روزشمار انقلاب اسلامی
شنبه ۳۰ دی ماه ۱۳۵۷
– امام در پیامی خطاب به ملت ایران با تجلیل از حضور مردم در راهپیمایی‌های گسترده‌ اربعین اعلام کردند به زودی به ملت می‌پیوندند و در پشت سر مردم به سربازی ادامه خواهند داد. ایشان از مردم خواستند به نمایندگان اخطار دهند تا زمانی که انتخابات آزاد صورت نگرفته است پا به مجلس نگذارند؛ همچنین با غیر قانونی خواندن شورای سلطنت، از نیروهای مسلح خواستند در کنار مردم قرار گیرند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، افسران، همافران و درجه‌داران پایگاه هوایی بندرعباس با راهپیمایی در محوطه پایگاه همبستگی خود را با نهضت و جنبش ملت ایران و همچنین با همافران پایگاه‌های شاهرخی و وحدتی که از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذا زدند اعلام کردند. کادر پایگاه هوایی در پایان راهپیمایی، قطعنامه‌ای صادر و در آن هفت مورد از خواسته‌های خود را اعلام کرد. مهمترین مواد این قطعنامه مخالفت با کودتا، اخراج مستشاران امریکایی و مخالفت با دستوراتی که علیه مردم و به نفع دستگاه شاه باشد، بود.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان گروهی از مردم قوچان که در اعتراض به اقدامات وحشیانه چماق ‌به دستان در مسجد جامع اجتماع کرده بودند، با حمله چماق به دستان مواجه شدند. در نتیجه این یورش ۱۰ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، شماری از مردم شیروان پس از اجتماع در مقابل خانه شخصی که گفته می‌شد از همکاران چماق‌ به دستان است، هدف تیراندازی مأموران قرار گرفتند که در نتیجه ۲۰ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام رمضانعلی خوش‌قامت به شهادت رسید.
– در پی شهادت یکی از تظاهرکنندگان روز گذشته شهر صحنه- استان کرمانشاه- حدود ۱۵ هزار نفر از مردم این شهر هنگامی که قصد داشتند جنازه این شهید را تشییع کنند، بار دیگر هدف حمله چماق ‌به دستان قرار گرفتند که در نتیجه ۲ نفر به شهادت رسیدند.
– در پی اظهارات بختیار مبنی بر این که «از پشتیبانی نُه دهم آیت‌الله‌های ایران برخوردار است اما آنها جرأت ابراز پشتیبانی او را ندارند»، آیت‌الله گلپایگانی با ارسال نامه‌ای به بختیار اظهارات او را رد کرد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پایان امروز نوجوانی به نام علی‌زاده که به منظور گشت و پاسبانی در جوادیه تهران توسط مردم انتخاب شده بود، با شلیک سه گلوله توسط شخصی ناشناس به شهادت رسید. «مردم می‌گویند ضارب یکی از مأموران کلانتری بوده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

sem, mattis accumsan ipsum suscipit libero. leo. consectetur