بررسی ابعاد کم‌تر گفته شده قیام خونین پانزده خرداد

معرفی کوتاه از جدیدترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی

امام خمینی قدس سره الشریف:«یادتان نرود‏‎ ‎‏که ما یک ۱۵ خرداد داشتیم، ۱۵ خرداد مبدأ نهضت اسلامی ایران است.»(صحیفه امام، ج۹، ص۴۶۸)

قیام خونین پانزده خرداد نقشی محوری در نهضت ملت ایران دارد و از جانب رهبر نهضت اسلامی ایران به‌عنوان مبدأ نهضت اسلامی معرفی شده است و به همین خاطر همواره مورد توجه پژوهشگران و عموم علاقه‌مندان انقلاب اسلامی بوده و هست هرچند با توجه به جایگاه و تأثیرات غیرقابل وصف این قیام خلأهای بسیاری در زمینه تحقیق و حتی ترویج این حرکت معجزه‌وار وجود دارد و آخرین اثر دکتر مظفر نامدار با عنوان «قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» گامی در رفع آن خلأها و نیازهای اساسی است.

این اثر مجموعه‌ای از مهم‌ترین مقالات سردبیر فصلنامه تخصصی پانزده خرداد دکتر مظفر نامدار است که به اهتمام سهراب مقدمی شهیدانی به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه شده و ابعاد کم‌تر گفته شده‌ای را از این حرکت خروشان ملت ایران تبیین کرده است.

«قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» در هفت فصل و ضمائم تنظیم شده است. دکتر مظفر نامدار در فصل اول به این پرسش مهم پاسخ می‌دهد که چرا ۱۵خرداد نقطه عطف تاریخ ایران است و در فصل دوم تغییر ساختاری که قیام پانزده خرداد در نظام مبارزات ملت ایران علیه استبداد و استعمار ایجاد کرد تبیین می‌کند و در فصل سوم زوال سلطانیسم و سکولاریسم در ایران در پی آن قیام پرخروش به‌اثبات می‌رساند.

در فصل چهارم از کتاب، خروش ملت به رهبری امام خمینی در ۱۵خرداد به‌عنوان «نقطه عطف بیداری اسلامی و گذار از جنبش‌های غربی به جنبش‌های اسلامی» معرفی و استنادات تاریخی و تحلیلی آن واکاوی می‌شود و فصل پنجم مستندات و ادله تأثیر این جنبش ملی در «گشودگی زبان دین در حوزه سیاست» ارائه می‌شود. فصل ششم دریچه‌ای جدید به آن حرکت مخلصانه و شهادت‌طلبانه می‌گشاید و تقابل «۱۵خرداد با سیاه‌نمایی‌های غرب علیه فرهنگ ایرانی-اسلامی» تبیین می‌شود و آخرین فصل نیز گذری تاریخی و مستند به قیام ۱۵خرداد محسوب می‌شود.

در بخش ضمائم نیز پیش‌درآمد و اسنادی از شیخ محمدعلی انصاری اراکی در رابطه با قیام پانزده خرداد درج شده است.

«قیام پانزده خرداد طلیعه نهضت امام خمینی» جدیدترین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که در ۳۳۶ صفحه به جامعه فرهیختگان عرضه شده است.

راه‌های تهیه کتاب:

نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک۶.

تلفن:  ۲۲۵۷۹۱۹۲-۰۲۱

نشانی دوم: قم، چهارراه شهدا به سمت چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، انتشارات کیهان

شماره تلفن دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی در قم جهت سفارش کتاب: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sed Sed ultricies mi, pulvinar justo vel, ut tristique et, ipsum dolor