روزشمار انقلاب اسلامی
یکشنبه ۱۰ دی ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی تظاهراتی که روز گذشته در اردبیل برپا شد، ‌اداره‌ها و مغازه‌ها به حالت تعطیل درآمد. همچنین در ساعت ۹ شماری از مردم این شهر تظاهرات پراکنده‌ای برپا کردند و چند بانک و اداره اوقاف و کشاورزی را آتش زدند. در این تظاهرات یک دانشجو به شهادت رسید و عده‌ای نیز مجروح شدند. روزنامه اطلاعات شمار تظاهرکنندگان اردبیل را حدود ۵۰ هزار نفر گزارش داد.
– در ساعت ۱۰:۳۰، تظاهراتی در ورامین با شرکت ۵۰۰ نفر برپا شد. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران ۳ نفر به نام‌های حسن کریمی، مسعود میرزایی و محمد شیرازی به شهادت رسیدند. روزنامه کیهان شمار شهدای این تظاهرات را از قول شاهدان ۱۵ نفر اعلام کرد. روزنامه اطلاعات هم با ذکر اسامی شهدا نوشت: «به دنبال این حادثه گروهی از افراد پلیس قسمت‌هایی از شهر را به آتش کشیدند، شیشه مغازه‌ها را شکستند و معلمین شهر را مورد آزار قرار دادند و در نتیجه تمام مغازه‌ها تعطیل کردند.»
– صبح امروز شماری از مردم مشهد پس از اجتماع در مقابل منزل آیت‌الله شیرازی، اقدام به برپایی تظاهرات کردند که در نتیجه دخالت و تیراندازی از سوی مأموران ۱۷۰ نفر شهید و عده‌ای مجروح شدند. شهربانی کل کشور شمار شهدای مشهد را ۱۸۰ نفر گزارش داد؛ همچنین روزنامه کیهان در گزارشی از این تظاهرات، شمار شهدا را ۲۰۰ نفر و مجروحان را بالغ بر ۲ هزار نفر اعلام کرد. ارتش نیز در گزارش خود شمار شهدای نهم و دهم دی‌ ماه این شهر را ۳۰۰ نفر برآورد کرد.
– صبح امروز ۸۵ نفر از دانشجویان خوابگاه دختران در تهران به منظور اعلام همبستگی با استادان متحصن در سازمان مرکزی دانشگاه تهران دست به اعتصاب غذا زدند و اعلام کردند اعتصاب خود را به مدت ۲۴ ساعت ادامه خواهند داد.
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات در پی اعلام هفته همبستگی در دانشگاه گیلان، مأموران از ورود افراد به دانشگاه جلوگیری کردند که در نتیجه، این عده از پشت دیوار دانشگاه به داخل وارد شده و در محوطه آن تظاهرات کردند. در ساعت ۱۶ مجدداً شماری از دانشجویان به همراه گروهی از مردم به خیابان‌ها آمدند که با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو و در نتیجه ۶ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. ساواک در گزارش خود از دستگیر شدن ۴ نفر از تظاهرکنندگان خبر داده است.
– در پی پخش خبر خروج شاه از کشور، اردشیر زاهدی به خبرنگار رویتر گفت شاه در ایران باقی خواهد ماند و امور کشور را اداره خواهد کرد؛ اما از آنجایی که شاه رسماً به بختیار گفته بود که «برای معالجه و استراحت» ایران را ترک خواهد نمود، روزنامه مهر ایران در شماره امروز خود از زبان بختیار این گفته شاه را نقل کرد.
– در پی تظاهراتی که در لنگرود برپا شد، تظاهرکنندگان کلیه مؤسسات دولتی، بانک‌ها و منزل دو نفر از مأموران را آتش زدند. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران ۲ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. ارتش درباره این شهر گزارش داده است: «شهر در کنترل مردم است؛ فرماندار و شهردار نیز فرار نموده‌اند.»
– پس از پایان نماز جماعت ظهر در پاریس، امام سخنرانی حاد و شدیدی در حضور اطرافیان خویش ایراد کردند. ایشان در این سخنرانی مجلس شورای ملی را مجلس غیر ملی و انتصابی که زمانی نمایندگانش را سفارتخانه‌ها و پس از آن حکومت انتخاب می‌کرد، معرفی کردند و در بخش دیگری به فاسد بودن شخص شاه اشاره نمودند. امام همچنین درباره حکمرانی در آینده ایران فرمودند که ما به آرای عمومی رجوع می‌کنیم.
– بعد از ظهر امروز در پی تظاهراتی که در سمنان برپا گردید، بر اثر تیراندازی مأموران یک کودک ۸ ساله به نام بهروز بهروزی به شهادت رسید و عده‌ای مجروح شدند. قرار بود تشییع جنازه این کودک در ساعت ۸ صبح روز ۱۱دی صورت گیرد.
– بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس در پایان امروز ارتشبد ازهاری از سمت نخست‌وزیری استعفا داد؛ بختیار نیز در گفت‌وگویی تلفنی با این خبرگزاری گفت که برای تشکیل کابینه‌اش تلاش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

lectus efficitur. eleifend luctus ut vel, suscipit