روزشمار انقلاب اسلامی
 چهارشنبه ۲۷دی ماه ۱۳۵۷
– در پی خروج شاه از ایران، امام پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند. ایشان با اشاره به فرار محمدرضا پهلوی و پیروزی ملت، مطالبی را به مردم یادآوری کردند: ۱. همکاری جوانان با آن دسته از قوای انتظامی که به آغوش ملت بازگشته‌اند در جهت حفظ نظم؛ ۲. ادامه مبارزه علیه رژیم و جلوگیری از خلل در نظم توسط منحرفان؛ ۳. بازگشت افرادی که به بعضی از مکتب‌های انحرافی گرایش داشته‌اند به اسلام و احتراز از هرگونه اختلاف؛ ۴. برکناری وزرای غیر قانونی و هم مسیر شدن آنها با انقلاب و تشکیل دولت موقت برای تهیه مقدمات انتخابات مجلس؛ ۵. توصیه به جمع نیروهای انتظامی، زمینی، هوایی، دریایی و درجه‌داران و… که دست از حمایت محمدرضا پهلوی بردارند که شاه در خارج از ایران هم با نفرت مردم مواجه است.
– پلیس تهران تظاهرات صبح و بعد از ظهر این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۹:۲۰ حدود ۷۰۰ نفر در خیابان شاهرضا (خیابان انقلاب اسلامی)، تظاهرات توسط عده‌ای از کارکنان شرکت دخانیات، تظاهرات در دانشگاه‌های تهران، پلی‌تکنیک، آریامهر و مدرسه عالی ساختمان، ساعت ۱۱:۳۰ حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر در محوطه دانشگاه تهران، ساعت ۱۳:۳۰ حدود ۵ هزار نفر در خیابان شاهرضا، ساعت ۱۳:۳۵ حدود ۱۰ هزار نفر در خیابان نادری، ساعت ۱۶ حدود ۳۰ هزار نفر در کرج، ساعت۱۷:۳۰ حدود ۲ هزار نفر در میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب)، ساعت ۱۷:۴۰ حدود ۵۰۰ نفر در میدان فلاح (میدان ابوذر)، ساعت ۱۸:۳۰ حدود ۱۵۰۰ نفر از میدان ۲۴اسفند به سمت میدان شهیاد (میدان آزادی).
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، حدود ۳۵ هزار نفر از مردم اهواز، پس از اجتماع در دانشگاه جندی‌شاپور (شهید چمران) هدف حمله چماق به دستان و مأموران گارد قرار گرفتند. در پی این حمله، ۳۵ اتومبیل دولتی و شخصی توسط نظامیان به آتش کشیده شد و ۴۷ مغازه خسارت دید. همچنین به دنبال تیراندازی مأموران، ۶۹ نفر مجروح شدند که در بیمارستان‌های جندی‌شاپور،‌ کوروش، رازی، سینا و… بستری شدند و ۵ نفر به نام‌های ابراهیم درویشی هفشجانی، هوشنگ خوانساری، علی‌ بیت‌سیاح، رحیم فقرایی و عظیم ذاکرزاده به شهادت رسیدند. روزنامه کیهان از قول سخنگوی جمعیت حقوقدانان، تعداد شهدای این شهر را حداقل ۱۷ نفر و مجروحان را ۶۳ نفر اعلام کرد و افزود بیش از ۲۰۰ اتومبیل به وسیله تانک در هم کوبیده و تعداد زیادی از منازل و مغازه‌ها به آتش کشیده شدند (در خبرهایی که بعدها منتشر گردید، علت طغیان نظامیان در اهواز به سخنرانی تحریک‌آمیز سپهبد جعفریان، استاندار خوزستان نسبت داده شد).
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات، شماری از چماق‌داران و نظامیان در دزفول با سردادن شعار «جاویدشاه»، رهگذران و صدها اتومبیل را به گلوله بستند. این روزنامه شمار شهدای این واقعه را ۲۰ نفر و مجروحان را ۴۰ نفر گزارش داد. اداره روابط عمومی ستاد بزرگ ارتشتاران با صدور اطلاعیه‌ای، شروع این درگیری‌ها را به گردن مردم انداخت و در نهایت تعداد کشته‌شدگان را ۶ نفر و مجروحان را ۲۰ نفر گزارش داد و در پایان افزود ارتش به سهم خود از این واقعه اظهار تأسف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

leo Sed mattis eleifend at pulvinar porta. vel, elit. Lorem accumsan commodo