روزشمار انقلاب اسلامی
 جمعه ۸دی ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات، صبح امروز پس از آن که شماری از مردم قزوین به منظور تشییع جنازه و خاکسپاری شهدای تظاهرات روز گذشته عازم گورستان بودند هدف تیراندازی مأموران قرار گرفتند که در نتیجه گروه کثیری از مردم مجروح و عده‌ای شهید شدند. ارتش در گزارشی از این تظاهرات شمار کشته‌شدگان را ۷ نفر و مجروحان را ۱۵ نفر اعلام کرد. در صفحه دیگری از همین گزارش، شمار مجروحان ۱۹ نفر و کشته‌شدگان ۱۰ نفر اعلام شده است.
– صبح امروز شماری از مردم همدان تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند و بعد از ظهر نیز مجدداً تظاهرات خود را از سر گرفتند. تظاهرکنندگان با حمله به زندان شهربانی شیشه‌های ندامتگاه را شکستند و در نهایت در پی درگیری با مأموران ۴ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. روزنامه کیهان نام این شهید را حسن رنجبران نوشت.
– امام پیامی خطاب به مهندس بازرگان مخابره کردند. ایشان با اشاره به اعمال زور و ارعابی که رژیم جهت کارگران و کارمندان شرکت نفت به کار گرفته تا بدین‌وسیله بتواند ادامه اعتصاب را بشکند و همچنین جلوگیری از پخش فرآورده‌های نفتی مصارف داخلی به منظور فشار بیشتر بر مردم، تحقق سه شرط را لازم دانست: ۱. خروج نظامیان و مأموران از مناطق و مراکز نفتی، همچنین عدم دخالت در امور مربوطه و خودداری از هر گونه ارعاب میان کارکنان. ۲. تولید نفت و فرآورده‌های نفتی فقط به اندازه مصرف داخلی و جلوگیری از صدور نفت به خارج تا سقوط رژیم غیرقانونی. ۳. جلوگیری از احتکار مواد نفتی توسط ارتش و نظامیان. ایشان همچنین از بازرگان خواستند با اعزام یک هیئت ۵ نفره (متشکل از آقایان بازرگان، هاشمی رفسنجانی، کتیرایی و دو نفر دیگر که با نظارت و مشورت آقایان انتخاب شوند) تحت سرپرستی بازرگان، مناطق نفتی را بازرسی نمایند و ضمن قدردانی از کارگران و کارمندان، از آنان دعوت کنند به منظور ادامه تولید نفت در سطح مصارف داخلی بر سرکار بازگردند و در صورتی که هر یک از سه شرط بالا نقض شود، جریان نفت به کلی قطع گردد.
– ارتش شمار کشته‌شدگان امروز در سطح کشور را ۲۴ نفر اعلام کرد که در این میان، تهران ۵ کشته و ۷۹ زخمی داده بود. ۳ نفر از زخمی‌شدگان نظامی بودند.
– در پی تظاهراتی که در نهاوند برپا گردید، تمام مؤسسات دولتی، بانک‌ها و خانه‌های مأموران به آتش کشیده شد و در نتیجه درگیری تظاهرکنندگان با مأموران ۹ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی، ظاهراً وقایع نهاوند به دنبال حمله مأموران به منزل یکی از معتمدین شهر صورت گرفته بود.
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات در پی شهادت ابراهیم جعفری (این شخص در تظاهرات روز ۷/۱۰/۵۷ به شهادت رسید)، یکی از دبیران دبیرستان‌های رشت، مردم این شهر قصد داشتند جنازه این شهید را تحویل بگیرند اما پس از مخالفت پلیس با خواسته آنها، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان تعدادی اتومبیل، ۱۵ شعبه بانک و چند خانه متعلق به مأموران امنیتی را آتش زدند و در نتیجه تیراندازی مأموران ۸ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام تقی اشکیل به شهادت رسید. ساواک در گزارش خود شمار مجروحان این تظاهرات را ۴ نفر اعلام کرد.
– در پی تظاهراتی که در تویسرکان برپا شد، یک نفر به شهادت رسید.
– در تظاهرات امروز کرمانشاه ۲ نفر شهید و ۱۲ نفر دستگیر شدند. این رقم برای تظاهراتی که در کنگاور برپا شده بود نیز گزارش شده است.
– تظاهراتی در مراغه با شرکت جمعی حدود ۵ هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات اداره کشاورزی، خانه جوانان، کارخانه مشروب‌سازی و خانه‌های ۷ نفر از مأموران شهربانی به آتش کشیده شد و در پایان در نتیجه تیراندازی مأموران، شخصی به نام رضا شکاری به شهادت رسید. ارتش نیز در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد در ساعت ۱۱، در پی تظاهراتی که در مراغه برپا گردید، کلانتری این شهر به آتش کشیده شد و در نتیجه تیراندازی مأموران ۶ نفر مجروح شدند و یک نفر کشته شد.
– در ساعت ۱۳ به فرمان محمدرضا پهلوی شرکت هواپیمایی ایران به استثنای سازمان مرکزی تعطیل شد و کلیه کارمندان از فرودگاه مهرآباد اخراج شدند.
– در ساعت ۱۸ در پی درگیری عده‌ای از تظاهرکنندگان با مأموران در تهران، ۲ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

facilisis ut elit. leo ut ultricies mattis