آنها، به شدت دنبال حذف چادر بودند. شاید خواستار حذف حجاب اسلامی بودند، ولی آنها حتی حاضر بودند حجاب کامل داشته باشند ولی چادر نباشد. البته، دراین نکته که ماموریت دودمان پهلوی مقابل حجاب بود، حرفی نیست. بزرگترین ماموریتی که استکبار جهانی و در راس آن، استعمار انگلیس و پهلوی اول و دوم، واگزار کرد همین بود که حجاب را از میان ببرند تا در نتیجه حیا و عقت از بین رود. آنها میدانستند که اگر بتوانند در یک کشوری، عفاف حجاب و غیرت و حیا را از بین ببرند، ملت آن کشور زودتر تسلیم خواستتهها و امیال جهانخواران میشوند.
رضاخان با سرنیزه نتوانست و پهلوی دوم نیز با شیوههای مختلف، در جای خودش تلاش کرد حجاب را از بین ببرد. اما در مورد چادر، دلایلی در دسترس است که در دهه ۵۰، در ۲ سال آخر پهلوی دوم، به شدت دنبال این بودند که چادر را به کلی از سر زنها بردارند، حتی اگر آنها حجاب را رعایت کنند. در نامهای که سپهبد صمدیانپور به تیمسار ساواک مینویسد، روی این موضوع تاکید میکند که از اوایل سال تحصیلی ۵۵، تعداد زیادی از دانشجویان دختر، با چادر به دانشگاهها و تاسیسات آموزش عالی، رفت و آمد مینمایند. مسلما در همان مقطع دختران زیادی حجاب اسلامی داشتند ولی تمرکز آن روی چادر است. در پاسخی که میدهد، روی چادر تکیه میکند که با هو کردن، سعی کنید آنها را از پوشیدن، منع کنید یا از ورود آنها جلوگیری کنید.
اظهار نظر تیمسار نصیری مربوط به چادر است که میگوید چادر، نه لباس ایرانی بوده و نه هست. تلاش آنها و نقشه آنها این بود که زنان چادری را از یک سلسله حقوق، محروم کنند. طبق این طرح، زنان چادری بودند که به خاطر چادر باید از تحصیل و مجامع عمومی و حقوق عمومی محروم باشند.
اینها نشان دهنده این است که اگر چادر نباشد، حتی در مقدمه طرحی که دادند نوشته نگاهی به جوامع سنتی و نیمهسنتی، روشنگر آن است که حجاب نزد اسلام، در پوشیدگی است نه چادر. در دنباله این مقاله نوشته با تفکیک مفهوم چادر از حجاب، و بهرهگیری از انواع پوشاکهای پوشیده که جایگزین چادر کرد، زن ایرانی از اسارت کفن سیاه به در آید. همچنین در جای دیگر نوشته، از این پوشش حقیر کننده بیرون آید.
در مورد همین طرح گفته که لباسهای ارزان قیمت همراه با روسری در اختیار زنان ایرانی قرار گیرد که جایگزین چادر شود. در بخشنامهای که نخست وزیر صادر میکند، دختران چادری را از ورود به مدارس و دانشگاه منع میکند، نه با حجاب. در نامه هیئتعلمی اصفهان که سند آن در برنامه گذشته ارائه شد، آنها شکایت میکنند که دختران چادری را ثبت نام نمیکنند.
جریان رفتن فریده دیبا، مادر شهربانو و فرخپور پارسا، به شهرستان فارس که در آنجا وقتی عدهای را مجبور کرده بودند که به استقبال آنها بیایند و تعدادی چادری بودند، آنجا خطاب با دختران چادریها گفتند روی که شما چادر را کنار بگزارید، دورافکنی تمام کارهای مملکت درست می شود.
رژیم شاه و عوامل او چرا با چادر ناسازگاری داشتند |