علت حمایت و پشتیبانی ایران از مردم فلسطین چیست؟ (۱۳۸۷/۷/۱۵)

اولا این مثل معروف: «چراغی که در خانه رواست در مسجد حرام است» برخلاف اصول انسانی و موازین اخلاقی است و با مبانی اسلامی نیز مغایرت دارد. بانوی بزرگ اسلام، حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) ـ بنابر روایتی ـ فرمودند: «الجار، ثم الدار» : نخست همسایه، آن گاه خانه. این شعار ارتجاعی و خلاف انسانی: «چراغی که در خانه رواست در مسجد حرام است» برای کسانی پسندیده و پذیرفته است که می‌خواهند مانند حیوانات زیست کنند، غذای خودشان تامین باشد، بر سر دیگران هرچه بیاید باکی نیست!. گوسپند دنبال علف خویش است و هراز چندگاه که سر از آخور بیرون می‌آورد، می‌بیند که گوسپندانی را سربریده‌اند و آن حیوانات در خون خود دست و پا می‌زنند، اما او با کمال بی‌تفاوتی و خونسردی به آن صحنه خونبار نگاه می‌کند و به علف خوردن ادامه می‌دهد. برخی بر آنند که ایرانی‌ها زندگی حیوانی داشته باشند و زندگی، رفاه، آسایش و آرامش خود را تامین کنند و آن گاه که در برابر دیدگانشان صدها و هزاران نفر از مردم و زن و کودک و بزرگ و کوچک قتل عام می‌شوند، کوچکترین نگرانی و ناراحتی به آنها دست ندهد و حتی اظهار تأثر هم نکنند و روحیه همدردی، نوعدوستی، حمیت، غیرت، انسانیت و وجدان در انسان‌ها کشته شود، تا جهانخواران خون‌آشام با خیال راحت در هر کجای دنیا که می‌خواهند، خون بریزند و مردم را سلاخی کنند و دیگر ملت‌ها صدایشان در نیاید و خیال جنایتکاران را آشفته نسازد. آنها می‌خواهند امروز که فلسطینی‌ها را قتل‌عام می‌کنند ایرانی‌ها دم در نیاورند و بی‌تفاوت و ساکت بمانند و فردا که خدای نخواسته به سراغ ایرانی‌ها می‌آیند و می‌خواهند ایرانی‌ها را به مسلخ بکشند، فلسطینی‌ها و دیگر ملت‌ها دم درنیاورند و صدا به اعتراض بلند نکنند. همانطوری که در دوران رژیم پهلوی در مقابل آن همه جنایات و کشتار رژیم ساکت ماندند و آن رژیم خونخوار را تایید و تجهیز کردند.

ثانیا ایران لقمه‌ای از دهان ایرانی نگرفته است که به فلسطینی‌ها بدهد. غالبا کمک ایران به مردم فلسطین از راه تعاون و مساعدت خودمردم است که با دل و جان، از دسترنج خود برای یاری مردم فلسطین تقدیم می‌دارند و آن چه را دولت به فلسطینی‌ها کمک می‌کند، در حدی نیست که در سرنوشت مردم ایران تأثیرگذار باشد، ثالثا کمک ما به فلسطین در واقع در راه دفاع از مرز و بوم ایران و استقلال کشور خودمان است که اکنون به توضیح آن می‌پردازیم:

باید دانست که صهیونیست‌های تاجرپیشه و سوداگر تنها برای تصرف خاک و شن داغ فلسطین به این سرزمین کوچ نکرده‌اند و غرضشان تنها زیستن و زندگی کردن در سرزمین محدود فلسطین نیست. آن روز که نفت در خاورمیانه کشف شد و بوی نفت مشام صهیونیست‌ها را نوازش داد، آنها یادشان آمد که «فلسطین ارض موعود است»! تا از این راه یهودی‌های عوام و ساده‌لوح را بفریبند و به عشق سرزمین موعود به سوی خاورمیانه بکشانند، لیکن غرض اصلی آنان اشغال کشورهای نفت‌خیز و دستیابی بر چاه‌های نفت منطقه است، از این رو، هم زمان با توطئه برای اشغال فلسطین صریحا اعلام کردند که هدفشان «تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است» و بعضی از افراطیون صهیونیستی نیز رویای تصرف سرزمین‌های از وادی صهیون تا جولانگاه استر را دارند، یعنی بخش زیادی از سرزمین‌های ایران، و اگر تا به امروز به این خواسته شیطانی و استعماری دست پیدا نکرده‌اند، برای این است که در خاکریز اول مانده‌اند و نتوانسته‌اند فلسطینی‌ها را سرکوب کنند و از سر راه مطامع و اغراض و امیال خود کنار بزنند. بی‌تردید اگر روزی، خدای نخواسته، فلسطینی‌ها را بتوانند از سر راه خود بردارند و نابود کنند و یا به تسلیم وادارند در حمله به دیگر کشورهای مجاور فلسطین برای رسیدن به چاه‌های نفت درنگ نمی کنند و اگر چنین روزی پیش بیاید، ملت ایران ناگزیر خواهد شد برای دفاع از سرزمین خود و منابع سرشار آن با صهیونیست‌ها در مرزهای ایران روبرو شود و در خاک ایران با آنها بجنگد. و حضرت امام علی(ع) ـ به حسب روایت ـ فرمود: «بدبخت ملتی که بی تفاوت بنشیند تا دشمن پیش بیاید و در درون خانه خویش با دشمن پیکار کند». امروز فلسطینی‌های مظلوم و بی پناه نه تنها در راه آزادی سرزمین خود مبارزه می‌کنند، بلکه از دیگر کشورها و ملت‌های منطقه خاور میانه نیز دفاع می کنند و صهیونیست‌ها را از اشغال کشورهای نفت‌خیز خاور میانه باز می دارند. بنابراین حمایت ایران از مردم مظلوم فلسطین روی سه اصل اساسی و عقلایی است:

۱- ازنظر انسانیت، به گفته سعدی

  بنی‌آدم اعضای یگدیگرند                   که در آفرینش زیک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار               دگر عضوها را نماند قرار

    توکز محنت دیگران بی غمی               نشاید که نامت نهند آدمی

ایرانیان شریف و آزاده روی خصلت آزادگی، جوانمردی و نوعدوستی هیچ گاه نمی توانند از سرنوشت دیگر انسان‌ها غافل باشند و آن چه را که در فلسطین، لبنان، عراق،‌ افغانستان و… می‌گذرد نادیده بگیرند و به یاری مظلومان و ستمدیدگان نشتابند و در راه دفاع از انسان‌های تحت ستم فریاد برنیاورند و اظهار همدردی نکنند.

۲- از نظر موازین اسلامی، پیامبر اکرم(ص) ـ طبق روایت ـ فرمودند: کسی اکه استغاثه انسانی را بشنود و به یاری او نشتابد مسلمان نیست.(۱) نیز از آن حضرت روایت شده است کسی صبح از خواب بر‌خیزد و اهتمام به امور دیگر مسلمان‌ها نداشته باشد، مسلمان نیست. (۲)

از نظر اسلام دفاع از مظلومان و ستمدیدگان واجب است و کسی که در این مسؤلیت کوتاهی کند گناهکار می‌باشد. بنابراین بر هر انسان مسلمانی واجب است که از مسلمانان تحت ستم، به ویژه مردم فلسطین دفاع کند و اگر هیچ کاری از او برنمی‌آید، دست کم صدا به اعتراض بلند کند، فریاد بزند و ستم‌هایی را که بر آنان می‌رود محکوم کند.

۳- از نظر سیاسی، چنانکه آورده شد امروز مردم فلسطین با مقاومت و مقابله با اشغالگران در واقع از سرزمین ایران نیز دفاع می‌کنند و صهیونیست‌ها را از تجاوز به خاک ایران بازمی‌دارند و امروز هرگونه یاری از فلسطینی‌ها در واقع در راه پیشگیری از تجاوز صهیونیست‌ها به سرزمین ایران و سلطه بر منابع نفت و گاز ایران و منطقه است. بنابراین پشتیبانی از فلسطینی‌ها در واقع دفاع از ایران و پیشگیری از خطر صهیونیست‌ها است که چشم طمع به منابع نفت و گاز ایران و دیگر کشورهای نفت‌خیز منطقه دارند.

در پایان، صرف نظر از تمام موارد مذکور، ذکر یکی از پیام‌های حضرت امام(ره) در سال ١٣۶١، گویای اهمیت و جایگاه مسئله فلسطین و مسجدالاقصی و وظیفه مسلمین جهان در قبال رژیم نامشروع صهیونیسم می‌باشد:

زمان: ٢۵ فروردین ١٣۶١ / ١٩ جمادی‌الثانی ١۴٠٢

مکان: تهران، جماران

موضوع: اهمیت قدس شریف و لزوم مبارزه با اشغالگران قدس

مخاطب: ملت فلسطین و امت اسلامی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

مسئله قدس یک مسئله شخصی نیست، و یک مسئله مخصوص به یک کشور و یا یک مسئله مخصوص به مسلمین جهان در عصر حاضر نیست، بلکه حادثه‌ای است برای موحدین جهان و مؤمنان اعصار گذشته و حال و آینده، از روزی که مسجدالاقصی پی‌ریزی شد تا آنگاه که این سیاره در نظام هستی در گردش است. و چه دردناک است برای مسلمانان جهان در عصر حاضر که با داشتن آن‌همه امکانات مادی و معنوی، در مرئی (۳) و منظر آنان به پیشگاه خداوند متعال و رسولان عالیقدرش اینچنین جسارت واقع شود، آن هم از یک مشت اوباش جنایتکار. و چه ننگ است برای دولت‌های اسلامی که با در دست داشتن شریان حیاتی ابرقدرت‌های جهان بنشینند و تماشاگر باشند که امریکا ابر جنایتکار تاریخ، یک عنصر فاسد بی‌ارزش را در مقابل آنان علم کند و با عده‌ای ناچیز عبادتگاه مقدس و قبله‌گاه اول آنان را از آنان غصب نموده و با کمال وقاحت در مقابل همه آنان قدرت‌نمایی کند. و چه شرم‌آور است سکوت در مقابل این فاجعه بزرگ تاریخ. و چه زیبا بود که بلندگوهای مسجداقصی از همان روز که اسرائیل این عنصر خبیث دست به کار این جنایت عظیم شده بود، به صدا در می‌آمدند. اکنون که مسلمانان انقلابی و شجاع فلسطین با همتی عالی و با آوای الهی از معراجگاه رسول(۴) ختمی –صلی‌الله علیه و آله و سلم- خروش بر آورده و مسلمانان را به قیام و وحدت دعوت نموده‌اند و در مقابل کفر جهانی نهضت نموده‌اند، با کدام عذر در مقابل خداوند قادر و وجدان بیدار انسانی می‌توان در این امر اسلامی بی‌تفاوت بود؟ اکنون که خون جوانان عزیز فلسطین دیوارهای مسجد قدس را رنگین کرده است و در مقابل مطالبه حق مشروعشان از مشتی دغلباز، با مسلسل جواب شنیده‌اند، برای مسلمانان غیرتمند عار نیست که به ندای مظلومانه آنان جواب ندهند و همدردی خود را با آنان اظهار نکنند؟ باشد که فریاد همدردی آنان دولت‌ها را بیدار کند که از قدرت عظیم اسلامی استفاده کرده و دست امریکای جهانخوار، این جنایتکار تاریخ را که از آن طرف دریاها به پشتیبانی ستمگران، دست پلید اسرائیل را می‌فشارد قطع کنند و خود و ملت‌های مظلوم جهان را نجات دهند. امید است خداوند منان بر بشر منت فرموده و وعده قرآنی خود را هرچه زودتر انجاز(۵) فرماید و مستضعفان جهان را بر مستکبران غلبه دهد.

درود بر قدس و بر مسجداقصی. درود بر ملت‌های بپاخاسته در مقابل اسرائیل جنایتکار؛ و درود بر مسلمانان و مستضعفان جهان.

روح‌الله الموسوی الخمینی (۶)

پاورقی
۱. من سمع رجلا ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس بمسلم.
۲. من اصبح ولم یهتم بامور مسلمین فلیس بمسلم
۳. محل دید، منظره
۴. مسجدالاقصی.
۵. محقق ساختن.
۶. صحیفه امام، ج١۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

elit. dolor. sed luctus diam libero. et, velit, ut