امام راحل گفت هاشمی اغفال شده است / امید ما این است که رفسنجانی به ملت بپیوندد. ۵ خردادماه ۱۳۹۳
خبرگزاری جهان نیوز به نقل از دکتر سید حمید روحانی: امام راحل گفت هاشمی اغفال شده است / امید ما این است که رفسنجانی به ملت بپیوندد. ۵ خردادماه ۱۳۹۳
سید حمید روحانی گفت: اولین ضعف افرادی مثل هاشمی این است که جو زده می شود و طبق جو حرکت می کند. زمانی که جو حرکت مسلحانه بود، هاشمی هم جوگیر شده بود و حتی نظرات امام را نادیده می گرفت و از مجاهدین خلق دفاع می کرد. حتی به امام نامه داده بود که اگر از این ها دفاع نکنید اعتبارتان نزد مردم کم می شود.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی، موسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاه های شیراز در تاریخ پنجم خردادماه بیان داشت: نفاق از زمان پیامبر اسلام(ص) شروع شد و بعد هم جریان نفاق مصیبت های فراوانی برای اهل بیت و ائمه (ع) ایجاد کردند.
وی که در دانشگاه آزاد شیراز سخن میگفت، با بیان اینکه در دوران قاجار جریان نفاق با منحرف کردن جریان عدالتخواهی، مشروطه را به ارمغان آورد، افزود: جریان نفاق از ابتدای نهضت امام(ره) وجود داشت و مستقیما با امام مخالفت نمی کردند.
موسس بنیاد تاریخ پژوهی ادامه داد: زمانی که امام(ره) تبعید شده بود می گفتند مگر می شود با آمریکا در افتاد؟
روحانی با اشاره به اینکه سازمان مجاهدین خلق یک جریان خطرناک بود که اگر بصیرت امام(ره) نبود همان کاری را که فراماسون ها با نهضت عدالتخواهی کردند بر سر نهضت امام(ره) می آوردند، گفت: از پیروزی انقلاب، بنی صدر، جبهه ملی و نهضت آزادی هیچکدام راه امام(ره) و اسلام ناب را قبول نداشتند و بدترین نفاق را دنبال کردند. سالم ترینشان بازرگان بود که اعتقادات خود را به زبان می آورد. در نوفل لوشاتو پیش امام(ره) رفت و گفت شاه را از ایران بیرون نکنید که امام(ره) با تندی گفت کدام انسانیست اجازه می دهد کسی را که دستش به خون مردم آلوده است را بیرون نکنیم و بازرگان سکوت کرد و به ایران بازگشت. ابراهیم یزدی بلافاصله برای اینکه این جریان به پای آنها نوشته نشود علیه بازرگان اعلامیه صادر کرد و گفت: شاه باید از ایران برود. نهضت آزادی هم در دوران جنگ ضربات زیادی را به ما زد و حرف های غربی ها را تکرار می کرد.
وی با تاکید بر اینکه امروز هم بزرگترین خطر برای نظام ما جریان نفاق است که پشت چهره شخصیت های روحانی خودش را پنهان کرده است، تصریح کرد: عدهای در کشور دیدگاه هایی دارند که با راه امام(ره) و رهبری نمی خواند؛ بنابراین حرف های خودشان را از زبان آنها می زنند و متاسفانه مسائلی که امروز مطرح می شود خنجری است از پشت به راه امام(ره).
او تصریح کرد: نمونه دوری از راه امام(ره)، ذلت پذیری در برابر اهانت ها و گستاخی های اخیر آمریکاست، که کمتر سابقه داشت و آمریکا به خود اجازه نمی داد مستقیما در مسائل ایران دخالت کند و به عنوان مثال وقتی وزیر خارجه ما به مراسم عماد مغنیه در لبنان رفت دولت آمریکا رسما اعتراض کرد.
روحانی با بیان اینکه سومین مورد، مورد هجمه قرار دادن جریان حزب الهی و وفادارن امام(ره) با برچسب های تندرو و خشونت طلب است، تاکید کرد: اولین تاثیر این موارد جداشدن دولت از ملت است. از افتخارات ما بود که ملت و دولت یکی هستند؛ اما اینگونه موضع گیری ها در برابر منتقدین آن هم از زبان کسی که می گوید باید مردم انتقاد کنند، دور از انتظار است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزی که انقلاب در آستانه پیروزی بود آمریکا فکر نمی کرد اسلام در مقابل منافع استکباری قد علم کند و بر این باور بود که اسلامی مثل عربستان در ایران حاکم می شود و دغدغه داشت که نکند پشت صحنه جریانات ایران کمونیست ها باشند و آمدن هایزر به ایران هم برای این بود که بفهمد چه کسی از آستین امام(ره) بیرون می آید.
دکتر سید حمید روحانی با بیان اینکه آمریکایی ها روی شاپور بختیار خیلی پا فشاری و حتی امام (ره) را تهدید می کردند، گفت: آمریکایی ها در نوفل لوشاتو نزد امام(ره) آمدند و گفتند ما تا کنون در برابر ایران و حتی بیرون کردن شاه سکوت کردیم؛ ولی اگر در مقابل بختیار بایستید آمریکا برخورد دیگری می کند و امام(ره) گفتند ما هم تا کنون در برابر آمریکا کاری نکردیم و کاری نکنید که با آمریکا برخورد دیگری بکنیم. وقتی بازرگان به ریاست دولت موفقت گمارده شد تا حدی آمریکایی ها آرامش یافتند.
روحانی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب دیدند امام(ره) اسلامی را حاکم کرده که با ادعای آنان مغایرت دارد. بنابراین در سرتاسر جهان هرجا اسلام سربلند کرد به شدت سرکوب کردند و اجازه ندادند در هیچ جای دیگری اسلام پا بگیرد؛ مثلا حمام خونی که در الجزایر راه انداختند، رهبران دینی را در هرجا که دیدند ترور کردند و اجازه ندادند روحانی دیگری در برابرشان بایستد.
وی با بیان اینکه فکر می کردند با فشارها می توانند اسلام را به عقب برگردانند و از پیشرفت بازدارند؛ ولی دریافتند که با این فشارها نمی توانند در مقابل سیل بنیان افکن اسلام مقاومت کنند، گفت: بنابراین اسلامی را ایجاد کردند که مایه بدنامی اسلام راستین شود و طالبان و القائده را روی کار آوردند که مایه سرشکستگی اسلام بودند.
او تصریح کرد: امروز دو جریان به نام اسلام و در جهت ضربه زدن به اسلام راستین مطرح شده است. یکی اسلام خشونت طلب، افراطی گری، وحشی گری و ترور که تلاششان این است که تلقین کنند اسلام راستین این گونه است و جریان دیگر تفریط است. عده ای در کشور ما سربلند کرده اند و تلاششان این است که هرگونه مقاومت و سازش ناپذیری را محکوم کنند.
روحانی گفت: این که یک باره جریانی راه می افتد و با چماق افراطی سعی می کنند نیروهای انقلابی و حزب الهی را سرکوب کنند، حساب شده است؛ امام (ره) فرمودند گاهی دشمن حرف ها و نقشه های خود را از زبان خودی ها بیان می کند. در مراکز علمی باید بررسی شود که چرا یک باره چند نفر به شدت ضد افراطی می شوند و از اعتدال دم می زنند و برای آن اشک تمساح می ریزند.
وی افزود: اگر اظهار تنفر از دشمن افراطی گری است در مکتب تشیع ۱۴ قرن است که این اتفاق می افتد و بعد از هر نماز هم لعن دشمنان اهل بیت مستحب است. اینکه امام(ره) تاکید می کند که تنها به یزید زمان حسین (ع) لعن نکنید و یزید زمان خود را هم لعن کنید برای این است که مکتب تشیع اقتضا می کند در برابر ستم ها ساکت نباشیم و موضع بگیریم.
موسس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه آقای ری شهری نامه ای به امام نوشت و در مورد نوع رابطه با آمریکا سوال کرد و امام(ره) در پاسخ گفت مواظب باشید فریبتان ندهند و مبادا ظلم های آمریکا را فراموش کنید، تصریح کرد: طبق رسالت اسلامی باید نسبت به دشمن اعلام انزجار کنیم و اهمیت این به حدی است که بانوی اول اسلام سفارش می کند مزارش پنهان بماند تا شیعیان علت آن را جویا شوند و متوجه ظلمی که به اهل بیت(ع) شده بشوند.
روحانی با اشاره به این که عده ای به اسم اعتدال سعی می کنند اسلام را دین سازش و تسلیم طلبانه نشان دهند و با اساس اسلام و قرآن برخورد می کنند، گفت: اینکه عده ای می گویند مرگ بر آمریکا نگوییم چون افراطی گری است، مقابله با قرآن است. خدا دوست ندارد کسی ناسزا بگوید مگر کسی که مورد ظلم قرار گیرد و اینکه امام(ره) می گوید مرگ بر آمریکا برگرفته از قرآن است.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب مطرح کردند برخی مسئولین نمی توانند پیام اقتدار مردم را درک کنند، تصریح کرد: اصل به آنجا بر می گردد که مردمی و جامعه شناس نیستند و نمی توانند واقعیت اسلام را درک کنند.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اسلام شناسی به عمامه و خوب حرف زدن نیست، گفت: وقتی کسی اسلام شناس و مردمی نباشد نتیجه این می شود که طوری حرف بزند که مردم خوششان بیاید و مثلا می گوید نباید زنان زیبارو را از میدان بیرون کرد. چه کسی زنان را از میدان بیرون کرده و مگر در کشور ما بسیاری زنان متدین زحمت نمی کشند.
روحانی ادامه داد: چرا رئیس جمهور مطرح می کند که نباید کسی را با شلاق به بهشت برد. اکثریت مردم به نظام رای دادند و گفتند باید احکام اسلام اجرا شود. این ها که می گویند نباید با شلاق مردم را به بهشت بیرون برد یعنی هرج و مرج در کشور حاکم باشد. این ها نگویند اسلام، بگویند ما می خواهیم اسلام نباشد و هرکس هرکاری خواست بکند. حتی آنهایی که حرف امام(ره) را نمی فهمیدند حاضر بودند برای کم شدن بی بند و باری با شاه کنار بیایند.
وی گفت: آیا کسی که این حرف ها را می زند می خواهد زمینه را برای بی حجابی فراهم کند یا احساس کرده اند در بین مردم جایگاهی ندارند و سعی می کنند با یک سلسله حرف های دگراندیش پسند برای خود اعتبار کسب کنند.
موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه این مسائل نگران کننده است و چیزی نیست که یک باره انجام شده باشد، تاکید کرد: از ۲۰ سال پیش کسانی سعی کردند با قلم فرسایی غیرت، عزت و شرافت زدایی کنند. مسائلی که امروز می بینیم برنامه ریزی شده است. فهمیدند با تظاهرات نمی توانند انقلاب را از مردم بگیرند؛ بنابراین سعی کردند در نشریاتشان غیرت را به سخره بگیرند. این جریانات حساب شده است که اخلاق، اعتقادات و فرهنگ ما را از ما بگیرند.
روحانی تصریح کرد: برخی کسانی که امروز در راس کار هستند، راه امام(ره)، شهدا و اسلام را نشناخته اند. می گویند امروز دنیای عقلانیت است و نباید در مقابل کدخدای جهان ایستاد و اگر خلاف این عمل شود غیر عقلانی است.
وی با تاکید بر این جمله امام(ره) که فرمودند کسانی می توانند تا آخر خط با ما باشند که درد فقر و استضعاف و محرومیت را چشیده باشند؛ گفت: انسان های رفاه طلب و تجملاتی که زندگیشان سلطنتی است نمی توانند برای همیشه انقلابی باشند و ممکن است در ماجراهایی با جو حرکت کنند.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران گفت: اولین ضعف افرادی مثل هاشمی این است که جو زده می شود و طبق جو حرکت می کند. زمانی که جو حرکت مسلحانه بود، هاشمی هم جوگیر شده بود و حتی نظرات امام را نادیده می گرفت و از مجاهدین خلق دفاع می کرد. حتی به امام نامه داده بود که اگر از این ها دفاع نکنید اعتبارتان نزد مردم کم می شود.
وی اظهار کرد: امام جمعه رفسنجان به امام گفت هاشمی اصرار می کند که وجوهات شرعی را به مجاهدین خلق بدهیم و امام در پاسخ می گوید این کار جائز نیست و هاشمی اغفال شده است. هاشمی تا زمانی که ماهیت مجاهدین خلق آشکار نشده بود از آن ها دفاع کرد.
روحانی با بیان اینکه هاشمی امروز احساس می کند که جو کنار آمدن با آمریکا و جو لیبرالیستی حاکم است لذا از اعتدال حرف می زند و می گوید امام مخالف مرگ بر آمریکا بود، گفت: امام در فروردین ۶۷ می گوید بهترین دعا برای امثال رئیس جمهور امریکا این است که خدا مرگشان بدهد و در وصیت نامه خود نیز می گوید یزید زمان خود را هم لعن کنید و این ها صحبت های هاشمی را باطل می کند.اگر امام این نظر را داشت در بیان آن درنگ نمی کرد.
دکتر سید حمید روحانی با بیان اینکه خاطرات هاشمی آنقدر بی اعتبار شده که امروز مورد تمسخر قرار می گیرد، اظهار کرد: در چند شماره فصلنامه ۱۵ خرداد خاطرات هاشمی را نقد کرده ام.
وی با تاکید بر اینکه ضعف دیگر هاشمی این است که با مردم یک رو نیست و سعی می کند مردم را در ناآگاهی نگه دارد که این باعث تاسف است، گفت: شب رحلت امام در جماران بودیم. لحظه فوت، امام را در تلویزیون های مدار بسته می دیدیم. بعد ازاینکه امام به ملکوت اعلی پیوست، صدای زجه و گریه مردم در جماران پیچید و همه از خانه ها بیرون آمده بودند. در این شرایط هاشمی به حاج احمد اصرار می کرد که فوت امام را اعلام نکنید و به مردم اعلام کنید که حال امام بد است و چند روز در مساجد مراسم دعا برگزار کنید تا در این فرصت رهبر آینده را تعیین کنیم؛ که حاج احمد زیر بار نرفت.
روحانی افزود: ضعف سوم هاشمی این است که به شدت قدرت طلب است و حاضر است در راه قدرت دست به هر کاری بزند. وقتی آیت الله خامنه ای به رهبری برگزیده شد، مجلس خبرگان غیر از ایشان کسی را نداشت که ارجح باشد. سیاست، بصیرت و مقام علمی مقام معظم رهبری ارجح است و همانطور که می بینیم مانند کوهی در مقابل تهدیدها ایستاده است.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: هاشمی فکر می کرد چون با مقام معظم رهبری دوستی دیرینه دارد باید در تصمیم گیری ها شریک باشد. در هر ساعتی از شبانه روز که می خواست می توانست با رهبر انقلاب دیدار کند؛ اما هاشمی در ۸۸ نامه ای به رهبر معظم انقلاب نوشت که رهبری را تهدید کند و بگوید اگر مرا در قدرت شریک نکنی وضعیت درست نمی شود. فکر می کرد این نامه می تواند اوضاع را به هم بریزد و رهبری ناگزیر می شود برای حل مسائل به وی رجوع کند اما دیدیم که با عنایت الهی و هوشیاری و مقاومت مردم، رهبری اجازه نداد فتنه راه به جایی ببرد.
وی گفت: چهارمین ضعف هاشمی این است که به شدت تحت تاثیر آقا زاده هاست و به علت اینکه از خانواده مرفهی بوده، روی تجمل گرایی بسیار پافشاری می کرد و در نمازجمعه مردم را به تجمل گرایی تحریص می کرد.
روحانی با بیان اینکه از خدا می خواهم و آرزو دارم که هاشمی که در طول زندگی خیلی زحمت کشیده، در مسیر ملت و اسلام ناب باشد و از مسیر ولایت دور نشود که خسران دنیا و آخرت است؛ گفت: رهبر انقلاب نمی خواهد کسانی را که اعوجاجی دارند به سقوط بکشاند و وظیفه رهبر انقلاب این است که دستانش را گرفته و نجاتش دهد و امید ما این است که هاشمی به ملت بپیوندد.
حجت الاسلام و المسلیمن روحانی با تاکید بر اینکه ناگزیریم برای انجام یک رسالت بعضی ضربه های وارده را بپذیریم؛ گفت: امام می توانست قبل از رای آوردن بنی صدر به اطرافیان بگوید که این را بین مردم پخش کنید که امام نسبت به بنی صدر نظر منفی دارد؛ اما این کار را نکرد. امام برای رای مردم احترام قائل بود و بعد از رای گیری در مراسم تنفیذ بود که گفت بنی صدر بدانند که «رأس کلّ خطیئه حبُّ الدنیا» و آن موقع بود که برخی ها نظر امام را نسبت به بنی صدر فهمیدند. بنی صدر در کتاب خاطرات خود نقل می کند که به جماران رفتم و به امام گفتم می خواهم برای ریاست جمهوری کاندید شوم و امام گفت شما صلاحیت ندارید.
وی افزود: اگر امام غیر از این عمل می کرد یک حکومت فردی بوجود می آمد که با رفتن او همه چیز از بین می رفت. امام اجازه داد مردم خودشان رای بدهند و روی پای خودشان بایستند. اگر قرار باشد به خاطر اینکه آسیب می خوریم این و آن را ترد کنیم، این حکومت استبدادی می شود. باید اجازه بدهیم افراد حرفشان را بزنند و آنجا که به اصول بر می خورد، رهبر وظیفه دارند موضع بگیرند.
روحانی تصریح کرد: به نظرم آقای روحانی از اول روش انقلابی را قبول نداشت و ندیدم قبل از انقلاب حرکت سیاسی مشخصی که در راستای مبارزات و حرکت انقلابی امام باشد، انجام دهد و برداشتم این است که این راه را قبول ندارد و دور از خردمندی می داند.
مورخ انقلاب اسلامی اضافه کرد: شیوه ای که ما در انقلاب می شناسیم برای آقای روحانی مطرح نیست و به شدت به دنبال کنار آمدن با دنیا هست و به نظرم دنیا را خوب نشناخته اند چرا که حکایت گرگ و میش است و اگر کسی بخواهد عبرت بگیرد عملکرد بد آمریکا در مذاکرات کافی است.
وی گفت: اگر می خواهیم روحیه رئیس جمهور فعلی را بشناسیم کتاب جهانی شدن که از سوی موسسه تحقیقات استراتژیک در زمان ریاست روحانی بر این موسسه، منتشر شده است را بخوانید. روحانی در این کتاب صراحتاً استقلال را زیر سوال برده و می گوید اگر می خواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم نباید اسلام به تمام معنا در کشور ما پیاده شود.
روحانی در ادامه با بیان اینکه در این ۳۵ سال مردم فقط به مرگ بر آمریکا دلخوش نکردند و پیشرفت های ما در زمینه های مختلف به همت و برکت اندیشمندان دیده اند، گفت: در مقابل جوسازی ها و تبلیغات عظیم آمریکا علیه ایران، با شعار مرگ بر آمریکا می توانیم به کسانی که چشم امیدشان به ایران است، نشان دهیم که همچنان در صحنه حضور داریم و عقب نشینی نکرده ایم.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکا در هر مقطعی تلقین می کند که ایران باخت و مثلا در جریان مذاکرات دیدیم که سعی می کند به دنیا بقبولاند که ایران تسلیم شده است. وحشت آمریکا این است که راه ایران برای آزادی خواهان جهان الگو شود. ما با شعار مرگ بر آمریکا به محرومان و مستضعفان جهان نشان می دهیم که در صحنه حضور داریم.
وی ادامه داد: وقتی که انقلاب پیروز شده امام گفت ما انقلاب را صادر می کنیم. مردم فلسطین ۴۰ سال سعی می کردند در مقابل اشغال گران بایستند و به برکت انقلاب اسلامی دیدیم که چگونه توانستند در جنگ های ۲۲ و ۸ روزه رژیم صهیونیستی را شکست دهند.
روحانی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد حواشی مستند «من روحانی هستم» گفت: جرم مستند «من روحانی هستم» این است که حقیقتی را در مورد آقای روحانی آن هم با احترام مطرح کرده است. فقط برای اینکه دخالت روحانی در قضیه مک فارلین را مطرح کرده است، آقایان وحشت کرده اند که مبادا به شخصیت روحانی صدمه بزند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی با بیان اینکه مردم چه این موضوع را بپذیرند و چه نپذیرند به عملکرد امروز افراد نگاه می کنند، اظهار کرد: دخالت روحانی در مک فارلین در خاطرات هاشمی و جاهای دیگر هم آمده است. هاشمی در خاطراتش به صراحت می گوید من، روحانی و دکتر هادی را برای مذاکره فرستادم. اگر دروغ است باید خاطرات هاشمی را هم تکذیب کنند.
وی تصریح کرد: وزیر ارشاد اعلام کرد فیلمی با دروغ ساخته شده و وظیفه دادستانی است که تعقیب کند و حالا که دادستانی می گوید بگویید کدام قسمت مستند دروغ است تا ماجرا را پیگیری کنیم؛ می گویند نمی خواهیم اقدامی کنیم.
روحانی افزود: در مورد مک فارلین هنوز حقایق کاملا بیان نشده، اما امام تا روزی که مک فارلین به ایران نیامده بود از مذاکرات پشت پرده خبر نداشت و وقتی خبردار شد که مک فارلین به ایران آمده، اجازه نداد کسی با وی ملاقات کند و دستور داد ماجرا را برای مردم بازگو کنند.
دکتر سید حمید روحانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی دارد که هرکسی ناخالصی داشته باشد و با ماسک وارد صحنه شود را رسوا می کند، تاکید کرد: حکومت اسلامی حکومت صالحان است و کسانی که صالح نشدند و خودساخته نیستند وقتی به صحنه می آیند عملکرد شان، آنها را رسوا می کند. احمدی نژاد هم ویژگی های یک انسان صالح را نداشت و اگر کسی این ویژگی ها را نداشته باشد و به قدرت برسد، خدا و مردم را فراموش می کند.
وی گفت: احمدی نژاد خدمتگذار بود و تو دهنی ای که به آمریکا زد در تاریخ ایران بی سابقه بود، اما چند چیز او را به چالش کشاند. احمدی نژاد قربانی مشایی شد و مشایی توانست یک انسان فعال و مفید را فلج کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دلواپسی امروز ما برای اساس اسلام است، تصریح کرد: دلواپسان احساس می کنند اصول در خطر است چرا که کسانی می خواهند آرمان های امام را کنار بزنند و اسلام آمریکایی را حاکم کنند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: دست روی دست گذاشتن بی فایده است و اولین وظیفه ما انتقاد و اعتراض است که موجب دلگرمی مقام معظم رهبری است و علاوه بر آن کسانی که اشتباه می کنند و فکر می کنند همه مردم با آنها همفکر هستند، به اشتباه خود پی ببرند.
وی در پایان با بیان اینکه کسانی می خواهند تلقین کنند که دوران امام تمام شده است، گفت: خانواده های شهدا، آنهایی که عزت و شرافت دارند و نمی خواهند عزتشان مورد تعرض آمریکا قرار بگیرد و همه، امروز دلواپسیم.