تصویر روزنامه اطلاعات ۹ فروردین ۱۳۵۸

9 فروردین 1358

 

تصویر روزنامه کیهان ۹ فروردین ۱۳۵۸

9 فروردین 1358

به درخواست دولت موقت , امریکا سلاحهای پیچیده خود را از ایران بازخرید می کند

واشنگتن – خبرگزاری فرانسه – «هادنیگ کارتر» آمریکا اعلام کرد که دولت ایران در نظر دارد سلاح های پیچیده آمریکائی از جمله جنگنده های اف – ۱۴ را بخود آمریکا بفروشد و بازگشت برخی کارشناسان آمریکائی را به ایران خواستار شود.

وی اضافه کرد هم اکنون در این زمینه گفتگوهای آغاز شده است، اما آمریکا هنوز وارد جزئیات این «بازخرید» نشده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا گفت در حال حاضر تهیه لیست موادی که ایران می خواهد به آمریکا پس بدهد امکان پذیر نیست. ولی هواپیماهای اف -۱۴ و پیشرفته ترین و پیچیده ترین ساز و برگ جنگی جزء سلاح هایی است که ایران خیال پس دادن آنها را به آمریکا دارد.

با اینحال ایران مایل است هواپیماهای اف ۵ که شکاریهای ساده ای بوده و شعاع پرواز کمی دارند و همچنین فانتوم های اف – ۴ را نگهداری کند و برخی از کارشناسان آمریکایی را برای سرویس این هواپیما بار دیگر به ایران فراخواند.

ناظران اظهار عقیده کرده اند که آمریکا بدون شک از این پیشنهاد ایران استقبال خواهد کرد، چرا که برخی محافل وابسته به وزارت دفاع آمریکا بیم از آن داشتند که قسمتی از تجهیزات نظامی آمریکا که به شاه فروخته شد و بویژه هواپیماهای اف – ۱۴ و سیستم تسلیحاتی آنها بدست دشمنان واشنگتن افتد.

جنگنده های اف – ۱۴ که ایران ۷۸ فروند از آن ها را در اختیار دارد یکی از مدرن ترین سلاح های ساخت آمریکا است. این هواپیماها با سرعتی معادل ۲ و۳ برابر سرعت صوت پرواز می کنند و میتوان آنها را با موشک های هوا به هوای «اسپارو» «ساید ویندر» بویژه  «فونیکس» که تکامل یافته ترین موشک آمریکا است مجهز کرد.

این موشک ها میتوانند در عین حال شش هدف نظامی را در فاصله ۲۳۰ کیلومتری منهدم کنند.

روزنامه اطلاعات ۱۳۵۸/۱/۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

leo. Curabitur elementum ante. risus dolor. dolor suscipit consequat. libero.