۲۵ اسفند سال‌روز رحلت فرزند و یار هم‌راه امام قدس سره؛ حجت‌الاسلام و المسلمین #سید_احمد_خمینی است. رحلتی در سنی نه چندان زیاد که قلب دوست‌داران امام را به رنج آورد.

به همین مناسبت پرونده‌ای می‌گشاییم برای شناخت هرچه بیش‌تر سیره و شخصیت ایشان و پاسخ به این سؤال که آیا مسیر او در صیانت از #خط_امام در بیت ایشان دنبال شد؟ سید احمد خمینی چه ویژگی‌هایی داشت و پس از او چه شد؟ برای پاسخ به این سؤال از بیانات #تاریخ‌نگار_انقلاب_اسلامی حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی استفاده می‌کنیم.

و اما ویژگی‌های شخصیتی سید احمد خمینی:

۱. شناخت جریان‌ها و شخصیت‌های نفوذی

اولین ویژگی آن مرحوم؛ شناخت دقیق #نفوذی‌ها بود. شناختی هم‌راه با دقت و فراست هم‌چون پدر و برادر شهیدش.
«درواقع می‌توانم بگویم که شناخت احمدآقا شبیه شناخت حضرت امام به حاج‌آقا مصطفی خمینی بود و ویژگی‌های مشترک آن‌ها نیز همین دشمن‌شناسی بود.
زمانی حاج‌آقا مصطفی نسبت به شریعتی اعلام‌خطر کرد که هنوز خیلی‌ها نسبت به او اعتقاد داشتند و کاملاً مسائل برملا نشده بود، احمدآقا نیز همین ویژگی‌ها را داشت و انسانی بسیار آگاه بود.»

۲. مقابله با جریانات نفوذی

جریان‌شناسی دقیق آن مرحوم در مرحله نظری باقی نمی‌ماند بلکه ایشان در مقابل این جریانات ایستادگی ستودنی داشتند.
«ویژگی برجسته سیداحمدآقا خمینی این بود که دست رد به سینه تمام کسانی که به ایشان مراجعه می‌کردند نمی‌زد و با همه صحبت می‌کرد اما اجازه نمی‌داد که اندیشه و وسوسه آن‌ها در ایشان تأثیری بگذارد یا به نحوی در بیت امام تأثیرگذار باشند…
[روش]حاج احمد آقا بسیار جالب بود به‌گونه‌ای حرف افراد را گوش می‌کرد که فکر می‌کردند روی ایشان تأثیر گذاشته‌اند اما او کار خودش را انجام‌ می‌داد و خیلی‌ها از این رفتار سیداحمد آقا عصبانی می‌شدند. »

۳. شناخت خط امام

بدیهی است که شناخت دشمن و مرزبندی با آنان بدون شناخت خط امام ممکن نیست و رحلت ایشان سبب شد که #بیت_امام پس از سید احمد از این ناحیه رنج ببرد و جولان‌گاه نفوذی‌ها از بیت منتظری و جریان‌های مشابه گردد.
«فرزند حاج احمدآقا یا دیگران در زمان امام کودک بودند و نوه‌های امام آن زمان در کوچه بازی می‌کردند و در حدی نبودند که خط امام را شناخته باشند؛ بنابراین پس از فوت ایشان افراد شیادی که مار خورده و افعی شده بودند توانستند اطرافیان ایشان را تحت تأثیر قرار دهند.»

نتیجه این خلأ فکری و مکتبی #انحراف میراث‌داران از خط اصیل امام شد و نمودهای مختلفی از انحراف علمی و عملی در آن بیت عیان شد و در نهایت « متأسفانه میراث‌داران حضرت امام از مکتب‌داری به مقبره‌داری رسیده‌اند، #مکتب_امام در آنجا به‌طورکلی ناشناخته مانده و موسسه تنظیم و نشر آثار امام برای عده‌ای تبدیل به نان‌دانی شده است. » نمونه‌ای از این انحراف عملی را می‌توان در مقبره پر از تجملی دید که توسط منتسبین به #امام_مستضعفین و #رهبر_ساده‌زیست ملت برای ایشان ساخته شده است. این در حالی است که « امام حتی اجازه گچ‌کاری و رنگ کردن جماران را هم ندادند اما بعد از رحلت ایشان این‌همه اسراف‌کاری در مقبره امام دردناک و مایه تأسف است و این‌گونه رفتارها خط امام را زیر سؤال می‌برد. »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *