تصویر روزنامه اطلاعات ۳۰ بهمن ۱۳۵۷: اعدام ۵ نفر قطعی شد

اطلاعات 30 یهمن 1357

قطع رابطه ایران با رژیم صهیونیستی

وزارت امورخارجه ایران با صدور اطلاعیه‌ای، قطع رابطه ایران با رژیم صهیونیستی را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است:
«با الهام از انقلاب راستین مردم ایران چون قطع هر نوع رابطه و همکاری با دولت اسرائیل و حمایت از خلق فلسطین یکی از اصول اساسی سیاست خارجی حکومت موقت انقلاب ایران است لذا به منظور پایان داده به روابط آشکار و پنهانی و غیرقانونی رژیم سابق با اسرائیل، دیروز صبح تعداد ۳۲ نفر از کارکنان دفتر آژانس یهود و هواپیمایی اسرائیلی ال عال و دیگر کارشناسان اسرائیلی از ایران اخراج شدند. در جهت اجرای دقیق این سیاست حکومت موقت انقلاب ایران، همچنین به کلیه کارمندان ایرانی نمایندگی رژیم سابق در اسرائیل دستور داده شد در اولین فرصت و هر چه زودتر خاک آن کشور را ترک کنند.»
رادیو اسرائیل گفت:
«دولت ایران به اتباع اسرائیل در ایران دستور داد از کشور خارج شوند و به مقام های ایرانی مقیم اسرائیل نیز دستور داده است فوراً به ایران باز گردند… این تصمیم‌ها به دلیل قطع آخرین تماس‌های بین ایران و اسرائیل اتخاذ شده است»

تصویر روزنامه کیهان ۳۰ بهمن ۱۳۵۷

کیهان 30 بهمن 1357

نقل و انتقال دارایی‌های کلیه مقامات سابق ممنوع شد

روز ۳۰ بهمن ۱۳۵۷، رسانه‌ها اعلام کردند بر اساس دستور دولت موقت از امروز، نقل و انتقال کلیه دارایی‌های منقول و غیرمنقول مقامات سابق ممنوع است. بر اساس این گزارش، دکتر ابراهیم یزدی، معاون نخست‌وزیر در امور انقلاب، طی اطلاعیه‌ای به کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی دستور داد:

۱. کلیه حساب‌هایی که به نام بنیاد پهلوی، دربار و سازمان‌های وابسته وجود دارد، بسته و پرداخت وجه و یا هر نوع دریافت پول از این حساب‌ها موقوف شود.

۲. کلیه حساب‌هایی که به نام اشخاص نظامی یا شخصی‌… افتتاح شده، بسته و از پرداخت وجوهی که در این حساب‌ها متعلق به کادر نیروهای مسلح است تا اطلاع ثانوی خودداری شود.

۳. حساب‌های مربوط به بازرسی #شاهنشاهی، سازمان اطلاعات و امنیت کشور، و یا حساب‌هایی که به نام گردان کارکنان این دستگاه‌ها افتتاح شده است، مسدود و از پرداخت و نقل و انتقال آن‌ها خودداری شود.

ثبت و اسناد کشور نیز به ادارات دستور داد که از نقل و انتقالات و انتقال سهم و وکالت دادن‌ها، از خانواده کسانی که در دادگاه انقلابی محکوم شده‌اند، یا کسانی که به اتهام جنایت و سوءاستفاده در مظان اتهام هستند، خودداری شود.

همزمان تمام املاک و کاخ‌های خاندان پهلوی در شمال ایران، نوشهر، رامسر، نور و بابل به تصرف نیروهای پاسدار ملی درآمد و ویلاهای نصیری، رییس سابق #ساواک که چند روز قبل تیرباران شده بود نیز توسط این نیرو‌ها تصرف شد.

به نوشته هفته‌نامه ایرانشهر، در پی بررسی‌های نیروهای انقلاب، تعدادی از املاک و مستغلات متعلق به غلامرضا پهلوی در شهرک پردیس کرج کشف شده است. بر اساس این گزارش، چهار دستگاه جیپ و مینی‌بوس و مقدار قابل ملاحظه‌ای دارو و کپسول گاز که نیاز یک بیمارستان را تأمین می‌نماید، در یکی از خانه‌های این شهرک به دست آمده است.

نیروهای انقلابی شهر ساری نیز روز دوشنبه چندین هکتار املاک دشت‌ناز متعلق به عبدالرضا پهلوی را به تصرف خود درآوردند. کاخ مهدشت ساری و باغات و مرکبات اطراف آن نیز در تصرف کمیته انقلاب این شهرستان قرار گرفت.

در همین حال در کاخ بهدشت مقداری اسلحه و مهمات کشف شده است و بیش از یک‌ هزار ویلای لوکس و مجهز ساحلی در شهرک دریاکنار که متعلق به بنیاد پهلوی بود، از طرف نیروهای انقلاب بابلسر به تصرف درآمد و وسایل و تجهیزات و مراکز آن ضبط شد.

پادشاه مراکش درخواست استرداد شاه را رد کرد

ملک حسن دوم، پادشاه مراکش، به دنبال تقاضای دولت انقلابی ایران برای استرداد شاه سابق از این کشور، اعلام کرد هرگونه تقاضا جهت باز پس فرستادن شاه به ایران را رد خواهد کرد. ملک حسن گفت: «تقاضای رسمی برای استرداد شاه به او نرسیده است و از چنین درخواستی بی‌خبر است» اما در عین حال اضافه کرد: «در صورت دریافت چنین تقاضایی نیز، تن در دادن به آن غیرقابل قبول است، علاوه بر این هیچ‌گونه قرارداد رسمی برای استرداد مجرمین بین ایران و مراکش وجود ندارد.»

این سخنان پس از آن بیان شد که سرنشینان هواپیمای سلطنتی که شاه را به مراکش برده بود، هواپیمای مذکور را به ایران بازگرداندند. هفده سرنشین هواپیما به مقامات فرودگاه رباط پایتخت مراکش گفته بودند می‌خواهند یک پرواز آزمایشی انجام دهند و به این وسیله اجازه پرواز گرفتند، ولی به محض پرواز عازم ایران شدند.

سرنشینان هواپیمای مذکور پس از فرود در فرودگاه مهرآباد دستگیر و به کمیته انقلاب تحویل شدند. این ۱۷ نفر شامل چهار نفر کارکنان هواپیما، ۹ نفر #گارد محافظ و چهار خدمتکار بودند. این عده پس از ورود به تهران گفتند که صد‌ها سرباز مراکشی محافظت جان شاه را برعهده دارند.

پیشتر دولت انگلیس اعلام کرده بود به دلایل امنیتی از پذیرفتن شاه معذور است. کشورهای اسپانیا، سوئیس و فرانسه نیز به محمدرضا پهلوی گفته بودند نمی‌توانند امنیت او را برای مدت اقامت در این کشور‌ها تضمین کنند. با این حال آمریکایی‌ها به محمدرضا شاه پیغام داده بودند، وی و خانواده‌اش هر وقت بخواهند می‌توانند راهی این کشور شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

elit. venenatis ultricies ut risus. lectus id non consectetur risus