نامه وزیر کشور، حجتالاسلام علیاکبر محتشمیپور:
«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى آیتاللّٰهالعظمى امام خمینى – دام ظله العالى با عرض سلام و تحیات.
نهضت آزادى پس از استعفا و برکنارى دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است. مسئولین نهضت با سمپاشیهاى خود نسبت به سیاستهاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشرکین و فاجعه خونین مکه مکرمه، جهاد مالى و تصمیمات شورای عالى پشتیبانى جنگ و بالاخره فرمایشات اخیر حضرت امام – روحى فداه – راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعیف نظام جمهورى اسلامى گام برداشتهاند.
با توجه به اهمیت و نقش سرنوشتساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماههاى اخیر فعالیت گستردهاى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعالیت سیاسى آنان و نیز حرکت تبلیغاتى گستردهاى راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.
آقاى دکتر یزدى در جلسه مورخ ۶۶/۱۰/۵ نهضت آزادى راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنین مىگوید:
«… برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوى را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصى که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد مىکنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».
دیدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیهاى تحت عنوان «جنگ بىپایان» چنین است: «… آنچه فعلاً دیده مىشود جنگى است بىپایان که مىتواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد…، گفتهاند حتى اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقى بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست؟».
نهضت آزادى راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیهاى منتشر کرده که در آن آمده است:
«این چه فرمانى است و چه انقلابى در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختیار مىدهد بر خلاف نصّ صریح وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصمیمگیرى در مصالح دولت و امور ملت نماید… الخ».
با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:
۱ – آیا نهضت آزادى با چنین عقاید و تفکراتى مىتواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات سیاسى در جمهورى اسلامى به رسمیت شناخته شود؟
۲ – در حالى که ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگى مجلس شوراى اسلامى را:
الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ایران. مىداند. آیا نهضت آزادى صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شرکت نموده و نمایندهاى در مجلس داشته باشد؟
در پایان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مىدارم. سیدعلى اکبر محتشمى – وزیر کشور»
صحیفه امام، ج۲۰، صص۴۸۰-۴۷۹
پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور:
بسم اللّٰه الرحمن الرحیم
جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزیر محترم کشور – ایّده اللّٰه تعالى
در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است که بررسى آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پروندi این نهضت و همینطور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مىدهد که نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى کشور ایران به امریکا است، و در اینباره از هیچ کوششى فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکاى جهانخوار را، که هر چه بدبختى ملت مظلوم ایران و سایر ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمکارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مىدانند. و این از اشتباهات آنها است.
در هر صورت، به حسب این پروندههاى قطور و نیز ملاقاتهاى مکرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آنها، که اگر خداى متعال عنایت نفرموده بود و مدتى در حکومت موقت باقى مانده بودند ملتهاى مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا مىزدند و اسلام عزیز چنان سیلى از این ستمکاران مىخورد که قرنها سر بلند نمىکرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحیت براى هیچ امرى از امور دولتى یا قانونگذارى یا قضایى را ندارند؛ و ضرر آنها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بىمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهاى جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهاى دیگر، حتى منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.
«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهاى آنها که منتشر کردهاند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولى الموالى امیر المؤمنین را در نصب ولات و اجراى تعزیرات حکومتى که گاهى بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را – نعوذ باللّٰه – تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحى الهى بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.
نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسیارى از کسانى که بىاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مىگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.
و السلام على من اتبع الهدى.
توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم.
روح اللّٰه الموسوی الخمینى