روزشمار انقلاب اسلامی
 یکشنبه ۲۲بهمن ماه ۱۳۵۷
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان در ساعت ۹ عده‌ای به سفارت امریکا یورش بردند و در اثر تیراندازی طرفین، شماری کشته و مجروح شدند. بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس «مقامات سفارت امریکا به مقر آیت‌الله خمینی برای کمک متوسل شدند.» (این اقدام از طرف سازمان چریک‌های فدایی خلق صورت گرفت و با اقدامات دولت موقت، سفارت از مهاجمان تخلیه و به کارگزاران امریکایی سپرده شد.)
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان صبح امروز جراید از ۱۶۴ نفر شهید و ۶۳۴ نفر مجروح خبر دادند که در بیمارستان‌های تهران بستری هستند. به گزارش این منبع بیشتر مجروحان و شهیدان- بالغ بر ۱۳۶ مجروح و ۵۳ شهید- در بیمارستان جرجانی بودند.
ـ صبح امروز سران ارتش در جلسه فوق‌العاده‌ای، بی‌طرفی ارتش را اعلام کردند. در اطلاعیه‌ای که به همین مناسبت تهیه و در ساعت ۱۴ از رادیو خوانده شد، آمده بود: «با توجه به تحولات اخیر کشور، شورای عالی ارتش در ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه امروز ۲۲بهمن۱۳۵۷ تشکیل و به اتفاق آراء تصمیم گرفته شد که برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیشتر، بی‌طرفی‌ خود را در مناقشات سیاسی فعلی اعلام و به یگان‌های نظامی دستور داده شد که به پادگان‌های خود مراجعه نمایند. ارتش ایران همیشه پشتیبان ملت شریف و نجیب و وطن‌پرست ایران بوده و خواهد بود و از خواسته‌های ملت شریف با تمام قدرت پشتیبانی می‌نماید.»
ـ در پی پخش خبر بی‌طرفی ارتش، امام در دومین پیامشان از مردم خواستند آرامش و نظم را حفظ کرده و از حمله به سفارتخانه‌ها خودداری کنند. ایشان در پیام دیگری از مردم خواستند مانع آشوب و هرج و مرج شوند و از غارت، آتش‌سوزی، مجازات متهمان و از بین بردن آثار علمی، فنی، صنعتی، هنری و اتلاف اموال عمومی و خصوصی خودداری کنند. ایشان گفتند «من اکیداً اعلام می‌کنم که هر کس دست به چنین عملیاتی بزند، از جامعه انقلابی ملت مطرود و در پیشگاه خداوند متعال مسئول است… از همه شما برادران و خواهران عزیز می‌خواهم که با دولت موقت انقلاب اسلامی که وارث یک سلسله خرابی‌های گذشته است همکاری نمایید تا به حول و قوه الهی هر چه زودتر با همکاری یکدیگر، ایران اسلامی آباد و آزاد را که مورد غبطه جهانیان باشد بسازیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

neque. felis id diam commodo nec pulvinar leo. facilisis mi, adipiscing