مصاحبه شبکه خبر با دکتر سید حمید روحانی 

خبرنگار: بفرمایید چه ویژگی‌هایی سبب شده است که انقلاب اسلامی بتواند نقش خود را در احیای حاکمیت دینی در جهان اسلام ایفا کند؟
آقای روحانی: بسم الله الرحمن الرحیم، دورانی گذشت که بسیاری از مسلمان‌ها مخصوصا نسل جوان چنین می‌پنداشتند که دین نمی‌تواند نقش درستی در جهت پیشبرد اهداف انسانی و مردمی داشته باشد و اسلام دیگر دینامیسم لازم را برای به‌حرکت درآوردن توده‌ها در برندارد. مسئله دیگری که در میان رجال سیاسی و احزاب و گروه‌ها مطرح بود این بود که بدون اتکا به یک ابرقدرت خارجی نمی‌توان با دیکتاتورهای حاکم مقابله کرد و اگر ملت‌ها بخواهند با زورمداران و دیکتاتورهای حاکم مقابله کنند باید به یک ابرقدرت خارجی اتکا داشته باشند. مسئله دیگری که مطرح بود این بود که مسائل مادی در حرکت توده‌ها نقش بسیار مؤثری دارد و این مسائل مادی و اقتصادی است که می‌تواند ملت‌ها را به‌حرکت در بیاورد.
در چنین شرایطی حضرت امام(سلام‌الله علیه) در سال ۱۳۴۱ با اتکا به اسلام نهضتشان را آغاز کردند. حرف امام این بود که اسلام در خطر است و ما برای دفاع از اسلام باید از همه هستی خودمان بگذریم. نکته‌ای که ایشان روی آن بسیار پافشاری داشتند این بود که ابرقدرت‌ها و بیگانگان هیچ‌گاه در جهت منافع ملت‌ها گام برنمی‌دارند؛ آنها دنبال منافع استعماری خودشان هستند لذا باید از هرگونه امید به بیگانگان و زورمداران جهان دوری گزید و تنها به ملت اتکا داشت. امام معتقد بودند که حتی اگر می‌خواهید زندگی‌تان مرفه و قابل قبول باشد باید در سایه اسلام به این هدف برسید. در چنین شرایطی گروه‌ها و احزابی که دم از دین می‌زدند سعی می‌کردند که اندیشه‌های لیبرالیستی یا مارکسیستی را با اسلام درهم آمیزند چون بر این باور بودند که اسلام به تنهایی نمی‌تواند باعث حرکت و خروش و خیزش باشد در نتیجه باید از مکاتب وارداتی و ایسم‌های شرق و غرب کمک گرفت. آنها تفکر التقاطی داشتند ولی امام با پافشاری روی اندیشه‌های خودشان توانستند انقلابی بیافرینند که نه به غرب و شرق متکی باشد و نه به مکاتب وارداتی و مسائل مادی. ایشان مبارزه را همیشه با اتکا به اسلام پیش بردند و مردم هم برای دفاع از اسلام مبارزه می‌کردند. در شرایطی که دنیا واقعا باور کرده بود که دوران دینمداری پایان یافته واسلام هرگز قدرت و دینامیسم لازم را برای به‌حرکت درآوردن توده‌ها در بر ندارد امام مردم را به سلاح ایمان مجهز و مسلح کردند و بدون کوچک‌ترین اتکایی به ابرقدرت‌ها، سلاح‌های مادی و تجهیزات نظامی توانستند با شعار «الله اکبر» و با ایمان و توکل به خدا یک نظام ۲۵۰۰ساله تا دندان مسلح را واژگون سازند و دست همه ابرقدرت‌ها را از سرنوشت ملت ایران کوتاه سازند؛ امام توانستند به دنیا نشان بدهند که اتکا به اسلام می‌تواند خواسته‌های انسانی و ملی را جامه عمل بپوشاند، زورمداران را از پا دربیاورد و خواسته‌های شیطانی‌ ابرقدرت‌ها را با شکست مواجه سازد. گروه‌های دیگری هم که با سلاح ایمان به صحنه آمدند توانستند نتیجه‌های مطلوبی بگیرند؛ از جمله حزب‌الله لبنان که با الهام از مکتب انقلابی اسلام توانست در مقابل ارتشی که اسطوره‌ای و شکست‌ناپذیر شمرده می‌شد ۳۳ روز قهرمانانه بایستد و آن را سرنگون سازد چنان‌که مردم غزه هم باز در سایه همین مقاومت توانستند ارتش رژیم صهیونیستی را مأیوس سازند و از پیشرفت بازدارند.
خبرنگار: مسئولیت پذیری در مقابل سرنوشت ملل جهان از ویژگی‌های انقلاب است. نظام جمهوری اسلامی چه گام‌هایی در این جهت برداشته است؟
آقای روحانی: می‌دانیم که اتحاد و انسجام ملت‌ها در جهت پیشرفت، استقلال و سربلندی آنها نقش بسیار سرنوشت‌سازی دارد واز سوی دیگر تفرقه، اختلاف و چندگانگی در شکست ملت‌ها و اسارت و ذلت و سرکوبی آنها کاملا مؤثر است. قرآن می‌فرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا» اسلام در سایه اتحاد می‌تواند در دنیا سربلند باشد، پیشرفت کند و آرمان‌های خودش را تحقق ببخشد. دشمنان ما در طول جنگ‌های صلیبی دریافتند تا وقتی مسلمان‌ها با هم متحد و منسجم باشند، سلطه بر کشورهای اسلامی و به یغما بردن منابع زرخیز این کشورها و به بازی گرفتن سرنوشت ملت‌های مسلمان امکانپذیر نخواهد بود لذا پس از اینکه در طول ۵ قرن نتوانستند ملت اسلام را تحت سلطه دربیاورند و بر کشورهای اسلامی چیره شوند به این نتیجه رسیدند که باید این اتحاد اسلامی را از بین ببرند؛ پان‌ایرانیسم، پان‌ترکیسم و پان‌عربیسم ایجاد کردند و به دنبال آن در جنگ اول جهانی با همین تز ناسیونالیستی و نژادپرستانه توانستند بر کشورهای اسلامی سلطه یابند. یکی از بزرگ‌ترین اهدافی که حضرت امام(رحمت‌الله علیه) توانستند به آن جامه عمل بپوشانند این بودکه اتحاد اسلامی ایجاد کنند و با اتحاد اسلامی این انقلاب را به ثمر برسانند. امروز هم اگر ما بخواهیم استقلال و آزادی‌ای را که در سایه انقلاب اسلامی بر ایران ارزانی شد حفظ کنیم باید سعی کنیم که با مسلمان‌های دیگر متحد باشیم. اگر ملت ایران با ملت‌های مسلمان و حتی با آزادیخواهان جهان متحد و منسجم باشد استعمارگران نخواهند توانست نقشه‌ها و نیرنگ‌های شیطانی خودشان را در کشور ما پیاده کنند. اگر ملت ایران منزوی شود، سرنوشت خودش را از سرنوشت ملت‌های مسلمان منطقه و جهان جدا سازد و بگوید «ما با فلسطین و لبنان کاری نداریم» باید منتظر بود که استعمارگران بتوانند در کشور ما نفوذ کنند و اتحاد، انسجام و استقلال ما را از بین ببرند. ما تنها در سایه وحدت و انسجام با ملت مظلوم فلسطین، لبنان و دیگر آزادیخواهان جهان می‌توانیم استقلال، آزادی و آرمان‌های اسلامی را پاس بداریم و این کشور را همیشه در سایه احکام اسلام حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

pulvinar felis ipsum elementum Aliquam non in