تصویر روزنامه اطلاعات ۲۲ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه اطلاعات ۲2 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲۲ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه کیهان ۲2 مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲۲ مرداد ۱۳۵۸

تصویر روزنامه جمهوری اسلامی ۲2 مرداد ۱۳۵۸

تشکیل جلسه بررسی حوادث دو روز گذشته تهران با حضور نخست وزیر و آیت الله طالقانی

آقای مهندس مهدی بازرگان و آیت الله طالقانی امشب در منزل احمد صدر حاج سیدجوادی، وزیر دادگستری، جلسه ای داشتند. در این جلسه که هاشم صباغیان، وزیر کشور، دکتر یزدی، وزیر امورخارجه، مهندس یدالله سحابی، وزیر مشاور در امور طرح های انقلاب، و نیز دکتر صادق طباطبایی، معاون نخست وزیر در امور سیاسی و سخنگوی دولت، و تنی چند از سیاسیون حضور داشتند درباره حوادث دو روز گذشته در تهران بحث و تبادل نظر کردند. در این جلسه شرکت کنندگان به این نتیجه رسیدند که در حوادث و تظاهرات به نفع روزنامه آیندگان و تحریکاتی که از جانب پاره ای راهپیمایان مجهز به انواع سلاح ها صورت گرفت ردپای صهیونیسم، ساواک و عوامل حکومت پهلوی مشاهده شده است. در این جلسه یکی از وزراء معتقد بود که این تظاهرات توسط ایادی وابسته به استعمار بین الملل و صهیونیسم به آتش و خون کشیده شد. (اط ۲۳/۵، ص۲)

خلع سلاح ستاد چریک های فدایی خلق توسط مردم و نیروهای کمیته انقلاب اسلامی

ساعت ۱۱ صبح امروز حدود ۲۰۰ نفر از مردم و نیروهای کمیته انقلاب اسلامی محل ستاد چریک های فدایی خلق واقع در خیابان میکده تهران را محاصره کردند و لحظاتی بعد بدون درگیری ستاد چریک های فدایی خلق را خلع سلاح کردند و کلیه جزوات، اوراق و کتاب های موجود در این ستاد را از محل خارج کردند. پس از ساعتی نیز پاسداران گشت کمیته منطقه ۴ مجیدیه وارد عمل شدند و اسلحه های به دست آمده را از مردم تحویل گرفتند. سلاح های به دست آمده عبارتست از: تعداد زیادی نارنجک، گاز اشک آور، چندین قبضه مسلسل ژ – ۳، تیربار ۱۰۵ و گلوله خمپاره سنگین. (خا ۲۲/۵، ش ۴۶، ص ۱۱)

ادعاهای مسعود رجوی در باب درگیری پاسداران در محل مقر مجاهدین خلق

مسعود رجوی در یک سخنرانی در مسجد دانشگاه تهران قطع نامه ای در مخالفت با تصرف مقر مجاهدین خلق به دست نیروهای پاسدار قرائت کرد. وی در این قطعنامه پاسداران کمیته ها را که با هدف ایجاد امنیت مردم و خلع سلاح گروه های سیاسی معارض با انقلاب به این مقر آمده بودند با چماقداران آریامهری یکسان دانست و دست آخر هم از کسانی که در برابر این اقدام پاسداران مقاومت کرده اند قدردانی کرد. (جم ۲۵/۵، ص ۲)

در پی تصرف کلانتری ها و اماکن نظامی در روزهای آغازین پس از انقلاب تعداد زیادی سلاح در اختیار مردم و گروه های سیاسی مختلف قرار گرفته بود. این مسأله نگرانی رهبران انقلاب و برخی از گروه های سیاسی و حتی مردم را برانگیخته بود. زیرا حجم وسیع اسلحه در اختیار اقشار و گروه های مختلف در شرایط پس از انقلاب عملاً موجی از ناامنی را می توانست به بار آورد. این امر موجب شد که هم از سوی دفتر امام خمینی و هم مستقیماً از سوی امام خمینی اعلامیه های خطاب به مردم و عموم جامعه با موضوع  تحویل  سلاح هایی که از اسلحه خانه ها بیرون رفته صادر شود و محل های مختلفی از سوی کمیته انقلاب اسلامی تعیین گردد که مردم با مراجعه به آن ها سلاح ها را تحویل دهند. هرچند عموم مردم کاملاً همکاری کردند ولی برخی گروه های سیاسی به مخالفت برخاستند و از پذیرش این مسأله سرباز زدند. چریک های فدایی خلق در پیامی خطاب به امام خمینی عملاً اعلام کرد که سلاح ها را تحویل نخواهد داد. سازمان مجاهدین خلق نیز نه تنها بارها در برابر این خواسته عمومی مقاومت کرد بلکه گزارش های مختلفی از نقل و انتقال سلاح غیرمجاز به وسیله اعضای وابسته به آن گوش می رسید.

محکوم شدن عباس مهاجرانی، واعظ دربار پهلوی

دادگاه انقلاب اسلامی ویژه روحانیت قم طی سه جلسه متوالی به منظور رسیدگی به پرونده دکتر عباس مهاجرانی، واعظ دربار و  مدیرکل سپاه دین در دوره پهلوی، تشکیل شد و رأی خود را صادر کرد. وی به خلع لباس روحانیت تا آخر عمر و محرومیت از شئون مخصوص روحانیت، هشت سال زندان که البته باتوجه به فرمان عفو امام آزاد می شود، سپردن وثیقه به دادگاه یا تعهد پرداخت به مناسبت اتهامات کلاهبرداری از اموال عمومی تا هنگامی که از این نظر وضع او روشن گردد، استرداد و بازپرداخت حقوق دریافتی در ایام مدیریت سپاه دین، انفصال دائم از خدمت اوقاف و عدم اعطاء حقوق بازنشستگی محکوم شد. دادگاه همچنین حکم داد که اگر نامبرده با لباس روحانی دیده شود به شش ماه زندان محکوم خواهد شد. (خا۲۳/۵، ش ۱۴۶، ص ۲ شهرستان)

گزارش بی.بی.سی از خارج شدن اعضای کمیته خودخوانده از سفارت آمریکا در تهران

رادیو بی. بی. سی در گزارشی گفت: «دیروز در تهران واحدی از پاسداران انقلاب به محوطه سفارتخانه آمریکا اعزام شد تا اعضای کمیته خودخوانده را، که از ماه فوریه گذشته پس از تغییر حکومت در محوطه داخلی سفارت آمریکا مستقر بودند. خلع سلاح نموده و از آنجا خارج سازند. سفارت آمریکا پس از این واقعه بیانیه ای منتشر کرد و در آن گفت طی این عملیات با هیچ فرد تبعه آمریکا بدرفتاری نشد و کسی هم به گروگان گرفته نشد. تصمیم امروز دولت ایران در خارج ساختن این واحد مسلح از سفارتخانه آمریکا از سوی وزارت امورخارجه ایران اتخاذ شده بود. یک سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز به خبرنگار بی. بی. سی گفت این اقدام مطابق با اصول و مقررات بین المللی در به رسمیت شناختن مصونیت های دیپلماتیک در حق حاکمیت سفارتخانه های خارجی محوطه داخلی خود انجام گرفته.» (کی ۲۲/۵، ص۱۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ut id dolor odio nunc ut