شماره ۵۸ و ۵۹ فصلنامه ۱۵ خرداد از سوی بنیاد تاریخ­پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در یک مجلد منتشر شد.فصلنامه 15 خرداد

در این دو شماره، با توجه به آغاز دهه پنجاه انقلاب اسلامی، موضوع محوری سخن سردبیر و میزگرد در بخش ویژه که با حضور چند تن از پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر تشکیل شده بود، به بازخوانی شیوه‌­های رویارویی خط مقاومت و خط سازش که یکی از نقاط کانونی راهبردهای انقلاب اسلامی است، اختصاص دارد؛ و در کشاکش مباحثات میزگرد مذکور، خط مقاومت به عنوان جریانی که به دنبال آرمان­های راستین انقلاب اسلامی است در تقابل با جریان سازشکار که به دنبال تئوریزه کردن مفهوم وابستگی و پشت ­پا زدن به آرمان­های اصیل انقلابی است، قرار می­گیرد.

در بخش مقالات، دکتر مظفر نامدار در مطلب «مکتب امام خمینی و بازتولید فقه اجتماعی شیعه در چله انقلاب اسلامی» به بررسی توان دین اسلام و سنت اجتماعی فقه شیعه در حل مسائل و مشکلات جهان امروزی و پیوند ناگسستنی سیاست با دیانت می­پردازد. همچنین مقاله «تنها گزینه در گرانیگاه چله انقلاب اسلامی؛ استقلال یا وابستگی» نوشته سید­حامد پورمحب­حسینی، با ابتناء بر قاعده نفی­ سبیل بر اساس آیه شریفه ۱۴۱ سوره نساء و با تمرکز بر دیدگاه­های رهبر معظم انقلاب اسلامی، مفاهیمی فریبنده همچون: تعامل جهانی، جهانی شدن، بین­المللی شدن، عضویت در جامعه جهانی برای رسیدن به رفاه، توسعه و… را به چالش می­کشد.

در بخش فلسطین، علیرضا سلطانشاهی در مطلبی با عنوان «اختراع­های مسئله­ساز صهیونیستی» کتاب اختراع قوم یهود اثر شلومو ساند را معرفی و نقد می­کند و نشان می­دهد که ساند گرچه در کتاب خود پایه­های اسطوره­های صهیونیسم را به لرزه درآورده اما در واقع با آسیب­شناسی تاریخی و نظری سابقه و اندیشه صهیونیسم، به بقای یهودیتی که بدان تعلق دارد، یاری رسانده است.

در بخش نقد متون، منابع و دیدگاه­های این دو شماره، قسمت سوم از سلسله مقالات نقد متون در خصوص نقد کتاب الف لام خمینی نوشته هدایت­الله بهبودی به قلم حجت­الاسلام­و­المسلمین دکتر سید­حمید روحانی به نگارش درآمده است که در آن مانند قسمت­های پیشین، گوشه­هایی از آورده­های خلاف واقع و به دور از روش پژوهشی متقن و مستدل کتاب الف لام، با دلایلی علمی، عقلی و منطقی مورد واکاوی قرار گرفته است. همچنین در این بخش سید­محمد میرصالحی در مقاله­ای با عنوان «خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی»، ضمن بازخوانی شبکه ارتباطات انسانی نیکی کدی، به زمینه­های نگارش کتاب نتایج انقلاب ایران و خوانش انتقادی محتوای آن پرداخته است.

در بخش مناسب­ها، حجت­الاسلام­و­المسلمین دکتر­سید­حمید روحانی در مقاله­ای با عنوان «گذری بر نهضت امام و قیام حماسی ۱۵ خرداد» که قرار است در شماره­های آتی نگارش بخش­های دیگری از آن ادامه یابد، به بررسی و تحلیل قیام ۱۵ خرداد ۴۲ به عنوان نقطه عطف تاریخ معاصر ایران پرداخته است و نگارنده نشان می­دهد که نهضت ۱۵ خرداد توانست تمامی رخدادهای گذشته را با روندها و فرآیندهای تحولات ساختاری ایران که منجر به انقلاب اسلامی شد، پیوند بزند.

در بخش از تاریخ این شماره نیز، ضمن ارائه اسنادی از فراگیری نهضت ۱۵ خرداد ۴۲، رساله­ای از سید­صدرالدین صدر در خصوص تبیین شیوه­های نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی با مقدمه و تحشیه محمدحسن رجبی معرفی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

neque. Praesent ipsum consequat. consectetur tristique adipiscing dapibus amet, dolor.