روزشمار انقلاب اسلامی
یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۳۵۷
ـ بنابر گزارش فرمانداری نظامی تهران در ساعت ۱۱:۴۵، جمعی حدود ۶۰ هزار نفر پس از اجتماع در دانشگاه تهران، اعلام کردند تا زمانی که امام خمینی به ایران نیاید، در دانشگاه متحصن خواهند بود. روزنامه آیندگان با اعلام این خبر، شمار تحصن‌کنندگان را ۲۵۰ نفر از روحانیان گزارش داد.
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان در پی تظاهراتی که در خلخال برپا شد، در اثر تیراندازی مأموران ۲ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام مظفر عزیزی به شهادت رسید.
ـ امام خمینی برای کسانی که به دیدارشان آمده بودند سخنرانی و از اقدامات و زحماتی که مردم ایران برای استقبال از ایشان کشیده بودند قدردانی کردند. ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند در اولین فرصت به ایران بازگشته و یک دولت اسلامی مبتنی بر احکام اسلام و مبتنی بر رأی مردم تأسیس خواهند کرد.
ـ حدود ساعت ۱۵:۳۰، شماری از مردم تهران با سنگ و چوب به ساختمان ستاد ژاندارمری واقع در میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب) حمله کردند و در پی تیراندازی پلیس، ۴۰ نفر شهید و مجروح شدند. رئیس پلیس تهران اعلام کرد این تظاهرات، ۱۹ کشته و ۹۹ مجروح بر جای گذاشت. بولتن ستاد بزرگ ارتشتاران در بخش تلفات شمار کشته‌شدگان را ۱۵ نفر و مجروحان را ۱۶۰ نفر اعلام کرد. روزنامه آیندگان به نقل از برخی از بیمارستان‌ها رقم ۲۳ شهید و ۱۰۳ زخمی را گزارش داد. خبرگزاری پارس و روزنامه بورس نیز اعلام کردند که شمار شهدا به ۲۸ نفر رسید و هم اکنون ۱۴۱ مجروح در بیمارستان‌ها بستری هستند. بنابر گزارش روزنامه کیهان در کیفرخواستی که پس از انقلاب برای محاکمه عاملین کشتار تهیه شد آمده است «…حدود ساعت ۵/۱ الی ۲ بعد از ظهر اتوبوس‌های ژاندارم که عازم ستاد ژاندارمری بودند به علت سرعت زیاد این اتوبوس‌ها با مردمی که در حوالی میدان ۲۴اسفند تجمع کرده بودند، برخورد می‌کنند که راننده مورد اعتراض قرار می‌گیرد و این امر باعث برخورد راننده‌های مسلح اتوبوس‌ها و مردم می‌گردد و به دنبال آن قوای مسلح ژاندارم توسط راننده اتوبوس از قضیه مطلع شده و در این هنگام سرگرد حسین اصفهانیان از ستاد ژاندارمری بیرون آمده و به افراد پاسدار و راننده‌های مسلح دستور تیراندازی می‌دهد… زد و خورد تا ساعت ۶ بعد از ظهر ادامه می‌یابد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Praesent in lectus consequat. velit, commodo massa amet, mi,