عمار انقلاب

«آیت‌الله مصباح متفکری برجسته، مدیری شایسته، دارای زبان گویایی در اظهار حق و پای با استقامتی در صراط مستقیم بودند.»(مقام معظم رهبری، ۱۳دی۱۳۹۹)

مرحوم علامه مصباح یزدی از شخصیت‌های نادر معاصر بود که در جنبه‌های مختلف تهذیبی، علمی، مدیریتی و مبارزاتی حضوری فعال و برجسته داشت اما به دلیل پرهیز از دعوت به خود و البته هجمه شدید عناصر بدخواه و معاند کارنامه درخشان ایشان در عرصه‌های مختلف مکتوم مانده و جامعه ایرانی و حتی جامعه نخبگانی از فعالیت‌ها و مجاهدت‌های ایشان کم‌تر باخبر است.

آخرین اثر بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی حیات‌نامه‌ای جامع و مستند از زندگی فکری و سیاسی علامه محمدتقی مصباح یزدی از ولادت تا پیروزی انقلاب اسلامی است که به نام «عمار انقلاب» مزین شده و حاوی اسنادی است که تا کنون در هیچ‌یک از آثار مشابه منتشر نشده است.

«عمار انقلاب» پس از مقدمه‌ای کوتاه و تبیینی فنی از پیشینه پژوهش گاه‌شماری مختصر و البته جامع از ولادت تا وفات آن عالم ربانی ارائه کرده است. فصل اول این اثر به ابعاد خانوادگی و تحصیلات عمومی آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی پرداخته است. تحصیلاتی که در سایه فقر معیشتی؛ سخت و البته پراستقامت سپری شد و مشکلات مادی نه‌تنها مانع رشد فکری ایشان نشد بلکه ذهن پویای علامه مصباح در عنفوان جوانی درگیر مسائل کلان حوزه علمیه و لزوم اصلاح آن شد و در فصل دوم «عمار انقلاب» ایده‌پردازی علامه برای اصلاح حوزه و همچنین فعالیت‌های ایشان پیش از آغاز مبارزات انقلابی امام بررسی شده است و ابعاد مختلف نامه تاریخی و کم‌تر بیان شده آیت‌الله مصباح به آیت‌الله العظمی بروجردی در این فصل بررسی شده است.

«عمار انقلاب» در فصل سوم آغاز مبارزات علامه را به‌نمایش می‌گذارد و تجارب تشکیلاتی ایشان در این دوره و همچنین اعتراضات پی در پی علیه رژیم پهلوی و نامه‌نگاری با امام خمینی و البته مشارکت در جشن آزادسازی امام را به‌تصویر می‌کشد.

فصل چهارم «عمار انقلاب» علامه مصباح را «در سنگر مبارزات نرم» می‌نمایاند و از فعالیت‌های علمی ایشان همچون حاشیه‌نگاری علمی بر «بحار الانوار» و «معانی الاخبار»، تصحیح و انتشار کتاب الطهاره امام، تعلیقه بر دو کتاب ارجمند «معادن الحکمه» و «اللوامع الالهیه» می‌نویسد و تبیین می‌کند که تمام فعالیت‌های علمیِ یادشده با پیوستی از فعالیت‌های مبارزاتی-سیاسی نرم همچون همکاری با نشریه «مکتب تشیع»، «بعثت» و انتشار نشریه «انتقام» همراه بوده است.

فصل پنجم این کتاب پاسخی صریح به شبهات و اتهامات ناروا علیه علامه محمدتقی مصباح یزدی است چه آن‌که معاندان سیاست‌زده آن عالم وارسته را به عزلت‌گزینی و پرهیز از مبارزات سیاسی متهم کرده‌اند و نویسنده در این فصل به‌صورت مستند مبارزات سیاسی ایشان را پس از تبعید امام تبیین کرده است.

فصل ششم «عمار انقلاب» یکی از چالشی‌ترین بخش‌های کتاب است چه آن‌که به موضوع اختلافات مقطعی آیت‌الله مصباح و آیت‌الله شهید بهشتی پرداخته و نگاه چالش‌برانگیز هریک از علمای نامبرده را در موضوع علی شریعتی تقریر کرده است. اختلافاتی که به‌هیچ وجه رنگ و بوی دنیوی نداشت و ناشی از اختلافی اجتهادی و طبیعی بود و البته در سایه بزرگ‌نمایی‌ها و وارونه‌نمایی‌های مصنوعی و موذیانه جریانات انحرافی چهره‌ای دیگر به خود گرفته است و این بخش از کتاب پاسخی درخور به این تحریفات جریانی و سازمان‌یافته محسوب می‌شود.

فصل هفتم این اثر آخرین مقطع از فعالیت‌های سیاسی و فکری علامه مصباح یزدی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی را بررسی کرد. مقطعی که استمرار مبارزات سیاسی ایشان را اثبات می‌کند.

فصل هشتم گزیده‌ای از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون شخصیت و کارنامه علامه مصباح را جمع‌آوری کرده است. بیاناتی که مهر تأییدی بر فعالیت‌های مجاهدانه و مخلصانه آن عالم ربانی محسوب می‌شود.

«عمار انقلاب» در هشت فصل، پنج ضمیمه و ۸۲۴ صفحه وزیری در ۵۰۰ نسخه توسط بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شد و «ارائه اسناد منتشر نشده»، «جامعیت» و «پایبندی به اصول فنی تاریخ‌نگاری» سه مورد از مهم‌ترین وجوه تمایز این اثر با آثار مشابه است.   

راه‌های تهیه کتاب:

تهران، خیابان انقلاب اسلامی بین خیابان فخر رازی و خیابان دانشگاه، پلاک ۱۲۱۰

تلفن: ۲۲۵۷۹۱۹۲_۰۲۱

قم، چهارراه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی انتشارات کیهان

تلفن: ۳۷۷۴۱۶۹۸-۰۲۵

تلفن دفتر بنیاد تاریخ‌پژوهی در قم: ۳۲۹۰۴۲۳۱-۰۲۵

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

efficitur. justo ut mi, felis ut Curabitur Lorem ut adipiscing