نامه وزیر کشور، حجت‌الاسلام علی‌اکبر محتشمی‌پور:

«بسمه تعالى؛ محضر مقدس رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامى آیت‌اللّٰه‌العظمى امام خمینى – دام ظله العالى با عرض سلام و تحیات.

نهضت آزادى پس از استعفا و برکنارى دولت موقت پیوسته در جهت اعلام مخالفت با دولت جمهورى اسلامى، مجلس شوراى اسلامى، و حتى قوه قضاییه و مغشوش کردن اذهان بوده است. مسئولین نهضت با سمپاشی‌هاى خود نسبت به سیاست‌هاى دولت، دفاع مقدس و جنگ، مسئله برائت از مشرکین و فاجعه خونین مکه مکرمه، جهاد مالى و تصمیمات شورای عالى پشتیبانى جنگ و بالاخره فرمایشات اخیر حضرت امام – روحى فداه – راجع به حکومت و ولایت مطلقه، در جهت مبارزه و تضعیف نظام جمهورى اسلامى گام برداشته‌اند.

با توجه به اهمیت و نقش سرنوشت‌ساز مجلس شوراى اسلامى نهضت آزادى در ماه‌هاى اخیر فعالیت گسترده‌اى را جهت به اجرا درآمدن قانون احزاب و آزادى فعالیت سیاسى آنان و نیز حرکت تبلیغاتى گسترده‌اى راجع به انتخابات و راه یافتن به مجلس را آغاز کرده است.

آقاى دکتر یزدى در جلسه مورخ ۶۶/۱۰/۵ نهضت آزادى راجع به شرکت در انتخابات و نقش نهضت آزادى چنین مى‌گوید:
«… برگزارى انتخابات مستلزم وجود جامعه باز است، اگر رفتیم واقعاً مفید خواهیم بود و نخواهیم گذاشت این فتاوى را به زور بر مردم تحمیل کنند، شخصى که از طرف نهضت به مجلس برود مسلماً از این توپ و تشرها جا نخواهد زد، اگر قرار باشد مملکت را با «فتوا» اداره کنند، بنده پیشنهاد مى‌کنم که، مجلس را ببندند و خوابگاه دانشجویان کنند».

دیدگاه نهضت آزادى راجع به جنگ و دفاع مقدس در بیانیه‌اى تحت عنوان «جنگ بى‌پایان» چنین است: «… آنچه فعلاً دیده مى‌شود جنگى است بى‌پایان که مى‌تواند پایان دنیا باشد، پایان ایران و مردم ایران باشد…، گفته‌اند حتى اگر یک خانه هم در ایران سرپا بماند، باز به جنگ ادامه خواهیم داد و اگر یک نفر باقى بماند، آن یک نفر هم جنگ خواهد کرد، آیا این مترادف با چیزى جز «جنگ جنگ تا نابودى» هست‌؟».

نهضت آزادى راجع به «حکومت و ولایت مطلقه» اطلاعیه‌اى منتشر کرده که در آن آمده است:
«این چه فرمانى است و چه انقلابى در ایران و اسلام، که حکومت را در موضع بالاتر از فرستاده خدا قرار داده به او اختیار مى‌دهد بر خلاف نصّ صریح وَ شٰاوِرْهُمْ فِی اَلْأَمْرِ و بدون مشورت با امت تصمیم‌گیرى در مصالح دولت و امور ملت نماید… الخ».

با عنایت به مراتب فوق خواهشمند است ارشاد فرمایید که:

۱ – آیا نهضت آزادى با چنین عقاید و تفکراتى مى‌تواند به عنوان یک سازمان حزب و تشکیلات سیاسى در جمهورى اسلامى به رسمیت شناخته شود؟

۲ – در حالى که ماده سى، قانون انتخابات از جمله شرایط تأیید صلاحیت داوطلبان نمایندگى مجلس شوراى اسلامى را:

الف) اعتقاد و التزام عملى به اسلام. ب) اعتقاد و التزام عملى به نظام جمهورى اسلامى ایران. مى‌داند. آیا نهضت آزادى صلاحیت دارد که در انتخابات مجلس شوراى اسلامى شرکت نموده و نماینده‌اى در مجلس داشته باشد؟

در پایان از درگاه خداوند متعال طول عمر آن وجود شریف و مقدس و پیروزى عاجل رزمندگان اسلام را مسألت مى‌دارم. سیدعلى اکبر محتشمى – وزیر کشور»

صحیفه امام، ج۲۰، صص۴۸۰-۴۷۹

 

پاسخ امام خمینی به نامه وزیر کشور:

بسم اللّٰه الرحمن الرحیم

جناب حجت الاسلام آقاى محتشمى، وزیر محترم کشور – ایّده اللّٰه تعالى

در موضوع نهضت به اصطلاح آزادى مسائل فراوانى است که بررسى آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آننامه امام است که پروندi این نهضت و همین‌طور عملکرد آن در دولتِ موقتِ اولِ انقلاب شهادت مى‌دهد که نهضت به اصطلاح آزادى طرفدار جدى وابستگى کشور ایران به امریکا است، و در این‌باره از هیچ کوششى فروگذار نکرده است؛ و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید امریکاى جهانخوار را، که هر چه بدبختى ملت مظلوم ایران و سایر ملتهاى تحت سلطه او دارند از ستمکارى اوست، بهتر از شوروى ملحد مى‌دانند. و این از اشتباهات آنها است.

در هر صورت، به حسب این پرونده‌هاى قطور و نیز ملاقات‌هاى مکرر اعضاى نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از انحرافات آن‌ها، که اگر خداى متعال عنایت نفرموده بود و مدتى در حکومت موقت باقى مانده بودند ملت‌هاى مظلوم بویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال امریکا و مستشاران او دست و پا مى‌زدند و اسلام عزیز چنان سیلى از این ستمکاران مى‌خورد که قرن‌ها سر بلند نمى‌کرد، و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادى صلاحیت براى هیچ امرى از امور دولتى یا قانون‌گذارى یا قضایى را ندارند؛ و ضرر آن‌ها، به اعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بى‌مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویل‌هاى جاهلانه موجب فساد عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهک‌هاى دیگر، حتى منافقین این فرزندان عزیز مهندس بازرگان، بیشتر و بالاتر است.

«نهضت آزادى» و افراد آن از اسلام اطلاعى ندارند و با فقه اسلامى آشنا نیستند. از این جهت، گفتارها و نوشتارهاى آن‌ها که منتشر کرده‌اند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولى الموالى امیر المؤمنین را در نصب ولات و اجراى تعزیرات حکومتى که گاهى بر خلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، بر خلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را – نعوذ باللّٰه – تخطئه، بلکه مرتد بدانند! و یا آنکه همه این امور را از وحى الهى بدانند که آن هم بر خلاف ضرورت اسلام است.

نتیجه آنکه نهضت به اصطلاح آزادى و افراد آن چون موجب گمراهى بسیارى از کسانى که بى‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند مى‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود، و نباید رسمیت داشته باشند.

و السلام على من اتبع الهدى.
توفیق جنابعالى را از خداوند تعالى خواستارم.
روح اللّٰه الموسوی الخمینى

صحیفه امام، ج۲۰، صص۴۸۱-۴۸۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

commodo ipsum sit mattis elit. Lorem ut