روزشمار انقلاب اسلامی
 پنجشنبه ۱۴دی ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش بولتن محرمانه خبرگزاری پارس، برخی از رسانه‌ها صبح امروز اعلام کردند شاپور بختیار حکم نخست‌وزیری خود را از شاه گرفت. در پی انتشار این خبر، «جبهه ملی» روز یکشنبه ۱۷/۱۰/۵۷ را به عنوان روز سوگواری ملی اعلام کرد. (روز یکشنبه مصادف با سالگرد قیام ۱۷دی ماه سال ۵۶ قم بود.)
– ساواک تهران تظاهرات صبح امروز این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۱۰:۴۵ حدود ۵۰۰ نفر در پل سیمان و حدود ۲۰۰ نفر در بازار شهرری، ساعت ۱۱:۵۵ حدود ۱۵۰۰ نفر در بیمارستان پهلوی، حدود ۶۰۰ نفر از زنان در سلسبیل و در ساعت ۱۲ حدود ۲۰۰ نفر در خیابان ثریا.
– ژنرال هایزر، معاون ژنرال الکساندر هیگ فرمانده نیروهای امریکا وارد ایران شد. وی مأموریت داشت نیروهای ارتش ایران را منسجم کرده و حمایت دولت امریکا را از حکومت فعلی به آنها یادآوری نماید.
– امام خمینی در پاسخ به سؤال خبرنگار امریکایی مبنی بر اینکه تا به حال دولت امریکا با تمام نیرو پشتیبان شاه بوده، آیا با رفتن شاه روابط شما با امریکا خوب خواهد شد، گفتند که بعد از رفتن شاه و تشکیل دولت جمهوری اسلامی، این مسائل مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. امام همچنین فرمودند تا زمانی که کارتر با ملت ایران مخالفت و از شاه حمایت می‌کند، با او مخالف هستم اما ما با ملت امریکا هیچ مخالفتی نداریم.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، در پی تیراندازی توسط یکی از مأموران و همسرش به روی مردم در لار- استان فارس- یک نفر به نام محمدعلی طاهری به شهادت ‌رسید که به دنبال آن مردم نیز با حمله به این مأمور او را از پای در‌آوردند. مجدداً ۳ نفر از مأموران به سوی مردم تیراندازی کردند که ۲ نفر به نام‌های احمد خلیل‌زاده و مهدی رستگار شهید و ۷ نفر مجروح شدند. بعد از این حادثه آقای سیدعبدالعلی آیت‌اللهی و جامعه روحانیت لار به مدت یک هفته در این شهر اعلام عزا کردند. ساواک در گزارش خود شمار مجروحان این واقعه را ۸ نفر اعلام کرد.
– امام در گفت‌و‌گو با خبرنگار امریکا در برابر این پرسش که شاه قصد دارد برای تعطیلات کوتاهی از مملکت خارج شود و آیا این امر ایشان را راضی می‌کند و موجباتی برای پایان دادن به اعتصاب و تظاهرات خواهد بود گفتند که تنها رفتن شاه کفایت نمی‌کند؛ «… باید رژیم به هم بخورد و تمام چیزهایی که مربوط به سلطنت است باید از بین برود تا ما راضی شویم، یعنی ملت راضی شود.»
– بنابر گزارش روزنامه آیندگان در پی ورود کماندوها از رشت به لنگرود و درگیری با مردم، جوانی به نام محمدعلی شعبانی به شهادت رسید و ۳ نفر مجروح شدند.
– ساواک تهران تظاهرات بعد از ظهر امروز این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۱۶:۳۰ حدود هزار نفر در خیابان آیزنهاور (خیابان آزادی)، ساعت ۱۷:۳۰ حدود ۲ هزار نفر در کوکاکولا، ۳۰۰ نفر روبه‌روی پادگان جی و ۵۰۰ نفر در خیابان آریانا (خیابان مالک‌اشتر)، ساعت ۲۱:۲۰ در خیابان آتابای (خیابان مقداد)، ساعت ۲۱:۳۰ حدود ۲۰۰ نفر اطراف خانه شاپور بختیار و در خیابان‌های قلهک، دولت، قیطریه و سلطنت‌آباد (خیابان پاسداران)، از ساعت ۲۱:۳۰ الی ۲۳:۳۰ تظاهرات پراکنده در شهرری، ساعت ۲۲:۱۵ در خیابان‌های شوش و شهباز (خیابان هفده‌شهریور)، جمعی حدود ۴ هزار نفر در میدان راه‌آهن، ساعت ۲۲:۳۰ حدود ۴۰۰ نفر در نازی‌آباد، ساعت ۲۳:۱۰ در کوی گیشا (کوی نصر).
– در ساعت ۱۷:۳۰، حدود ۵۰۰ نفر از مردم تهران در اطراف خانه یکی از مأموران در خیابان سبلان شمالی تظاهرات کردند که در نتیجه تیراندازی پلیس یک نفر مجروح شد و یک نفر به نام سیروس عسکر به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

quis, venenatis, consectetur dolor. nunc odio quis ut