روزشمار انقلاب اسلامی
شنبه ۱۶ دی ماه ۱۳۵۷
– صبح و بعد از ظهر امروز تظاهرات متعددی در برخی از خیابان‌های تهران برپا گردید که به این شرح بودند: ساعت ۱۰:۴۰ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان شهباز جنوبی (خیابان هفده‌شهریور)، ساعت ۱۱:۱۵ در بازار تجریش، ساعت ۱۱:۳۰ حدود ۵۰۰ نفر در میدان فردوسی، ساعت ۱۲:۳۰ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان ویلا (خیابان استاد نجات‌اللهی)، ساعت ۱۶:۳۰ حدود ۲۰۰ نفر در بیمارستان رضا پهلوی (بیمارستان شهدا)، تظاهرات در خیابا‌ن‌های لاله‌زار، امیریه، کارون، هاشمی، نواب، محله جوادیه و کوچه برلن، ساعت ۱۸:۳۰ در ۲۱ متری رضا پهلوی، ساعت ۱۹:۱۵ حدود ۱۰۰ نفر در خیابان دامپزشکی، ساعت ۲۱ در خیابان سپه غربی و ساعت ۲۲ در خیابان‌های ۲۰ متری ولیعهد و ۱۰ متری رضاشاه کبیر (با وجود برپایی این تظاهرات در سطح شهر، فرمانداری نظامی تهران اعلام کرد که امروز تظاهراتی در تهران صورت نگرفته است).
– امام خمینی پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند. ایشان در این پیام با اشاره به تحولات به وجود آمده در حکومت و روی کار آمدن دولت جدید، مردم را به هوشیاری کامل دعوت کردند. امام در این اعلامیه روز ۱۸/۱۰/۵۷ را به منظور بزرگداشت شهدای شهرهای مشهد،‌ قزوین، کرمانشاه و سایر بلاد عزای عمومی اعلام کردند و در ادامه مواردی را خطاب به مردم ایران یادآور شدند: ۱. وزیران دولت جدید را نپذیرند و به وزارتخانه‌ها راه ندهند؛ ۲. مالیات پرداخت نکنند؛ ۳. شاه، مجلس شورا و سنا و دولت جدید غیر قانونی است؛ ۴. گران‌فروشی نکنند؛ ۵. به اعتصابیون ضعیف یاری رسانند.
– روزنامه‌های کیهان، اطلاعات و آیندگان پس از ۶۲ روز اعتصاب منتشر شدند و در خلال صفحات خود خلاصه‌ای از مهمترین حوادث روزهای گذشته را به چاپ رساندند. روزنامه رستاخیز وابسته به حزب رستاخیز نیز برای همیشه تعطیل شد.
– در پی افزایش تهاجمات به خانه‌های ارتشیان، نیروهای انتظامی و ساواک و آتش زدن و تخریب آنها، آقای سید محمود طالقانی با صدور اطلاعیه‌ای از مردم خواست تحت تأثیر احساسات انقلابی دست به اقدامات فردی و قضاوت‌های شخصی نزنند و به مجازات افرادی که وابسته به نظام حاکم هستند مبادرت نورزند. ایشان در فرازی از این اطلاعیه یادآوری کردند رژیم هیچ فرصتی را برای بهره‌برداری از احساسات پاک انقلابی فروگذار نکرده و نخواهد کرد و شایعات زیادی پراکنده و کسانی را متهم می‌کنند تا خشم انقلابی مردم را به بیراهه سوق دهند.
– امام در پیامی خطاب به اعتصاب‌کنندگان مطبوعاتی فرمودند: «اکنون که دولت غیر قانونی جدید مدعی بر داشتن سانسور است، آقایان به کار ادامه دهند و از اعتصاب بیرون آیند تا تکلیف ملت با دولت غیر قانونی معلوم شود. مقتضی است سایر اعتصاب‌کنندگان محترم به اعتصاب خود ادامه دهند که امید است پیروزی نزدیک باشد.»
– امام در گفت‌و‌گو با خبرنگار تلویزیون آلمان در پاسخ به این سؤال که آیا با دولت بختیار کنار خواهند آمد یا نه، فرمودند هیچ دولتی را با بودن رژیم سلطنتی قبول نخواهند داشت و هدف فقط تشکیل جمهوری اسلامی است. امام نحوه مبارزه مردم ایران را برای سرنگون کردن رژیم کافی دانستند و روش‌های قهرآمیز را نفی کردند. ایشان همچنین تأکید کردند که دولت‌های امریکا، انگلیس و شوروی دشمن شماره یک مردم ایران هستند و البته امریکا از همه بدتر است.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان شماری از مردم بانه- استان کردستان- تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. تظاهرکنندگان با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو شدند که در نتیجه ۲ نفر به نام‌های احمد احمدی و رحمان خاتونی به شهادت رسیدند. ساواک در گزارشی اعلام کرد شهر بانه به دست نیروهای مسلح غیر حکومتی افتاد. مردم شروع به سنگرسازی مقابل پادگان بانه کردند و امور شهر از نظارت و قدرت مراجع انتظامی خارج شد.
– در ساعت ۱۷:۳۰، در پی تجمع تعدادی از مردم تهران در کیوسک روزنامه‌فروشی در چهارراه کوکاکولا، مأموران به سوی آنها تیراندازی کردند که در نتیجه ۵ نفر مجروح شدند. بنابر گزارش روزنامه کیهان یکی از مجروحان در بیمارستان به شهادت رسید. این روزنامه در خبری که یک روز بعد به چاپ رساند به نقل از مردم نوشت در پی این تیراندازی ۳ نفر شهید، ۶ نفر مجروح و بیش از ۴۰ نفر دستگیر شدند. روزنامه اطلاعات نام یکی از شهدای این حادثه را حسن میرموند نوشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

in ut Phasellus venenatis, libero velit,