روزشمار انقلاب اسلامی
 چهارشنبه ـ ۶دی ماه ۱۳۵۷
– صبح امروز عده کثیری از مردم تهران به منظور شرکت در مراسم تشییع جنازه شهید استاد نجات‌اللهی به سمت بیمارستان هزارتختخوابی حرکت و سپس در محوطه بیمارستان اجتماع کردند. در این اجتماع ابتدا آقای طالقانی و سپس چند تن از استادان سخنرانی کردند و در ساعت ۱۱ مراسم تشییع جنازه شهیدان نجا‌ت‌اللهی و مسعود دهقانی- این شخص در تظاهراتی که در روز گذشته (۵/۱۰/۵۷) در شاهی (قائم‌شهر) برپا شده بود مجروح گردید و پس از آن که به منظور معالجه به تهران اعزام شد به شهادت رسید- شروع گردید. بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی در ساعت ۱۳ هنگامی که مردم به همراه آمبولانس حمل جنازه‌ها به میدان ۲۴اسفند (میدان انقلاب) می‌رسند، سربازان به سوی آنها تیراندازی می‌کنند که درگیری حدود یک ساعت ادامه پیدا می‌کند. در این درگیری ۶ نفر شهید و ۲۹ نفر مجروح شدند. خبرگزاری رویتر در گزارش خود با اشاره به حوادث تهران اعلام کرد که حداقل ۵ نفر کشته‌ شده‌اند. روزنامه کیهان در گزارشی که در تاریخ ۲۶/۱۰/۵۷ به چاپ رساند اعلام کرد که بر اثر تیراندازی مأموران یک نفر به نام حسین قشقائی نویسنده و هنرمند تئاترنویس به شهادت رسید.
– صبح امروز جنازه یکی از مجروحان تظاهرات روز گذشته رودسر که در بیمارستان به شهادت رسیده بود، با شرکت جمعی حدود ۲ هزار نفر از مردم این شهر تشییع و به خاک سپرده شد. این عده پس از بازگشت از گورستان اقدام به برپایی تظاهرات کردند و شیشه‌های چند ساختمان اداری را شکستند. بنابر گزارش نشریه اخبار جنبش اسلامی، در این تظاهرات مأموران به سوی مردم آتش گشودند که در نتیجه ۴ نفر به شهادت رسیدند.
– امام خمینی در پیامی به ملت ایران روز ۲۹ماه محرم را که مصادف با حادثه ۱۹دی۱۳۵۶ بود عزای عمومی اعلام کردند. ایشان با اشاره به این که در این سال تمام وقت آنها صرف فاتحه و عزای ملی شده فرمودند در صورت بقای شاه در مقام مغضوب وضع همین است. همچنین امام در این پیام شش مورد را با مردم در میان گذاشتند تا به آنها عمل نمایند: حمایت از تحصن پزشکان و روحانیان مشهد، حمایت از اعتصابات شرکت نفت، درخواست از مردم برای حمایت از اعتصاب‌کنندگان، پناه دادن به سربازان فراری، کفاف نفت و گاز برای مصارف داخلی و اهمال و توطئه دولت برای نشان دادن کمبود سوخت و پایداری تا سقوط نظام شاهنشاهی.
– بعد از ظهر امروز شماری از مردم قزوین به منظور برگزاری مراسم بزرگداشت شهید استاد نجات‌اللهی در مسجد شاه اجتماع و پس از آن، جمعی حدود ۴ هزار نفر هنگام خروج از مسجد علیه رژیم تظاهرات کردند. عده‌ای از تظاهرکنندگان یک مغازه مشروب‌فروشی، دو سینما و… را آتش زدند. نشریه اخبار جنبش اسلامی شمار مجروحان را ۱۶ نفر گزارش داد؛ روزنامه اطلاعات نیز در گزارشی از این تظاهرات شمار مجروحان را ۲ نفر و شهیدان را ۳ نفر اعلام کرد و در گزارش دیگری افزود حسین محمودیان به همراه دو پسرعمویش در حالی که قصد داشتند از وقایع و تظاهرات عکس بگیرند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و شهید شدند.
– در ساعت ۱۸:۵۰ مراسمی در شاهرود- استان سمنان- با سخنرانی آقای مهدی نمازی در مسجد قلعه برگزار شد. در پایان ۲۵۰ نفر هنگام خروج از مسجد تظاهرات کردند. در این تظاهرات مأموران انتظامی به سرکوب تظاهرکنندگان پرداختند و در نتیجه ۳ نفر مجروح شدند. روزنامه کیهان شمار مجروحان را ۷ نفر گزارش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

id, libero. libero dolor pulvinar Lorem et,