حکم امام خمینی به نخست وزیر دولت موقت برای محاکمه سریع جنایتکاران وابسته به حکومت پهلوی

امام خمینی امروز طی حکمی نخست وزیر را مأمور تشکیل دادگاهی به منظور محاکمه سریع جنایتکاران کردند. در این حکم آمده است: «جناب آقای مهندس مهدی بازرگان باتوجه به اینکه رؤسای ادارات کشوری و امینی و نظامی، جنایاتی علیه ملت ایران بر طبق شواهد و دلایل متقن و مستند انجام داده اند که قانوناً و شرعاً مستحق مجازات اند. بنابراین در اسرع وقت از طریق دادگستری، با تشکیل یک دادگاه انقلابی، بر طبق مقررات اسلامی محاکمه و به کیفر اعمال جنایت آمیزشان برسانید تا روح شهدای راه آزادی و استقلال، که در انتظار کیفر دژخیمان این قرن می باشد، تا حدی شاد گردد. والسلام علیکم. باید حداکثر محاکمه اینها دو روز باشد. اینها محکوم هستند لکن محاکمه در پیش خبرنگاران خارجی و داخلی شوند. روح الله الموسوی الخمینی» (صح ۲/۶)

دستور امام خمینی به وزیر کشور برای کاهش بودجه برگزاری مجلس خبرگان قانون اساسی

امام خمینی امروز در نامه ای خطاب به هاشم صباغیان، وزیر کشور دولت موقت، با اشاره به بودجه ده میلیونی برگزاری مجلس خبرگان قانون اساسی دستور کاهش آن را صادر کردند. در این نامه ذکر شده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای وزیر کشور

 مجلس خبرگان در جمهوری اسلامی بودجه ده میلیون تومانی و هتل مجلل اشرافی لازم ندارد. آقایان وکلای محترم، که عمده آنان از علمای اعلام هستند، از این نحو تشریفات نگران هستند. آنان بحمدالله با زندگی نزدیک به طبقات محروم عادت نموده اند. بودجه مذکور  را تعدیل نمایید. و عذر برگشت مازاد صحیح نیست؛ زیرا اعتبار مذکور ممکن است سنتی بشود در آتیه.

۲ شهریور ۵۸

روح الله الموسوی الخمینی» (صح ۲/۶)

اختصاص درآمد یک روز نفت ایران به استان کردستان

در اجرای فرمان رهبر انقلاب اسلامی ایران امام خمینی مبنی بر اختصاص درآمد یک روز نفت به استان کردستان از طرف شرکت ملی نفت ایران مبلغ ۶۵ میلیون دلار که معادل درآمد یک روز نفت است برای طرح های عمرانی و تولیدی کردستان اختصاص یافت. حسن نزیه در این رابطه گفت: «پس از تأیید دولت و موافقتنامه لازم بین شرکت ملی نفت ایران و استانداری کردستان به ترتیبی که در مورد ترتیبی که در مورد استان خوزستان عمل شد منعقد خواهد شد و به موازات وصول طرح های عمرانی و تولیدی از استانداری کردستان با نظر کمیته هماهنگی و براساس ضوابط مالی شرکت ملی نفت اعتبار لازم برای هر طرح از محله ۶۵ میلیون دلار در اختیار استانداری کردستان قرار خواهد گرفت.» (خا ۳/۶، ش ۱۵۷،ص ۷)

ابراز نگرانی آمریکا از اوضاع مساعد تولید کشاورزی در ایران

وزارت کشاورزی آمریکا امروز در یک گزارش اوضاع تولید کشاورزی در ایران را مساعد دانست و از این جهت ابراز نگرانی کرد. در این گزارش ارقام و اعداد زیر درباره وضع کشاورزی ایران در حال حاضر به چشم می خورد:

کشت گندم ۳/۵ میلیون هکتار یعنی دویست هزار هکتار بیش از سال ۱۹۷۸

تولید گندم در سال جاری به حداقل پنج میلیون تن می رسد البته به شرط مساعد بودن شرایط جوی مصرف گندم در ایران در سال جاری در حدود مصرف سال گذشته یعنی ۵/۶ میلیون تن خواهد بود.

لاجرم دولت ایران در سال جاری به وارد کردن فقط یک میلیون تن نیاز دارد. به علت کمبود کارگر و کمبود مواد ضد آفات تولید برنج ایران ممکن است قدری کمتر از مقدار پیش بینی شده باشد.

مصرف برنج در ایران در حدود ۲/۱ میلیون تن در سال جاری پیش بینی می شود که در این صورت ایران باید تقریباً پانصد هزار تن برنج وارد کند.

وزارت کشاورزی آمریکا گزارش های خود از وضع کشاورزی ایران را دلسردکننده دانسته است زیرا وضع کشاورزی ایران نه تنها بدتر نشده بلکه از سالهای گذشته بهتر شده است. در نتیجه آمریکا نمی تواند آنچنان که باید به محاصره اقتصادی غذایی ایران امیدوار باشد» (جم ۳/۶، ص ۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

tempus commodo diam Donec ut elit. fringilla