روزشمار انقلاب اسلامی
شنبه ۹ دی ماه ۱۳۵۷
– در ساعت ۹ شماری از مردم قم به مناسبت سالگرد شهدای قیام ۱۹دی سال ۵۶ ابتدا در مسجد جامع و میدان آستانه اجتماع و سپس از آنجا به سوی قبرستان آیت‌الله گلپایگانی حرکت کردند. این عده پس از فاتحه‌خوانی بر مزار شهدا به شهر بازگشتند و در ساعت ۱۶ پس از سخنرانی کوتاهی در صحن حضرت معصومه(س) پراکنده شدند. نشریه اخبار جنبش اسلامی شمار راهپیمایان قم را حدود ۳۵۰ هزار نفر گزارش داد.
– بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی صبح امروز حدود یک میلیون نفر از مردم مشهد پس از اجتماع در مقابل منازل روحانیان، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان پس از آن که عده‌ای فریاد کشیدند «ارتش به ما ملحق شد» به سمت تانک و ریوهای ارتشی رفتند و سربازان نیز با تکان دادن دست برای مردم، با آنها اظهار همبستگی کردند. در این میان از سوی یک تانک و چند جیپ ارتشی به سوی مردم آتش گشوده شد که در نتیجه عده‌ای مجروح و شهید شدند. روزنامه خراسان در سال‌های بعد در گزارشی از این وقایع، شمار شهدای روزهای ۹ و۱۰/۱۰/۵۷ مشهد را ۶۳ نفر اعلام کرد.
– صبح امروز حدود ۱۰ هزار نفر از مردم شیراز تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. عده‌ای از تظاهرکنندگان انجمن ایران و انگلیس را آتش زدند. در این تظاهرات بر اثر حمله مسلحانه پلیس ۲ نفر شهید و ۱۵ نفر مجروح شدند؛ روزنامه اطلاعات نام شهدای این شهر را محمدمهدی میرشاهی و یوسف نظری نوشت؛ روزنامه کیهان نیز اعلام کرده است یکی از مجروحان به نام حمید ساجدی ده روز بعد به شهادت رسید.
– صبح امروز تظاهراتی در اردبیل به وقوع پیوست که در پی آن ۴ نفر شهید و ۱۵ نفر مجروح شدند. روزنامه کیهان در گزارشی اعلام کرد در این تظاهرات ۲۴ شعبه بانک به آتش کشیده شد. این روزنامه نام یکی از شهدای امروز اردبیل را مقدم احمدی نوشت و افزود این شخص را در خانه‌اش به شهادت رساندند.
– صبح امروز تظاهراتی علیه رژیم در راور- استان کرمان- برپا شد. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران ۷ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام غلامحسین رشیدی شهادت رسید. روزنامه کیهان نام این شخص را غلامرضا رشیدی چاپ کرد. ساواک در تلگرافی، شمار مجروحان را ۱۲ نفر (۷ مرد و ۵ زن) و روزنامه کیهان ۱۵ نفر گزارش داد.
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات صبح امروز در پی شهادت یکی از جوانان به نام عبدالحسین خدیو به ضرب گلوله مأموران فرمانداری نظامی در کازرون، شماری از مردم این شهر جنازه وی را تشییع کردند. در این میان مأموران مجدداً به سوی مردم آتش گشودند که در نتیجه ۲ نفر به نام‌های صدرالله سنجابیان و خانم برنجی شهید و ۵۰ نفر مجروح شدند.
– صبح امروز بازار و کلیه مغازه‌های بهبهان تعطیل بود و مردم شهر به مناسبت بزرگداشت یکی از طلاب به نام سید علی نورالدین که روز گذشته توسط مأموران رژیم به شهادت رسیده بود، تظاهرات پراکنده‌ای علیه رژیم برپا کردند. تظاهرکنندگان با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو شدند و در نتیجه یک نفر به نام ابراهیم ماهی‌زاده به شهادت رسید.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی تظاهراتی که در تربت‌حیدریه برپا شد ۱۵ نفر شهید و ۲۷ نفر مجروح شدند.
– در ساعت ۱۱:۳۰، جمعی حدود ۵ هزار نفر از مردم زنجان پس از خروج از مساجد دمیریه و میرزا رحیم، اقدام به برپایی تظاهرات کردند. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران ۷ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. روزنامه کیهان نام شهید زنجان را محمد شجاعی نوشت و شمار مجروحان را ۹ نفر و حال ۳ نفر از مجروحان را وخیم گزارش داد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی حمله مأموران به دبیرستان ابن‌سینا واقع در بندرعباس و مضروب و مجروح شدن عده‌ای از فرهنگیان و معلمان، شماری از مردم این شهر با سردادن شعار اقدام به برپایی تظاهرات کردند. در این تظاهرات مأموران با تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان، ۶ نفر را شهید و ۲۴ نفر را مجروح کردند. همچنین ۸ شعبه بانک، ۱۶ فروشگاه و مغازه مشروب‌فروشی و ۱۴ انبار بزرگ مشروب‌ به آتش کشیده شد. آقای صدوقی با صدور اعلامیه‌ای تهاجم به فرهنگیان تحصن‌کننده در بندرعباس را محکوم و همبستگی مردم یزد را با مبارزان این شهر اعلام کرد. ایشان در این اعلامیه شمار مجروحان را ۷ نفر اعلام کرده است.
– بنابر گزارش روزنامه بورس، در پی تظاهراتی که در رشت برپا شد ۴ نفر مجروح و ۷۹ نفر دستگیر شدند. روزنامه کیهان نیز در گزارشی اعلام کرد در درگیری‌های امروز این شهر ۲ نفر جوان به شهادت رسیدند. همچنین به دنبال تظاهرات این شهر کارخانه پپسی‌کولا و شرکت سهامی فیروز متعلق به حبیب‌ پاسال سرمایه‌دار بهایی طعمه حریق شد.
– شماری از مردم تبریز تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. در این تظاهرات ۱۸ بانک تخریب و ۱۰ بانک و دو فروشگاه به آتش کشیده شد و در نتیجه تیراندازی مأموران، ۶ نفر به شهادت رسیدند. روزنامه اطلاعات شمار شهیدان را ۱۲ نفر و مجروحان را ۲۰ نفر گزارش داد.
– بنابر گزارش روزنامه مهر ایران در پی تهاجم نیروهای مسلح حکومت به مردم نهاوند، ۴ نفر شهید و ۲۵ نفر مجروح شدند. نشریه اخبار جنبش اسلامی در پایان امروز شهر نهاوند را به یک شهر جنگ‌زده تشبیه کرد.
– بعد از ظهر امروز شماری از اهالی قزوین تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. عده‌ای از تظاهرکنندگان کارخانه مشروب‌سازی میکده، سینما خیام، بانک فرهنگیان و خانه‌های چند نفر از کارمندان ساواک را آتش زدند. در این تظاهرات بر اثر تیراندازی مأموران، یک نفر به شهادت رسید و ۷ نفر مجروح شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

dolor. quis accumsan ut venenatis consectetur id, ipsum Sed risus. Praesent