نورالدین اکبری کریم‌‌آبادی

رسانه غربی

تأثیر رسانه‌ها و نقش مسلط آنها در شکل‌‌دهی، جهت‌دادن و مدیریت افکار عمومی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. از این ‌رو رسانه‌های جمعی، منبع مهم قدرت در جهت منافع افراد، گروه‌ها و کشورها به حساب می‌آیند. امروزه نیز رسانه‌های غربی نقشی اساسی در ایجاد و تغییر نگرش افراد به جهان پیرامون و واقعیت‌های زندگی دارند، زیرا رخدادها را آن‌گونه که می‌خواهند بازنمایی می‌کنند. از همین رو رسانه‌ها یکی از عوامل مؤثر بر ساخت ذهنیت یکایک افراد جامعه درباره یک موضوع مشخص و به عنوان ابزار بازنمایی جهان واقعی و پیرامونی به شمار می‌روند. در این جهت رسانه‌های وابسته به نظام پوسیده سرمایه‌داری، متناسب با اهداف و ایدئولوژی خاص خود، تصویری از ایران و انقلاب اسلامی بازنمایی می‌کنند که میان آن تصویر بازنمایی‌شده و روایت شکل‌گرفته از آن با واقعیت، تفاوتی آشکار وجود دارد.

بررسی آثار موجود نشان می‌دهد امروزه رسانه‌های غربی، وقایع و حوادث جهان را با نگاه خود رصد و به مخاطبان منعکس می‌کنند و مخاطبان آنها به طور عمومی واقعیتی تخریب‌شده را درمی‌یابند و فهم ناقصی از یک رویداد واقعی کسب می‌کنند. در بیشتر این متون هدف اصلی مقابله با جمهوری اسلامی ایران و مهار و جلوگیری از گسترش و نفوذ معنوی ایران در منطقه است.

تئوری‌پردازان غرب و جهت‌دهندگان به رسانه‌های ارتباط جمعی به طور کامل به این نکته اساسی واقف‌اند که تغییر در واقعیت‌ها، دشوار و گاهی عملاً ناممکن است، اما تغییر دنیای ذهنی انسان‌ها و افکار عمومی با ارایه داده‌های غلط به آنها امکان‌پذیر است؛ بنابراین کاملاً مشخص است که هدف از القای سوژه‌‌‌‌‌‌‌های تکراری غیرواقعی، ایجاد یک تصویر منفی وارونه و ذخیره و بازیابی اطلاعات در مورد محرک‌ها و داده‌های مربوط به آن تصویر است و در مقابل داده‌های عینی، حتی اگر این داده‌‌‌‌‌‌های جدید مغایر با تصاویر ذخیره‌شده باشند، نوعی سوگیری در پردازش اطلاعات جدید به نفع تصاویر ذخیره‌شده قبلی دیده می‌شود. با عنایت به این سوگیری‌ها و تحریف‌هاست که تصورات قالبی و غیرواقعی درباره ایران و مردم شکل می‌گیرد، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. در پس این تحریفات، القای وارونه مفهوم صدور انقلاب در آرمان‌های ملت ایران و ترویج ایران‌هراسی در رأس اهداف قرار دارد. بنابراین دشمن می‌کوشد با استفاده از جریان‌سازی خبری به کمک رسانه‌هایی که در اختیار دارد یا رسانه‌های وابسته‌ای که به نوعی خوراک تبلیغاتی خود را از رسانه‌های امریکا و متحدانش دریافت می‌کنند و در برخی موارد تأمین مالی می‌شوند (از بودجه‌های اختصاص‌یافته توسط سنای امریکا به این امر) و همچنین از سوی رسانه‌هایی که دارای اهداف مشترکی علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، سناریوی‌های مختلفی را طراحی کند و به شیوه‌های مختلف، جمهوری اسلامی ایران را در مجامع جهانی محکوم نماید یا با هدایت و جهت‌دهی به افکار عمومی جهان بستر اقدامات را علیه جمهوری اسلامی ایران از تحریم تا سایر اقدامات فراهم کند. در این نوشتار تلاش می‌شود تا با تکیه بر روش‌های کیفی و تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده‌های استخراج‌شده از متون، نشریات و سایت‌های اینترنتی، ضمن تشریح علل و زمینه‌های شکل‌گیری پدیده ایران‌هراسی، نقش رسانه‌های غربی در تبلیغ و ترویج آن بررسی شود.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

risus. adipiscing et, ut Praesent luctus eleifend leo