کسانی که از خط رهبری جدا شدند در خط آمریکا حرکت می‌کنند ـ سخنرانی دکتر سید حمید روحانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه قزوین – ۱۳ آبان ۱۳۹۰

حجت‌الاسلام سید حمید روحانی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه قزوین که بعنوان سخنران مراسم ۱۳ آبان دعوت شده بود بیان کرد: امروز روز یوم‌الله ۱۳ آبان است و مقام معظم رهبری در سخنرانی اخیر خود تذکر دادند که ۱۳ آبان از ایام‌الله است و در قرآن نیز آمده است که روزهای الهی را به یادآورید.

وی ادامه داد: ایام‌الله روزهایی عبرت‌انگیز است و یاد آن روز و بررسی حوادث آن روز می‌تواند برای هر سنی و در هر عصری الهام بخش و آموزنده باشد و راه درست را از بی‌راهه امتیاز بخشد.

* ۱۳ آبان درسی برای نسل امروز و آینده است

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اضافه کرد: ۱۳ آبان از این نظر جزو ایام‌الله است که می‌تواند برای نسل امروز و نسل‌های آینده درس‌های بسیاری سرنوشت‌سازی را ارائه دهد؛ در صبحگاه روز ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳ امام خمینی (ره) دستگیر و به ترکیه تبعید شد و این کار بدون محاکمه، اثبات جرم، بازرسی و بازجویی صورت گرفت.

روحانی عنوان کرد: از نظر ساواک و رژیم شاه مصونیت بخشیدن به بیگانگان و اتباع آمریکایی، ارکان استقلال کشور بود و امام نیز چون به این موضوع اعتراض کرد متهم شد که بر علیه استقلال و تمامیت ارضی کشور اقدام کرده است.

وی توضیح داد: در کاپیتولاسیون اتباع کشوری در کشور دیگری از هر گونه مجازات، تعقیب و محاکمه مصون است، در سال ۱۳۰۷ همه کشورهایی که از چنین امتیازی برخوردار بودند و در واقع کاپیتولاسیون در دنیا ملغی شد اما در سال ۱۳۴۳ آمریکا این لایحه را بر ایران تحمیل کرد و علت نیز این بود که آمریکا احساس خطر می‌کرد.

* آمریکا به دنبال تحقیر ملت‌ها است

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اعلام کرد: شاه آلت دست آمریکا بود و شاه هر کاری می‌خواست انجام دهد از آنها اجازه می‌گرفت، علت طرح کاپیتولاسیون این بود که آمریکا از یک ملت سربلند و آزاده به شدت وحشت داشت و در هر کشوری که قدم می‌گذاشت سعی می‌کرد کاری کند که آن ملت احساس کند در مقابل آمریکا حقیر و حقیر است، اکنون نیز همینطور است و در عراق نیز آمریکا، تلاش داشت برای اتباع آمریکایی کاپیتولاسیون را داشته باشد ولی آنها نپذیرفتند.

وی یادآور شد: در تمام دوران رژیم شاه، تلاش می‌شد ملت ایران را به هر وسیله‌ای تحقیر کنند و بگویند از شما ملت کاری بر نمی آید و شما ضعیف هستید و هدف دوم آمریکا از کاپیتولاسیون این بود که دولت ایران را مجبور کند برای اتباع آمریکایی نگهبان و محافظ گذارند.

روحانی خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از قیام ۱۵ خرداد دریافت به زودی حرکت و خیزش مردمی علیه اتباع آمریکا شروع می‌شود و فکر کرد از طریق کاپیتولاسیون بتواند برای اتباع خود در ایران حفاظتی به وجود آورد و هدف سوم آنها این بود بتوانند رقبای خود یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان و دیگر ابرقدرت‌ها را از صحنه خارج کنند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در روز چهارم آبان سال ۱۳۴۳، این موضوع را برملا کرد و نخست کاپیتولاسیون را برای مردم شرح داد و فرمود با مصونیتی که به اتباع آمریکایی دادند ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند و اگر شاه ایران سگ آمریکایی را با ماشین زیر بگیرد بازخواست می‌شود و خسارت می‌گیرند ولی اگر سرباز آمریکایی، شاه ایران را با ماشین زیر بگیرد کسی حق تعرض ندارد و نکته دیگری امام خمینی (ره) فرمودند که رئیس جمهور آمریکا بداند امروز منفورترین افراد بشر در میان ملت ماست و فکر نکنند با گرفتن چنین امتیازی شخصیتی کسب کردند.

* ۱۳ آبان دست ابرقدرت‌ها را از کشور کوتاه کرد

سخنران مراسم ۱۳ آبان ادامه داد: امام خمینی (ره) در سخنرانی خود ابهت آمریکا را شکستند و با صراحت آمریکا را مورد حمله قرار می‌دادند و در آن زمان هیچ کدام از گروه‌های سیاسی مانند نهضت آزادی و جبهه ملی نفس نکشیدند چراکه می‌گفتند اعتراض به کاپیتولاسیون، حمله به آمریکاست و حمله به آمریکا خطرناک است.

وی گفت: آنها امام خمینی (ره) را تبعید کردند و با این کار نفرت و انزجار ملت ایران نسبت به آنها فزونی یافت و امام به ظاهر تبعید شد ولی راه، اندیشه و آرمان های امام تداوم یافت و ملت ایران گام به گام جلو رفت و خشم ملت در روز ۱۳ آبان ۱۳۵۷ فزونی و جلوه یافت و در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ با تسخیر لانه جاسوسی آمریکا نشان دادند در برابر اهانت به مرجع فقیه خود بی‌تفاوت نمی‌مانند.

روحانی تصریح کرد: با تبعید امام، ملت ایران به خروش آمد و انقلاب را به ثمر رساند و امام خمینی (ره) از این‌رو تسخیر لانه جاسوسی را انقلابی بزرگتر از انقلاب اول دانستند که در انقلاب اول، شاه سرنگون شد ولی در انقلاب دوم دست ابرقدرت از سرنوشت ایران کوتاه شد.

وی با اشاره به درس و پیام ۱۳ آبان اظهار کرد: نخستین درسی که از قیام و مقاومت امام در برابر احیای کاپیتولاسیون باید بگیریم این است که در برابر ظلم نباید تسلیم شد و تن به ظلم دادن در حد ظلم کردن است و یک ملت زنده و پیروان راستین اسلام در برابر ظلم نباید سکوت کند.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اگر ملتی با توکل به خدا و مقاومت در برابر ابرقدرتی ایستاد می‌تواند به پیروزی رسد، امام در سخنرانی خود علیه احیای کاپیتولاسیون به معنای واقعی کلمه قدرت نداشتند ولی سه ویژگی ایمان و توکل به خدا، مقاومت و ایستادگی و اتکا به ملت داشتند و این درسی است که از یوم‌الله ۱۳ آبان می‌گیریم.

* ابرقدرت‌ها در مقابل اراده ملت‌ها ذلیل هستند

وی یادآور شد: ملتی که اتکا به خدا و اتحاد دارد و مقاوم است و هراس ندارد، پیروز است؛ درسی دیگر این است ابرقدرت‌ها در مقابل اراده ملت‌ها ذلیل هستند و با وجود بمب اتمی و تجهیزات نظامی و تشکیلات جاسوسی‌شان در مقابل اراده ملت نمی‌توانند کاری کنند و از این‌رو نیز امام فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

روحانی با اشاره به ویژگی دانشجویان پیرو خط امام افزود: اولین ویژگی این دانشجویان باورمندی اسلام و خدا بود و اتکا و توکل به خدا داشتند، البته ما نمی‌گوییم همه دانشجویانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند این ویژگی را داشتند زیرا در میان همه حرکت‌ها و جریان‌های الهی و مردمی، عناصر مرموز و فرصت‌طلب حضور می‌یابند ولی اساس این حرکت از سوی دانشجویانی بود که ویژگی‌شان باورمندی اسلام بود.

* سرکوب حرکت‌های مردمی نمی‌تواند دیکتاتورها را نجات دهد

سخنران قبل از خطبه ها تأکید کرد: اگر ملتی به اسلام باورمند و پیرو ولایت بود با پشتیبانی ملت می‌تواند چنین اعجازی را بیافریند و اینگونه به دشمن تودهنی بزند و دست ابرقدرت را از کشورش کوتاه کند.

وی افزود درس دیگری که یوم‌الله ۱۳ آبان داد این بود که جنایت‌ها و آدم‌کشی‌ها نمی‌تواند دیکتاتورها را نجات دهد و آنها که فکر می‌کنند با سرکوب حرکت‌های مردمی و حمام خون ایجاد کردن، می‌توانند خود را از سقوط نجات دهند، اشتباه می‌کنند؛ رژیم شاه قبل از سقوط و در آستانه انقلاب، فکر می‌کرد با سرکوب حرکت مردم و رحم نکردن حتی به دانش‌آموزان می‌تواند خود را از سقوط نجات دهد ولی شاهد بودیم، اشتباه می‌کردند.

روحانی با تأکید بر لزوم تبعیت از ولی فقیه تصریح کرد: کسانی که از خط رهبری جدا شده و خط ولایت را نادیده می‌گیرند و یا در مقابل رهبری اعتراضاتی می‌کنند و نیش و طعنه‌های می‌زنند باید بدانند که در خط آمریکا حرکت می‌کنند.

* رهبری با همه قدرت در برابر استکبار ایستاده است

وی گفت: امروز کشور ما با دو خطر جدی و اساسی مواجه است، نخست از سوی کسانی که شعارشان طرفداری از امام و رهبری است ولی عمل‌شان چیز دیگری را نشان می‌دهد عناصری که منافقانه کار می‌کنند و از طرفی سعی می‌کنند خود را پیرو ولایت نشان دهند ولی با رفتار و عملکرد زشت به مقام معظم رهبری پشت می‌کنند، آنها که نامه سرگشاده به رهبری نوشته، اولتیماتوم می‌دهند و بر خلاف رأی نظر رهبری عمل می‌کنند و به عنوان اعتراض به خانه رفته و تحصن می‌کنند، باید بدانند این حرکت‌شان آگاهانه یا ناآگاهانه در خط آمریکاست.

رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی اعلام کرد: ملت مسلمان یکپارچه پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده است و اجازه نمی‌دهد عناصر مرموزی با یکسری ترفندها، توطئه‌ها و نیرنگ‌ها نسبت به رهبری کوچکترین اهانتی داشته باشند.

وی تأکید کرد: مقام معظم رهبری بزرگترین سدی است که در برابر استکبار جهانی و جهانخوارانش ایستاده است و با همه قدرت توانسته‌اند دست استکبار جهانی را از این کشور قطع کنند و توطئه آنها را یکی پس از دیگری خنثی کنند و نقشه دشمن در حمله به ایشان روز به روز مضاعف است.

روحانی افزود: مسئله دوم کسانی است که سعی می‌کنند ملت ما را بترسانند که همین روزها حمله می‌شود؛ رهبری چند سال پیش در سخنان خود فرمودند ما پیرو حسینیم، راه ما راه امام حسین (ع) است و در راه امام حسین (ع) شهادت، فداکاری هست و اگر سر ما را به بالای دار ببرند و زن و فرزندان ما را به اسارت ببرند هرگز امان‌نامه کفر و ظلم را امضا نخواهیم کرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر همه ما پشت سر رهبری یکپارچه، متحد و با همه قدرت بایستیم، استکبار جهانی و توطئه‌های آنها خنثی شده و هرگز نمی‌توانند آسیب برسانند و امام نیز فرمودند پیرو ولایت باشید تا کشور شما از هر آسیبی مصون باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

amet, libero quis Phasellus mattis dolor. id, in dictum