تصویر روزنامه اطلاعات ۲۲ بهمن ۱۳۵۷: تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه

 اعلامیه «شورای عالی ارتش» و اعلام پشتیبانی از خواست مردم ایران

«شورای عالی ارتش» صبح امروز، در پی تشکیل یک جلسه، بی طرفی خود را «در مناقشات سیاسی» اعلام کرد و از خواست ملت ایران پشتیبانی نمود، این بیانیه، که در آن برای نخستین بار کلمه شاهنشاهی از عنوان رسمی #ارتش حذف شده بود، ساعت ۲ بعدازظهر از رادیوایران پخش شد.
متن اعلامیه «شورای عالی ارتش» چنین است:
ارتش ایران وظیفه دفاع از استقلال و تمامیت کشور عزیز ایران را داشته و تاکنون در آشوب‌های داخلی سعی نموده است با پشتیبانی از دولت‌های قانونی این وظیفه را به نحو احسن انجام دهد. باتوجه به تحولات اخیر کشور، شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق آرا تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیشتر بی طرفی خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگانهای نظامی دستور داده شد که به پادگانهای خود مراجعه نمایند. ارتش ایران همیشه پشتیبان ملت شریف و نجیب و وطن پرست ایران بوده و خواهد بود و از خواسته‌های ملت شریف با تمام قدرت پشتیبانی می‌نماید.

 

تصویر روزنامه کیهان ۲۲ بهمن ۱۳۵۷: جنگ تانکها با مردم مسلح در خیابانها

محله های تهران به سنگرها و دزهای نظامی تبدیل شد

پاسخ امام خمینی به استفتاء جمعی از افراد نیروهای مسلح شاهنشاهی

امام‌خمینی در پاسخ به استفتاء جمعی از افراد نیروهای مسلح درباره عدول از قسم آنها درباره حفظ تاج و تخت رژیم سلطنتی اعلام کردند: قسم برای حفظ قدرت طاغوتی صحیح نیست و مخالفت با آن واجب است و کسانی که این نحو قسم خورده‌اند باید برخلاف آن عمل کنند.

 

سقوط زندان اوین

صبح امروز زندان اوین، محل شکنجه بسیاری از مبارزان ضد حکومت پهلوی، پس از چندین ساعت محاصره به دست مردم افتاد. از نخستین ساعات شب گذشته تعدادی از مردم مسلح تهران این زندان را به محاصره درآوردند و در نهایت پس از چندین ساعت نبرد، موفق به تسخیر آن شدند.

 

همراهی و همدلی مردم ایران را در این کلیپ زیبا ببینید

حضور مردم مسلح در جام جم و تصرف رادیوتلویزیون

 پیش از ظهر امروز، مردم مسلح در اطراف ساختمان رادیو و تلویزیون سنگر گرفتند. با عقب نشینی صلح‌آمیز افراد فرمانداری نظامی، ساختمان رادیو و تلویزیون بدون درگیری به تصرف مردم درآمد. پس از صدور اعلامیه آیت‌الله طالقانی خطاب به کارکنان اعتصابی رادیو تلویزیون مبنی بر لزوم برقراری ارتباط با مردم، کارکنان اعتصابی ساعت ۵:۴۵ بعدازظهر به مرکز رادیو تلویزیون آمدند. در این ساعت رادیو ایران با قطع برنامه موسیقی، ابتدا سرود «ای ایران، ای مرز پرگهر» را پخش کرد. پس از نیز نخستین جملات رادیو انقلاب پخش شد اینجا تهران است، صدای راستین ملت ایران صدای انقلاب امروز به همت مردانه ملت، آخرین دژهای استبداد فروریخت. یکی از آخرین‌ها رادیو بود. صدای واقعی استمداد ملت به ما نیرو داد و راهمان را هموار کرد تا بتوانیم همچنان پاره‌ای کوچک از پیکر عظیم مردم صدای راستین انقلاب را به گوشها برسانیم

تصرف ساختمان نمایندگی رژیم صهیونیستی در تهران به دست مردم

حدود ظهر امروز سفارت رژیم صهیونیستی در تهران واقع در خیابان کاخ (فلسطین) نبش خیابان بزرگمهر به تصرف مردم درآمد. مردم ضمن دستیابی به اسناد آن، این مرکز را ویران کردند. بر سر در ساختمان آن سفارت بر پارچه سبز رنگی نوشته شده «سفارت فلسطین» و بر پارچه قرمز رنگی این شعار به چشم می‌خورد: «اسرائیل نابود است، فلسطین پیروز است.»

 تصرف ساختمان نخست وزیری توسط مردم تهران

حدود ساعت ۴ بعدازظهر، مردم مسلح محل نخست‌وزیری حکومت شاهنشاهی را به محاصره خود درآوردند. در این مکان اعلام شد که شاپوربختیار، آخرین نخست‌وزیر حکومت پهلوی محل نخست‌وزیری را ترک کرده است، به همین دلیل مردم بدون درگیری، کاخ نخست‌وزیری را به تصرف خود درآوردند. پس از تصرف محل نخست‌وزیری توسط مردم، اطلاعیه‌ای بر سر در آن به شرح زیر آویختند:
«مکان نخست‌وزیری در تاریخ ۲۲/۱۱/۵۷ بدون هیچگونه تخریبی تخلیه و اشغال شد. ساعت ۴ بعدازظهر»
هنگام تسخیر نخست‌وزیری اموال موجود آن حدود پانصد میلیون تومان برآورد شده است. در بین اجناس، ژتونهای قمار، مشروبات الکلی، لباس‌های زنانه و مردانه، کفش و مانند آن به چشم می‌خورد.

شیشه عمر شاه
 یکشنبه ۲۲بهمن ماه ۱۳۵۷
 
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان در ساعت ۹ عده‌ای به سفارت امریکا یورش بردند و در اثر تیراندازی طرفین، شماری کشته و مجروح شدند. بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس «مقامات سفارت امریکا به مقر آیت‌الله خمینی برای کمک متوسل شدند.» (این اقدام از طرف سازمان چریک‌های فدایی خلق صورت گرفت و با اقدامات دولت موقت، سفارت از مهاجمان تخلیه و به کارگزاران امریکایی سپرده شد.)
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان صبح امروز جراید از ۱۶۴ نفر شهید و ۶۳۴ نفر مجروح خبر دادند که در بیمارستان‌های تهران بستری هستند. به گزارش این منبع بیشتر مجروحان و شهیدان- بالغ بر ۱۳۶ مجروح و ۵۳ شهید- در بیمارستان جرجانی بودند.
ـ صبح امروز سران ارتش در جلسه فوق‌العاده‌ای، بی‌طرفی ارتش را اعلام کردند. در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت تهیه و در ساعت ۱۴ از رادیو خوانده شد، آمده بود: «با توجه به تحولات اخیر کشور، شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز ۲۲بهمن۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق آراء تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیشتر، بی‌طرفی‌ خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد که به پادگان‌های خود مراجعه نمایند. ارتش ایران همیشه پشتیبان ملت شریف و نجیب و وطن‌پرست ایران بوده و خواهد بود و از خواسته‌های ملت شریف با تمام قدرت پشتیبانی می‌نماید.»
ـ در پی پخش خبر بی‌طرفی ارتش، امام در دومین پیامشان از مردم خواستند آرامش و نظم را حفظ کرده و از حمله به سفارتخانه‌ها خودداری کنند. ایشان در پیام دیگری از مردم خواستند مانع آشوب و هرج و مرج شوند و از غارت، آتش‌سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی، فنی، صنعتی، هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی خودداری کنند. ایشان گفتند «من اکیداً اعلام می‌کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند، از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است… از همه شما برادران و خواهران عزیز می‌خواهم که با دولت موقت انقلاب اسلامی که وارث یک سلسله خرابی‌های گذشته است همکاری نمایید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر، ایران اسلامی آباد و آزاد را که مورد غبطه جهانیان باشد بسازیم.»
 
 
 
کلیپی حماسی در مورد آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

dolor quis id commodo venenatis consectetur eget neque. facilisis consequat.