌داد. مشروح گفت و گوی ایرنا با سید حمید روحانی در ادامه آمده است: 

**مصون بودن یاران امام از نقد در مغایرت با احکام اسلام 
سید حمید روحانی در پاسخ به اینکه آیا کسانی که با امام بوده‌اند مصون از نقد هستند خاطرنشان کرد: دراسلام ارتباط با بزرگان هیچ معیاری برای درست یا نادرست بودن نیست و تنها عمل افراد، ملاک قضاوت است.
وی با اشاره به نمونه‌هایی تاریخی افزود: افراد بسیاری هم درکنار حضرت رسول اکرم(ص) بودند اما این امر از نظر اسلامی و انسانی ارزشی ندارد. در تاریخ افرادی هستند که سالیان درازی را در کنار پیامبر بودند اما مردود هستند همان‌طورکه افرادی که حتی در دوران انزوا در کنار حضرت علی(ع) بودند یک روزی در مقابل ایشان ایستادند و به انحراف کشیده شدند.
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصرمصون بودن کسانی که با امام بوده‌اند را مغایر با موازین اسلام دانست و تصریح کرد: اینکه بگوییم کسانی که در کنار حضرت امام بودند از هرگونه انتقاد و اعتراضی مصون هستند با مکتب آل محمد همخوانی ندارد. در مکتب تشیع هیچگاه ارتباط اشخاص با بزرگان نمی‌تواند ملاک خوبی یا بدی افراد باشد. یک فرقه از فرق اسلامی بر این باورند که صحابه یعنی کسانی که پیامبر را درک کرده‌اند از عدالت ویژه‌ای برخوردارند و نباید مورد اعتراض قرار بگیرند و حتی معتقدند به دلیل اینکه معاویه در زمان حضرت رسول(ص) حضور داشته نباید مورد اعتراض قرار بگیرد که البته این مورد تأیید مکتب تشیع نیست. 

**امام خود را مصون از اشتباه نمی‌دانست چه برسد به نزدیکانش 
سید حمید روحانی با تأکید بر اینکه حضرت امام خودشان را مصون ازخطا نمی‌دانستند چه برسد به نزدیکان و یارانشان، اظهار داشت: امام می‌فرمودند: من سراپا اشتباهم. بنابراین نمی‌توان گفت نزدیکان و یاران ایشان مصون از انتقاد هستند؛ به عنوان مثال حضرت امام از آقای منتظری به عنوان حاصل عمرشان یاد می‌کردند اما او را از قائم‌مقامی عزل و طرد کردند حتی در پیام خود به آقای منتظری می‌فرمایند: من با خدای خود عهد کردم از اشتباه دیگران اغماض نکنم و هیچ وقت رضای خلق خدا را به رضای خدا ترجیح ندهم.
وی در ادامه بیان داشت : از نظرامام شاگرد ، یار و همراه امام بودن ارزشی نمی‌آورد بنابراین این ادعا که ما با امام بوده ایم پس نباید به ما اعتراض کنید یک سخن جاهلانه و دور از خرد و اندیشه است و با موازین اسلامی هم هیچ‌گونه همخوانی ندارد.
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به سوءاستفاده برخی افراد از همراه امام بودن گفت: ایجاد هرگونه اختلاف و تفرقه نه با موازین عقلی سازگاری دارد و نه با موازین شرعی همخوانی دارد بنابراین کسانی که دلسوز کشور و ملت باشند و استقلال ایران را بخواهند مسلما به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نمی‌کشند و کشور را به ورطه خطر نمی‌افکنند. این روش، انحرافی است که دشمنان انقلاب و اسلام با تحریک افراد ساده‌لوح و قدرت‌طلب دنبال می‌کنند. 

**اولین ویژگی خط امام؛ پیروی از ولایت 
وی با ارایه تعریفی از خط امام(ره) خاطرنشان کرد: خط امام جدا از خط اسلام نیست آنچه را که حضرت امام مطرح و دنبال کردند خط اسلام، پیامبراکرم(ص)، حضرت علی(ع) و ائمه معصومین است بنابراین برای شناخت خط امام باید خط اسلام را درست بشناسیم .
سید حمید روحانی درخصوص ویژگی‌های خط امام(ره) تصریح کرد: اولین ویژگی خط امام پیروی از ولایت است. در زمان خود امامان معصوم پیروی و اطاعت از آن بزرگواران واجب بود بنابراین طبق فرمانی که خود ائمه به ما دادند در دوران غیبت پیروی از فقها هم واجب است.
وی افزود: در برخی از روایات آمده اگر کسی با ولایت فقهای اسلام و علمای جامع‌الشرایط مخالفت کند حکم کافر را دارد همان‌طور که آمده است الراد علیهم کالراد علینا والراد علینا کالراد علی الله و الراد علی الله فهو فی حد الکفر یعنی اگر کسی نظرفقها و رهبر دینی را رد کند نظر و حکم ما را رد کرده و اگر رأی و نظر ما را رد کند نظر خدا را رد کرده و اگر با فرمان خدا مخالفت کند در حد کفر است.
سید حمید روحانی با تأکید براعتقاد و پیروی حضرت امام از ولایت و مرجعیت اذعان داشت: حضرت امام نه تنها بعد از اینکه به مقام مرجعیت رسیدند مسئله ولایت را مطرح کردند بلکه از دوران جوانی و طلبگی هم اطاعت ازامرولایت و مرجعیت را واجب و لازم می‌دانستند.
وی در ادامه تاکید کرد: با اینکه حضرت امام مجتهد جامع‌الشرایط بودند در دوران زعامت آیت‌الله بروجردی هیچ‌گاه برخلاف نظر ایشان کاری نکردند قلمی نزدند از ما بسیار سؤال می‌شود که چرا امام تا سال ۱۳۴۱ وارد مبارزه نشدند و نهضت را آغاز نکردند حتی در آن زمان شرایط برای مبارزه مهیا بود رژیم ضعیف بود و استحکام لازم را پیدا نکرده بود و در سال ۱۳۴۱ که شاه همه جناح‌های مخالف را سرکوب کرده بود، قلم‌ها را شکسته بود، نفس‌ها را بریده بود و از نظر سیاست خارجی هم از پشتیبانی ابرقدرت‌های شرق و غرب برخوردار بود نهضت را آغاز کرد؟
سید حمید روحانی درباره علت عدم آغاز نهضت امام تا سال ۱۳۴۱ گفت: علت این امر پیروی از ولایت بود امام تا زمانی که آیت الله العظمی بروجردی در قید حیات بودند حاضر نشد برخلاف نظر ایشان کاری انجام دهد البته به محضرشان می رفتند پیشنهاد می‌دادند انتقاد و اعتراض می‌کردند اما هیچ‌گاه برخلاف رای و نظر ایشان کاری را صورت نمی‌دادند و پیروی از ولایت داشتند. 

**مدعیان مردمی بودن، در اعتراض به هتک حرمت امام کنار مردم نبودند 
وی دومین ویژگی خط امام را همراهی و همصدا بودن با مردم دانست و اظهار داشت: امام از آن زمانی که نهضت را آغاز کردند تا زمانی که چشم از دنیا بستند گام به گام با مردم حرکت کردند و راهشان را از مردم جدا نکردند آنهایی که امروز ادعای مردمی بودن دارند درجریان هتک حرمت امام شهید کربلا(ع) در تظاهرات میلیونی مردم در سراسر کشورحضورپیدا نکردند.
رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصر در ادامه تصریح کرد: آنهایی که دم از مردم می زنند در جریان اهانت به حضرت امام در صف مردم نایستادند و به طور کلی از صحنه کنار بودند و تنها برای راهپیمایی، درخواست مجوز داشتند یعنی گروهکی شدند که صفشان از صف مردم جداست این نشان‌دهنده این است که اینها در خط امام نیستند خط امام خط مردم است کسانی که در خط امام هستند با مردم همصدا هستند. 

**مدعیان خط امام با رادیوهای بیگانه، منافقین و سلطنت‌طلبان همصدا هستند 
وی درباره سومین ویژگی خط امام گفت: امام درموضع گیری‌ها و برنامه‌هایش هیچ‌گاه طوری حرف نزد که با دشمنان اسلام و ایران همصدا شود. از ۱۶مهر سال۱۳۴۱ که روز آغاز نهضت امام بود تا سال ۱۳۶۸ که حضرت امام چشم از جهان فرو بستند یک بار هم نشد که سخنی بگویند یا موضعی بگیرند که با سیاست استکبار جهانی و صهیونیزم بین‌المللی همراهی داشته باشد.
سید حمید روحانی با بیان اینکه همیشه دولت‌های غربی و حتی بلوک شرق با سیاست‌های امام مقابله می‌کردند، اظهار داشت: در شب ۱۶ خرداد سال ۱۳۴۲که شام غریبان شهدای ۱۵ خرداد بود امام دستگیر شده بودند و یارانش هم به خاک وخون کشیده شده بودند رادیوهای بیگانه مانند رادیو آمریکا و رادیو شوروی هم صدا علیه امام موضع گیری کردند و از شهدای ۱۵ خرداد با اهانت نام بردند،‌ حضرت امام تا آخرین روز زندگی پرافتخارشان مورد بغض مستکبران و جهانخواران بودند.
وی درادامه بیان داشت: امروزکسانی که ادعای پیروی از خط امام را دارند با رادیو آمریکا ، رادیو اسراییل، سلطنت‌طلبان و منافقین همصدا هستند چطور امکان دارد پیروان خط امام بتوانند با این دشمنان انقلاب و امام همراه باشند. 

**امام سازش ناپذیربود؛ امروز می‌گویند چرا از حذف اسراییل از صفحه روزگار سخن می‌گویید
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی مهم‌ترین ویژگی حضرت امام را سازش‌ناپذیری دانست و خاطرنشان کرد: هیچ‌گاه امام با دشمنان همراهی نکردند، با دشمن کنار نیامدند و تلاش نکردند با دشمن تفاهم داشته باشند اما امروز می‌بینیم که زمزمه‌هایی برای مذاکره با آمریکا و کنار آمدن با آمریکا مطرح می‌شود این نشان‌دهنده این است که اینها نمی‌توانند ادامه دهنده خط امام باشند سازش‌ناپذیری‌ای که امام داشتند اینها ندارند.
وی در ادامه بیان داشت: امام در موضع گیری‌ها و برنامه‌هایشان هیچ گاه ملاحظه نمی‌کردند که اخبار جهانی چه می‌گوید و یا عرف بین‌المللی چه می‌خواهد امام آنچه را که به نفع اسلام بود اعلام می‌کردند حتی اگر حکم اعدام سلمان رشدی باشد این آقایان دائم تو سر ملت و پیروان راه راستین حضرت امام می‌زنند که چرا موضعگیری‌هایی دارید که ما تحت فشار قرار بگیریم چرا موضع گیری‌هایی می‌کنید که عرف بین‌الملل نپسندد چرا درباره حذف اسراییل از صفحه روزگار حرف می زنید این نشان دهنده این است که این خط ازخط امام جداست. 

**زمزمه ایرانیت؛ مقدمه‌ای برای از بین بردن استقلال کشور 
سید حمید روحانی از وحدت و اتحاد به عنوان یکی از ویژگی‌های خط امام نام برد و تصریح کرد:‌ در خط امام اتحاد اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است کسانی که در خط امام هستند پرچم‌دار اتحاد هستند، طلایه‌دار وحدت هستند اما متأسفانه می‌بینیم کسانی که ادعای خط امامی دارند در ایجاد اختلاف نقش مهمی دارند برنامه‌هایی که اینها دنبال می‌کنند با خط امام همخوانی ندارد امام توانستند با ایجاد اتحاد اسلامی توده‌ها را به حرکت دربیاورند.
وی با اشاره به توطئه دشمنان برای از بین بردن اتحاد و وحدت میان مردم اذعان داشت: دشمن از اتحاد اسلامی وحشت دارد سعی می‌کند با ایجاد اختلاف و با تحریک اندیشه‌های ناسیونالیستی، مردم را از اسلام دور کند این شعار ایران و ایرانیت چیزی است که از جنگ جهانی اول برای ایجاد اختلاف در جامعه انسانی بر روی آن تأکید شده است.
وی افزود: در گذشته با شعارهای ناسیونالیستی و نژاد پرستانه ملت‌های مسلمان را از یکدیگر جدا کردند، با مطرح کردن پان عربیسم، پان ترکیسم و پان ایرانیسم کشورهای اسلامی را تجزیه و به سقوط کشاندند.
وی درمورد ادامه تلاش‌های دشمن برای از بین بردن وحدت گفت: امروز آن‌هایی که دریافتند یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی ، “اتحاد اسلامی “بوده با زمزمه ایرانیت تلاش می‌کنند جامعه را به سوی تفرقه بکشانند بعد از ایرانیت کم‌کم مسائل لر، کرد، عرب، ترک و فارس را مطرح خواهند کرد و روزی که ملت مسلمان ایران به تفرقه کشیده شود دشمن به راحتی می‌تواند به این کشور چنگ بیندازد که در این صورت استقلال عظیم بعد از پیروزی انقلاب از دست خواهد رفت. 

**افراد دارای سوابق درخشان انقلابی امروز به بیراهه رفته‌اند 
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر با اشاره به سوابق مبارزاتی برخی از کسانی که ادعای در خط امام بودن را دارند، تصریح کرد: نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت که برخی از اینها زجر کشیدند ، شکنجه شدند ، زندان رفتند و مبارزه کردند اما حقیقت این است امروز برخی از آنها به بیراهه رفته‌اند و در مقابل خط امام ایستاده‌اند.
وی افزود: بسیاری از این افراد سوابق درخشان و پیشینه‌های ارزشمندی دارند. امیدواریم سوابق درخشان آنها موجب نجات آنها شود و آنها را به مسیر مردم و انقلاب و امام برگرداند البته برخی از آنها هم نه یک روز زندان رفته‌اند و نه در راه اسلام یک سیلی خورده‌اند و نه در جهت اهداف امام کاری صورت داده‌اند برخی از آنها هم درخط امام هم نبوده‌اند و بعد از انقلاب وارد صحنه شده‌اند که حساب اینها جداست. 

**برخی خط امام را نشناخته‌اند 
وی درباره سکوت وحمایت برخی چهره‌ها از شعارهایی مانند “نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران” اظهار داشت: علت این سکوت و حمایت این است که این افراد خط امام را به درستی نشناخته‌اند و در راستای خط امام حرکت نکرده اند اینها به دنبال قدرت بوده‌اند و در نتیجه از آنجایی که قدرت را در امام دیدند به این سمت آمدند اما در واقع یا خط امام را درک نکردند و یا اینکه قبول نداشتند. 

**اگر مسلمان هستیم باید به یاری مسلمانان فلسطین بشتابیم 
سیدحمید روحانی با تاکید بر اینکه کمک به فلسطین و لبنان وظیفه اسلامی و انسانی است ، گفت: رسول اکرم(ص) فرموده است: اگر کسی مسلمان باشد ولی در فکر کمک به دیگر مسلمانان نباشد و اهتمام به حل مشکلات مردم نداشته باشد مسلمان نیست. در جای دیگر فرمودند: اگر کسی ندای مددخواهی انسانی را بشنود به یاری او نشتابد مسلمان نیست. بنابراین ما از نظر اسلامی وظیفه داریم به یاری مسلمانانی بشتابیم که در فشار هستند و از ما استمداد می طلبند.
وی در ادامه با بیان تمثیلی خاطرنشان کرد: اگر به گوسفند نگاه کنید می‌بینید سرش در آخور است دارد علف می‌خورد همان‌جا گوسفندان دیگر را سر می‌برند گاهی سر از آخور درمی آورد نگاهی هم به مسلخ می‌اندازد دوباره سر به آخور می برد یک تفاوت انسان با حیوان همین است که نمی‌تواند در برابر مصیبت‌هایی که بر انسان‌ها می‌رود بی‌تفاوت باشد بنی آدم اعضای یکدیگرند، که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار، تو کز محنت دیگران بی‌غمی، نشاید که نامت نهند آدمی. 

**اسراییل برای نفت خاورمیانه به فلسطین آمد 
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه انسانیت انسان اقتضا می‌کند که در مورد مسایل و بلاهایی که بر فلسطین و لبنان وارد می‌شود بی‌تفاوت نباشد، بیان داشت: فرض می‌کنیم مسلمان نیستیم انسان هم نیستیم اما باید بدانیم هدف صهیونیست‌ها تنها اشغال فلسطین نبود آنها به شن و ماسه گرم و داغ این کشور چشم ندوخته بودند بلکه از زمانی که در خاورمیانه نفت کشف شد و بوی نفت به مشام صهیونیست‌ها رسید آن‌ها یادشان افتاد که فلسطین برای آنها بوده است آنها آمدند تا بر مناطق نفت خیز خاورمیانه چنگ بزنند.
وی با اشاره به شعار “سرزمین اسراییل از نیل است تا فرات” تصریح کرد: این مطلب در پرچم آنها هم مشخص است که محدوده آن قسمتی از مصر تا قسمتی از ایران را در برمی‌گیرد آنها دنبال این هستند که سرزمین‌های نفت خیز را اشغال کنند و منابع نفتی کشورهای اسلامی را غارت کنند اگر تا کنون موفق نشدند به این خواسته شیطانی‌شان برسند به دلیل این است که فلسطینی ها در مقابل آنها ایستادند. 

**اگرفلسطین سرکوب شود باید در مرز ایران با اسراییل بجنگیم 
سید حمید روحانی افزود: اگر یک روزی اسراییل خاکریز اول را فتح کند یعنی فلسطینی‌ها را سرکوب کند شروع به پیشروی به سمت خاک ما می‌کند آن وقت ما ناگزیر می‌شویم در مرز ایران با صهیونیست‌ها بجنگیم و در خاک خودمان با آنها مقابله کنیم به تعبیر حضرت علی(ع) بدبخت ملتی که آن‌قدر بنشیند و دست روی دست بگذارد که دشمن وارد خانه اش بشود و در داخل خانه اش با دشمن بجنگد.
وی با بیان اینکه اگر امروز به فلسطینی‌ها کمک می‌کنیم در واقع به تمامیت ارضی خودمان کمک کرده‌ایم بیان داشت: کمک به فلسطین برای مقابله با صهیونیست‌هایی است که به مناطق نفت‌خیز ما طمع دارند.
رییس بنیاد تاریخ پژوهی ایران معاصردرباره سیاست ایران در حمایت از حزب‌الله لبنان اذعان داشت: اگر ما ازحزب‌الله لبنان حمایت می‌کنیم برای این است که بزرگ‌ترین سد برای جلوگیری از حمله اسراییل به ایران است. آنها می‌دانند اگر به ایران حمله بشود ایران به گونه‌ای حزب‌الله را مجهز کرده است که به راحتی می‌تواند به قلب فلسطین اشغالی حمله کند و تل‌آویو را با خاک یکسان کند بنابراین رژیم صهیونیستی از ترس حزب‌الله جرئت نمی کند قصد حمله به ایران را داشته باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: چند سال قبل ابتدا زمزمه حمله آمریکا به ایران مطرح بود اما آمریکا به عراق و افغانستان حمله کرد که مقدمه‌ای برای حمله به ایران بود آنها دنبال به زانو در آوردن ایران بودند اما علت عملی نشدن این نقشه این بود که وقتی آمریکا برنامه حمله به ایران را دنبال می‌کرد شارون، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی، به آمریکا رفت و گفت: اول یک فکری به حال ما بکنید اگر شما به ایران حمله کنید حزب‌الله لبنان، اسراییل را زیر آتش خواهد گرفت. 

**شعار”نه غزه نه لبنان” صدای اسراییل بود که از حلقوم اینها بیرون می‌آید
سیدحمید روحانی با اشاره به اینکه حمله ۳۳ روزه به لبنان برای خلع سلاح کردن حزب‌الله بود، گفت: این حمله برای این انجام شد که اگر آمریکا و اسراییل خواستند به ایران حمله کنند هیچ نگرانی نداشته باشند، وقتی که موفق نشدند خطر را جدی‌تر دیدند. امروز غزه و لبنان پایگاه ایران برای مقابله با رژیم صهیونیستی و آمریکا است. امروز آمریکا در ترکیه، عربستان و کشورهای آسیایی پایگاه دارد که اگر یک روزی به ایران حمله کرد بتواند از این پایگاهها استفاده کند.
وی در ادامه تصریح کرد: امروز شعارهایی مانند نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» صدای اسراییل است که از حلقوم اینها بیرون می‌آید. آنها می‌دانند که حضور ایران در غزه و لبنان و کمک به آنها زمینه‌ساز نابودی اسراییل است لذا توسط عوامل خودشان یا عناصر ضعیف و آلت دست به نفع اسراییل و‌ آمریکا شعار می‌دهند. 

**تعبیر درخشیدن خورشید تنها برای رهبر معظم انقلاب 
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر در بخش دیگری از این مصاحبه درباره رهبر معظم انقلاب اسلامی در نگاه حضرت امام (ره) بیان داشت: حضرت امام در مورد رهبر معظم انقلاب تعبیر”چون آفتاب می‌درخشید” را دارند که در مورد هیچ‌کس این تعبیر را نداشته‌اند. این نشان‌دهنده علاقه وافر حضرت امام به ایشان است. امام(ره) در آن شب ماه مبارک رمضان نماز تاریخی را در حیاط جماران برگزار کردند، می‌بینید پس از نماز امام چند ثانیه‌ای می‌ایستند تا آقای خامنه‌ای بیایند، بعد می‌نشینند این نشان‌دهنده مقام و موقعیتی است که برای رهبر معظم انقلاب قائل بودند. 

**کسی در رهبرشدن آیت‌الله خامنه‌ای نقش نداشت
وی با اشاره به واقعه تاریخی انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان رهبر از سوی مجلس خبرگان اظهار داشت: این طور نبود که در رأی دادن مجلس خبرگان به آیت‌الله خامنه‌ای کسی نقش ایفا کرده باشد آنچه مهم بود این بود که ایشان ویژگی‌هایی داشتند که دیگران نداشتند.
سید حمید روحانی درباره ویژگی‌های رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: روشن‌اندیشی و سیاستمداری ایشان باعث خنثی شدن توطئه‌های دشمن شده است. ایشان با صداقت و استقامت در جهت پیشبرد اهداف اسلام و آرمان‌های امام حرکت می کنند. مقام علمی، تقوا، ساده‌زیستی، پایداری و سازش‌ناپذیری در مقابل دشمن و گذشت در مقابل عناصر فریب‌خورده داخلی از ویژگی‌های بسیار ارزشمند ایشان است.
وی افزود: یک انتقاد جزیی از برخی از این چهره‌ها موجب می‌شود اینها با تمام قوا و با کینه‌توزی انتقام بگیرند اما رهبر معظم انقلاب در مقابل بسیاری از اهانت‌ها، ناروایی‌ها و جفاهایی که بر ایشان می‌رود، اغماض و گذشت می‌کنند. 

**امام از ابتدا نسبت به ساده‌اندیشی آیت‌الله منتظری آگاه بود 
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در پاسخ به اینکه با توجه به مخالفت امام با قائم‌مقامی رهبری چه کسی قائم‌مقامی آیت‌الله منتظری را مطرح کرد؟ گفت:‌ شخص معینی را نمی توانم اسم ببرم. به هر حال مجلس خبرگان تصمیم گرفت آقای منتظری را به عنوان قائم‌مقام منصوب کند امام مخالفت کردند و پیغام هم دادند که این کار را نکنید. علت مخالفت امام این بود که از ساده‌اندیشی منتظری اطلاع داشتند، خود امام از این افراد ساده لوح زخم های عمیقی بر پشت داشتند.
وی در ادامه بیان داشت: افراد ساده‌لوح در مقاطع حساس ضربه می‌زنند. ساده‌لوحی آقای منتظری چیز پنهانی نبود که کسی پی نبرد. هرکسی در حوزه‌های علمیه بود، می‌دانست ایشان بسیار ساده‌اندیش هستند. اما ویژگی امام این بود که هیچ‌گاه حرف و نظر شخصی خود را بر جمع تحمیل نمی‌کرد. نظر خود را می‌گفت ولی اگر اکثریت نظر دیگری داشتند، امام کوتاه می‌آمد. به عنوان مثال در جریان بنی‌صدر، فتح خرمشهر، بازرگان و جنگ تحمیلی این اتفاقات افتاد. امام در جریان قائم‌مقامی آقای منتظری نظرشان را اعلام کردند که صلاح نیست اما وقتی منصوب کردند امام هم کوتاه آمدند و به نظر مجلس خبرگان احترام گذاشتند اما بالاخره کار به جایی رسید که امام احساس کردند اساس اسلام در خطر است منتظری به کل آرمان‌های انقلاب لطمه وارد می کند بنابراین او را عزل کردند. 

**مدعیان دروغین خط امام؛ معاندان و لیبرالیست‌ها 
سید حمید روحانی با بیان اینکه بسیاری از روحانیون خط امام را نشناخته بودند و امروز هم نشناخته‌اند، تأکید کرد: آقای منتظری امام را دوست داشت، فقیه بود، ساده‌زیست بود، دنبال قدرت نبود اما به علت اینکه خط امام را به درستی نشناخته بود، فریب شبکه مخوف بیتش را خورد که مهدی هاشمی آن را کارگردانی می‌کرد. نتوانست بفهمد این خط با خط امام همخوانی ندارد.
وی کسانی را که امروز ادعای خط امام دارند، به دو دسته تقسیم کرد و گفت: یک دسته معارض هستند می‌خواهند با ادعای خط امام مقاصد شوم خود را پیش ببرند مثل نهضت آزادی که هیچ‌وقت نمی‌گوید ما مخالف خط امام هستیم اما روشن است خط امام با سیاست سازشکارانه آنها همخوانی ندارد اما از ترس مردم و اینکه می‌ترسند در میان مردم پایگاه و جایگاهی نداشته باشند ادعای خط امامی دارند.
سیدحمید روحانی دسته دیگر را آنهایی دانست که نتوانستند بفهمند خط امام چیست، اظهار داشت: اینها درخط لیبرالیست‌ها افتادند درخط سازش و کرنش در برابر بیگانگان افتادند و در این فتنه وارد شدند اما برخی از آنها متوجه نیستند که این روش خط امام نیست اما از آنجایی که خط امام را به درستی نشناختند فکر می‌کنند در خط امام هستند. 

**باند مهدی هاشمی موجب بدبینی منتظری به همرزمانش شده بود 
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر درباره برخی اظهارات، مبنی بر اینکه چهره‌هایی مانند کروبی به اختلافات میان آیت‌الله منتظری و رهبر معظم انقلاب دامن زدند، خاطرنشان کرد: کسی به اختلافات دامن نزد، موضع کروبی از ابتدا نسبت به منتظری بسیار تند و توفنده بود. آنهایی که به این اختلافات دامن می‌زدند، مهدی و هادی هاشمی بودند شبکه ای که لیبرالیست‌ها و منافقین درآن نفوذ داشتند.
وی افزود: منتظری به گونه‌ای تحت تأثیر شبکه بیتش قرار داشت که حرف آنها را وحی منزل می‌دانست به طوری که آنها اجازه نمی‌دادند دیگران راحت نزد آقای منتظری بروند و با او صحبت کنند. حتی آقای منتظری درکتاب خاطراتش که به نام او منتشر شده است، سقوط خود از قائم‌مقامی را از چشم هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه‌ای می بیند، یعنی دشمن آن‌قدر او را تحت تأثیر قرار داده بود که یاران دینی و همرزمان خود را دشمن خود می‌دانست و فکر می‌کرد امثال آقای هاشمی و رهبر معظم انقلاب این نقشه را کشیدند. 

**مواضع منتظری در انتخابات دهم، توطئه شبکه بیت او 
رییس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های آقای منتظری در انتخابات دهم بیان کرد: باور نمی کنم این بیانیه‌ها و مصاحبه‌هایی که در جریان انتخابات صورت گرفت از آقای منتظری باشد طبق اطلاعی که دارم وی بیش از یک سال است از تعادل روحی درستی برخوردار نبوده است گروهی که در بیت او فعالیت داشت، اعلام می‌کرد فلان گروه با او دیدار کرده ولی هیچ‌گاه فیلمی از این موضوع پخش نمی‌شد.
وی درباره برخی اظهارات مبنی بر اینکه آیت‌الله منتظری تا یک روز قبل از فوتش هم درس اخلاق داشت ، تصریح کرد: اگر یک روز قبل از فوتش درس اخلاق داشته است الان بهترین فرصت است آن را روی سایت بگذارند که یک روز قبل از فوتش چه نصیحتی کرده است اعلامیه‌ها و نظریه‌هایی که در انتخابات به اسم اومنتشر شد کار شبکه فعال در بیتش بود متأسفانه از نام آقای منتظری حتی بعد از فوتش هم سوءاستفاده شد به طوری که درتشییع جنازه‌اش هم عده‌ای سعی کردند اغراض شیطانی خود را پیش ببرند. 

**پیام رهبر معظم انقلاب برای فوت آیت‌الله منتظری نشان از گذشت و بزرگواری ایشان دارد
سید حمید روحانی درخصوص پیام رهبر معظم انقلاب به مناسبت فوت آیت‌الله منتظری خاطرنشان کرد: این پیام گذشت رهبر معظم انقلاب را در مقابل آن همه جفایی که بر ایشان شد، نشان می‌دهد از جانب خود آقای منتظری تهمت‌های بسیاری به رهبر معظم انقلاب نسبت داده شد اما ایشان با کمال بزرگواری و گذشت از مقام علمی وی تجلیل کردند و در عین حال اشتباهات و لغزش‌های ایشان را هم تذکر دادند و برای ایشان طلب مغفرت کردند. 

**ریشه فتنه در خودخواهی و قدرت‌طلبی برخی افراد است 
وی درمورد ریشه جریان فتنه تأکید کرد: ریشه آن در خودخواهی‌هایی است که همیشه وجود داشته است در صدر اسلام بعد از رحلت پیامبر آنچه که باعث شد به اسلام ضربه فنی وارد شود خودخواهی‌ها و نفسانیاتی بود که افراد را به مبارزه با اسلام کشاند.
سید حمید روحانی افزود: درنظام جمهوری اسلامی هم همین طور بوده است بخشی از آن به دست‌های بیگانه و دخالت‌های جاسوسان برمی‌گردد اما بخش عمده‌ای از آن به نفسانیات، قدرت طلبی‌‌ها، شهوت مقام و شهرت‌طلبی افراد برمی‌گردد که همیشه این موضوعات ضربات سنگینی را به اسلام و ملت‌ها وارد کرده است. 

**شباهت اهانت به حضرت امام در دانشگاه تهران به مقاله رشیدی مطلق 
وی درباره اهانت به ساحت حضرت امام (ره) در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: یکی از حربه‌های دشمنان ملت‌ها اهانت است وقتی امام نهضت را آغاز کرد یکی از حربه‌هایی که رژیم شاه علیه امام به کار گرفت حربه اهانت بود فکر می‌کردند اگر امام را مورد هتک و اهانت قرار دهند ایشان در جامعه بی‌آبرو می‌شود.
رییس بنیاد تاریخ‌پژوهی ایران معاصر اهانت به حضرت امام در دانشگاه تهران را شبیه مقاله رشیدی مطلق دانست و گفت: مقاله رشیدی مطلق در۱۷دی ۱۳۵۶هم از این مقوله بود فکر می‌کردند موج عظیم حرکت امام با هتک حرمت افت می‌کند و با این حربه‌های بی‌ارزش می‌توانند بزرگان را کوچک کنند اما اشتباه می‌کردند. 

**زشت‌کاری‌های آقازاده‌ها به حیثیت روحانیت ضربه می‌زند 
وی از نقش روحانیت و عملکرد نادرست برخی از آنها در حوادث سخن گفت و اظهار داشت: از ماست که بر ماست اعمال و رفتار برخی از شخصیت‌های روحانی باعث می‌شود نه تنها به حیثیت خودشان لطمه بخورد بلکه جامعه روحانیت هم آسیب می‌بیند.
سد حمید روحانی در ادامه بیان کرد: رفاه‌طلبی ، قوم و خویش‌پرستی ، کوتاه آمدن در مقابل خرابکاری‌ها و زشت‌‌کاری‌های آقازاده‌ها و تجمل‌گرایی موضوعاتی است که به حیثیت روحانیت آسیب می‌رساند و در نتیجه وقتی شخصی روحانی زندگی تجملاتی دارد و آقازاده‌های او از هفت دولت آزادند، طبیعی است که در میان جامعه سقوط می‌کند و اعتبارش آسیب می‌بیند. 

**پاسخ روحانی به سوالات پیرامون عملکرد مرکز اسناد انقلاب اسلامی
سیدحمیدروحانی درباره اظهاراتش پیرامون مرکز اسناد انقلاب اسلامی درجوابیه خود به هاشمی رفسنجانی مبنی براینکه “مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اینکه حاصل عمرم بود، آن گاه که به راه ناصواب رفت برای اینکه “به خاطر دستمالی قیصریه را به آتش نکشم” از حق خود چشم پوشیدم و بی سر و صدا از آن جدا شدم، در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی آن روز که او در میان برخی از قشرهای جامعه، به ویژه برخی از اصحاب قدرت از جایگاه والایی برخوردار بود، به ستایش او می‌نشستم و تاریخی خنثی تحویل جامعه می‌دادم؛ بی‌تردید امروز از دید باندها، گروه‌ها و جریان‌هایی که راهشان از ملت جداست، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بودم، سری در سرها داشتم، از پشتیبانی مراکز قدرت برخوردار بودم، مرکز اسناد انقلاب اسلامی به این روز نمی‌افتاد ، کتاب‌های من در بازار بایکوت نمی‌شد و گمنام نمی‌ماند”گفت:در سال ۱۳۶۰ مرکز اسناد انقلاب اسلامی با ۳ هدف تشکیل شد، نگارش تاریخ انقلاب اسلامی، بازنگری در تاریخ صد ساله گذشته که امام به شدت روی آن تاکید داشت و تدوین خاطرات مردم از اهداف این مرکز بود. زمانی که من مسئولیت مرکز اسناد را به برای پرداختن به نگارش تاریخ انقلاب به فرد دیگری واگذار کردم، دو موضوع برایم غیر قابل تحمل بود و این دو موضوع موجب شد تا این مرکز را رها کنم. رفتارهای باندی که در شأن مرکز اسناد نبود و همچنین ورود در بحث قتل‌های زنجیره‌ای که برای من غیر قابل تحمل بود و تایید نوشته‌هایی که آکنده از تحریف است.
وی درباره نقد خود به مرکز اسناد انقلاب اسلامی بیان داشت:در حالی که امام خمینی (ره) به بازنگری تاریخ ۱۰۰ ساله تاکید داشتند، متأسفانه مرکز اسناد کتاب‌هایی را که فراماسونر‌ها و کژاندیشان دوران ستمشاهی منتشر کرده بودند به صورت خلاصه و چکیده انتشار داد و در حقیقت مهر تائید روی این نوشته‌ها گذاشت. نوشته‌های دروغ و خلاف واقعی را که در طول۱۰۰سال گذشته تحریف‌گران تاریخ به رشته نگارش کشیده بودند مرکز اسناد با انتشار دوباره به صورت چکیده، مورد تأیید قرار داد که این بر خلاف نظر امام و واقعیت بود. اگر قرار بود کتاب‌های ۱۰۰ سال گذشته دوباره منتشر شود، لزومی به تاسیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی نبود، رسالت مرکز اسناد این بود که در مقابل تحریف گری‌ها بایستد و شفاف سازی کند.
وی افزود:متاسفانه مرکز اسناد کمیت کتاب‌ها و انتشار فراوان آنها را هدف قرار داده است، به طوری که در نظر داشتند کار را به آنجا برسانند که هر روز یک کتاب منتشر کنند، و به محتوای کتاب‌ها اهمیت داده نمی‌شود. این عاقلانه و شرعی نیست که مرکزی بخواهد با پول بیت المال به نام اسلام و انقلاب کتاب‌های تحریف شده را تائید و منتشر کند.علاوه بر این متاسفانه، کتاب‌‌های خاطراتی که در مرکز اسناد انتشار یافته، حاوی نادرستی‌ها و وارونه گونی‌های متعدد است که برخی از روی خطا و اشتباه گوینده و برخی نیز جنبه اغراق‌گویی و بزرگ ‌نمایی دارد.
روحانی در ادامه تصریح کرد:این اتفاق نباید در جمهوری اسلامی رخ بدهد. شاید کسی ۵۰ سال آینده باور نکند که کتاب‌های امروز که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده زیر نظر کارشناسان و متخصصان دلسوز و متعهد نبوده و غیر مسئولانه انتشار یافته است و در آن صورت این کتاب‌ها را درست و مطابق با واقع پندارند که ضایعه جبران‌ناپذیری برای تاریخ خواهد بود. 

**همیشه آیت‌الله منتظری دنباله‌رو بود 
وی درمورد اظهارات عمادالدین باقی مبنی بر اینکه حمیدروحانی در کتاب خود گفته است: امام خمینی رهبر نهضت در خارج از ایران و آیت الله منتظری رهبر نهضت در داخل ایران هستند تصریح کرد: من این جمله را نگفته‌ام. آقای منتظری هیچ‌گاه استقلال ذاتی نداشت. همیشه دنباله‌رو بود. اگر قبل از پیروزی انقلاب فعالیتی داشته به پیروی از آیت‌الله ربانی شیرازی بوده بعد از انقلاب هم باند مهدی هاشمی وی را از ربانی شیرازی جدا کردند و در نتیجه از آنجایی که آقای منتظری استقلال ذاتی نداشت دنباله‌رو مهدی هاشمی شد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

suscipit id massa risus. ut commodo amet,