روزشمار انقلاب اسلامی
 سه شنبه ۱۲ دی ماه ۱۳۵۷
– امام پیامی خطاب به ملت ایران به مناسبت کشتار رژیم در مشهد، قزوین، کرمانشاه و دیگر شهرها فرستادند. ایشان در این پیام از مردم خواستند از پرداخت مالیات، پول آب و برق و تلفن و سایر کمک‌ها به دولت خودداری کنند؛ همچنین از کارمندان مبارز اداره‌های آب، برق و تلفن خواستند به منظور مستحکم‌تر کردن پیوندشان با مردم از دستورات دولت اطاعت نکنند. امام همچنین به سه نکته اشاره کردند: ۱. اعزام هیئتی از سوی ایشان برای رسیدگی در امور نفت و قدردانی از همکاری کارکنان شرکت نفت؛ ۲. لزوم کمک علمای اعلام بلاد و خطبای محترم به کشاورزان و افزایش کشت موا- امام پیامی خطاب به ملت ایران به مناسبت کشتار رژیم در مشهد، قزوین، کرمانشاه و دیگر شهرها فرستادند. ایشان در این پیام از مردم خواستند از پرداخت مالیات، پول آب و برق و تلفن و سایر کمک‌ها به دولت خودداری کنند؛ همچنین از کارمندان مبارز اداره‌های آب، برق و تلفن خواستند به منظور مستحکم‌تر کردن پیوندشان با مردم از دستورات دولت اطاعت نکنند. امام همچنین به سه نکته اشاره کردند: ۱. اعزام هیئتی از سوی ایشان برای رسیدگی در امور نفت و قدردانی از همکاری کارکنان شرکت نفت؛ ۲. لزوم کمک علمای اعلام بلاد و خطبای محترم به کشاورزان و افزایش کشت مواد غذایی خصوصاً گندم؛ ۳. کاهش قیمت مواد غذایی و اجناس توسط کسبه و تجار و اصناف و کمک به مردم مظلومی که در حال مبارزه‌اند.
– صبح و بعد از ظهر امروز تظاهرات پراکنده‌ای در برخی از نقاط تهران برپا شد. ساواک این تظاهرات را چنین گزارش داد: ساعت ۱۰:۲۰ حدود ۲۵۰ نفر در بیمارستان پهلوی، ساعت ۱۱:۲۰ حدود ۸۰۰ نفر در خیابان تخت‌جمشید، تظاهرات در خیابان‌های نواب، آیزنهاور (خیابان آزادی)، زنجان، ویلا (خیابان استاد نجات‌اللهی) و کریم‌خان زند، ساعت ۱۲:۱۰ حدود ۴ هزار نفر در امیریه مختاری،‌ ساعت ۱۲:۱۵ حدود ۵۰۰ نفر در بلوار الیزابت (بلوار کشاورز)، ۷۰۰ نفر در خیابان بهار، ساعت ۱۳:۴۵ حدود ۴ هزار نفر در مختاری شاهپور.
– تظاهراتی در بخش سعدآباد- از توابع برازجان- برپا شد. عده‌ای از تظاهرکنندگان قصد یورش به پاسگاه را داشتند که با حمله مسلحانه نیروهای دولتی مواجه شدند. بر اثر تیراندازی مأموران ۲ نفر شهید و چند نفر مجروح شدند. ستاد بزرگ ارتشتاران در گزارش خود شمار کشته‌شدگان را ۳ نفر اعلام کرد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی انتشار خبر حمله موافقان دولت به مردم گالیکش، عده‌ای از مردم گنبدکاووس جهت کمک به مردم گالیکش به آنجا رفتند. مأموران در ابتدا مانع آنها شدند و سپس به سوی آنها تیراندازی کردند که در نتیجه ۷ نفر شهید و ۲۵ نفر مجروح شدند. ارتش در خبری، ساعت وقوع این تظاهرات را ۱۷:۳۰ و شمار مجروحان آن را ۱۲ نفر گزارش داد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تظاهراتی که در رشت برپا گردید، جوانی به نام حبیبی بر اثر تیراندازی مأموران به شهادت رسید.
– روزنامه کیهان در گزارشی درباره کرمانشاه نوشت بازار و و کلیه مغازه‌ها تعطیل بود و تانک‌ها و زره‌پوشان برای ارعاب مردم دست به تیراندازی‌هایی هوایی زدند و در ساعت ۱۲ در پی تیراندازی مأموران در میدان وزیری، ۲ نفر شهید و ۱۲ نفر مجروح شدند. این روزنامه در گزارش خود چهره کرمانشاه را به شهری جنگ‌زده تشبیه کرد.
– بعد از ظهر امروز شماری از مردم بهشهر تظاهراتی علیه رژیم برپا کردند. در این تظاهرات در پی تیراندازی مأموران یک نفر به نام محسن قلندری به شهادت رسید.
– در ساعت ۱۵:۵۰ در پی تظاهراتی که در بخش آبدانان- استان کردستان- برپا شد، یک نفر بر اثر تیراندازی مأموران به شهادت رسید.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پایان امروز بر اثر تیراندازی مأموران در صومعه‌سرا، ۲ نفر از جوانان این شهر به شهادت رسیدند. نام یکی از شهیدان طلوعی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

id eget id mattis venenatis mi,