روزشمار انقلاب اسلامی
 سه شنبه ۵ دی ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی در ساعت ۶، اداره آموزش و پرورش کرمان که جمعی از فرهنگیان در اعتراض به دستگیری همکارانشان در آن تحصن کرده بودند به محاصره مأموران درآمد. مأموران قصد داشتند تحصن‌کنندگان را در فشار قرار دهند تا دست از تحصن بردارند. مردم پس از اطلاع از این اقدام مأموران، به اداره آموزش و پرورش رفتند و در نتیجه مأموران ناچار شدند عقب‌نشینی کنند.
– بنابر گزارش ارتش، در ساعت ۱۰ تظاهراتی در اطراف بیمارستان پهلوی تهران برپا شد که در پی تیراندازی مأموران ۲ نفر مجروح شدند و یک نفر کشته شد (تاریخ وقوع این حادثه در گزارش ارتش به درستی مشخص نیست، اما خبر آن در گزارش‌های روزهای ۵، ۶ و ۷دی‌ماه آمده است؛ احتمال دارد حادثه مربوط به ۵دی باشد).
– بنابر گزارش روزنامه خراسان، در پی وقایع روز ۲/۱۰/۵۷ در مشهد که در آن عده‌ای به شهادت رسیدند، به‌رغم تهدید‌های فرمانداری نظامی، حدود یک میلیون نفر از طبقات مختلف مردم و حتی روستاییان علیه رژیم دست به راهپیمایی زدند.
– تظاهراتی در بازار تبریز با شرکت جمعی حدود هزار نفر برپا شد که در پی تیراندازی مأموران ۳ نفر مجروح شدند. ارتش در گزارشی از این تظاهرات شمار مجروحان را ۴ نفر و دستگیرشدگان را ۲۸ نفر اعلام کرد؛ همچنین آقای قاضی‌طباطبایی گفت در این برخورد ۴ نفر به شهادت رسیدند؛ شاهدان عینی شمار شهدا و مجروحان را بیش از ۳ نفر اعلام کردند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی برپایی مراسم یادبود یکی از بزرگان شهر رودسر، صدها نفر از مردم دست به تظاهرات زدند. عده‌ای از تظاهرکنندگان شیشه بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات را شکستند. تظاهرکنندگان با حمله پلیس روبه‌رو شدند و در نتیجه ۲ نفر از دانش‌آموزان به نام‌های مهدی قاسمی و محمد هدایت بازرگانی به شهادت رسیدند.
– ویلیام سولیوان سفیر امریکا در تهران با شاه دیدار کرد و شاه از او راه حلی برای رفع اوضاع حاکم بر ایران خواست. سولیوان گفت: «ایالات متحده کاملاً از تلاش‌های شاه پشتیبانی می‌کند» و افزود: «…شما شاه هستید؛ هم تصمیم‌گیری و هم مسئولیت آن با خودتان است.»
– در ساعت ۱۵ تظاهراتی در تهران با شرکت جمعی حدود هزار نفر در خیابان ویلا برپا شد که در نتیجه حمله مسلحانه پلیس، استاد کامران نجات‌اللهی که در تراس وزارت علوم ایستاده بود مورد اصابت گلوله قرار گرفت و قبل از انتقال به بیمارستان به شهادت رسید. در پی شهادت استاد نجات‌اللهی، اعلامیه‌ای با امضای آقای طالقانی منتشر شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

risus ut massa non sit id, lectus mi, Phasellus