با تأکید بر رویکرد تقابلی- تخاصمی امریکا در مقابل ایران

محمودرضا صنم‌زاده

ندا پارسا

امریکا

تحولات، جنبش‌ها و جریان‌های بشربنیاد به دلیل تأثیر و تأثراتی که بر محیط پیرامونی خود اعم از محیط محلی، ملی یا فراملی دارند، سویه‌مند بوده و دارای خصوصیت جاذبه و دافعه می‌باشند. به این ترتیب که در حول خود آرایشی از جبهه موافقان، حامیان و فعالانی که غایت خود را تقویت و تکثیر آن قرار داده و نیز جبهه‌ای از مخالفان، نافیان و فعالینی که هدف آنها حذف و طرد این جریان می‌باشند، قرار می‌دهند. بیداری اسلامی نیز از این مقوله مستثنی نیست. این پدیده با بهره‌گیری از تجربه انقلاب اسلامی ایران و شعاع تأثیرات آن توانست با تکیه بر تفکر اسلام سیاسی، نقش اسلام و مسلمانان را در عرصه‌های مختلف برجسته ساخته و عنصر هویت اسلامی را به عنوان واقعیتی پذیرفته‌شده در برابر هویت جهان‌شمول غرب مجدداً به میدان آورد و با تعریف جدیدی از منطق قدرت، معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی را عمیقاً دست‌خوش دگرگونی نماید. بنابراین بیداری اسلامی مانند همه جنبش‌های اجتماعی با مخالفان و حامیان و همراهانی مواجه است. مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند:

به برکت انقلاب اسلامی، پدیده‌ای به نام بیداری اسلامی به وجود آمد که این دیگر قابل انکار نیست. امروز بیداری اسلامی در همه کشورهای اسلامی هست؛ هر چند که کم و زیاد دارد. بیداری اسلامی به معنی این نیست که همه ملت‌ها و همه آحادی که در این بیداری سهیم‌اند، به صورت منطقی و استدلالی مبانی فکری یک نظام اسلامی را شناخته‌اند، بلکه به این معناست که احساس هویت اسلامی در میان توده‌های مسلمان، در همه‌جا، به وجود‌ آمده است.

مقام معظم رهبری همچنین فرمودند:

بیداری اسلامی یعنی حالت برانگیختگی و آگاهی‌ای در امت اسلامی که اکنون به تحولی بزرگ در میان ملت‌های این منطقه انجامیده و قیام‌ها و انقلاب‌هایی را پدید آورده که هرگز در محاسبه شیاطین مسلط منطقه‌ای و بین‌المللی نمی‌گنجید؛ خیزش‌های عظیمی که حصارهای استبداد و استکبار را ویران و قوای نگهبان آنها را مغلوب و مقهور ساخته ‌است.

لذا شناخت دشمنان و مخالفان این حرکت اسلامی از جهات مختلف اهمیت فراوانی می‌یابد. از همین رو این مقاله در پی تبیین دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پیرامون دشمنان بیداری اسلامی بوده و به تدابیر خاص ایشان جهت مقابله با این دشمنان می‌پردازد.

نسخه کامل PDF

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

elementum commodo venenatis, at Phasellus nunc dapibus in fringilla Praesent libero.