عوامل فتنه و آشوب می‌خواهند ملت ما را به دوران سیاه رژیم شاه برگردانند ـ سخنرانی دکتر سید حمید روحانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران (۹/۱۱/۸۸)

سید حمید روحانی در آغاز سخنرانی خود در مراسم نماز جمعه تهران توجه مردم را به اوضاع ایران قبل از پیروزی انقلاب جلب کرد و گفت:

دو قرنی بر ایران گذشت که سرنوشت ملت ایران دستخوش اغراض شوم جهانخواران، شهوت‌پرستان و غارتگران بین‌المللی بود. شاهان و درباریان گماشتگانی بودند که تنها هدفشان اجرای مأموریت‌هایی بود که استعمارگران بر آنها تحمیل می‌کردند. آنها مشخص می‌کردند که رژیم ایران با چه حکومت و دولتی رابطه داشته باشد و با چه کشوری رابطه نداشته باشد. آنها تعیین می‌کردند که در ایران چه کسی نخست‌وزیر باشد. وقتی می‌خواستند مجلس شورای ملی را برگزار کنند یک لیست از سفارت امریکا و لیست دیگری از سفارت انگلستان فرستاده می‌شد و آنها بودند که تعیین می‌کردند چه مهره‌هایی به عنوان نمایندگان ملت در مجلس شورای ملی جا خوش کنند. در دوران پهلوی آنها رژیم ایران را بر آن می‌داشتند که با رژیم صهیونیستی رابطه حسنه‌ای داشته باشد و صهیونیست‌ها در همه شئون سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی نفوذ داشته باشند. توطئه اسلام‌زدایی با همه قدرت دنبال می‌شد. تلاش می‌شد که نسل جوان ما را از اسلام دور کنند و دین را عامل بدبختی نشان دهند و غربزدگی و فرهنگ غربی را در جامعه رواج دهند و به همگان بباورانند که ملت ایران بی‌عرضه‌ است و کاری از او ساخته نیست همان‌طور که رزم‌آرا، نخست‌وزیر شاه، به مجلس شورای ملی ‌رفت و گفت: «ایرانی نمی‌تواند حتی یک آفتابه لگن درست کند، یک لولهنگ بسازد. چگونه می‌خواهید نفت را ملی کند؟» تمام تلاش آنها بر این بود که ملت ایران را از هرگونه علم و اندیشه دور کنند. تز استعماری لزوم وابستگی به بیگانگان در میان سیاسیون کاملا جا باز کرده بود و آنها باور کرده بودند که برای مبارزه با استبداد باید به نحوی با یکی از این ابرقدرت‌ها ارتباط داشته باشند و سیاست آنها را لحاظ کنند تا دیکتاتور حاکم در ایران آنها را سرکوب نکند. رسوایی در این قضیه تا آنجا بود که وقتی رژیم کاپیتولاسیون در سال ۱۳۴۳ در ایران احیا شد و به تعبیر حضرت امام «ملت ایران را از سگ‌های امریکا پست‌تر کردند» هیچ‌کدام از این گروه‌ها اعتراض نکردند چون هرگونه اعتراض به کاپیتولاسیون اعتراض به امریکا بود و آنها بر این باور بودند که در مقابل امریکا نمی‌توان ایستاد و مبارزه کرد.

رواج فساد و فحشا از برنامه‌هایی بود که از رأس شروع می‌شد. دربار و درباریان به شدت در جهت ایجاد فساد در جامعه نقش داشتند. هدف آنها این بود که با فساد و فحشا نسل جوان را از مسائل سیاسی دور نگهدارند. هم‌پیمانی با رژیم صهیونیستی در برابر کشورهای اسلامی به شدت دنبال می‌شد. بهائیت در کشور ما به شدت تقویت می‌شد و بهائیان در پست‌های کلیدی و مراکز حساس حضور فعال داشتند.

در چنین شرایطی رادمردی از تبار ابراهیم به یاری ایران، اسلام و ملت ایران آمد و از آغاز نهضت در جهت سرنگونی آن نظام پلید ضداسلامی تلاش کرد. وی در خصوص موضع امام خمینی در روز آغاز نهضت اظهار کرد: وقتی در روز ۱۶ مهرماه ۱۳۴۱ نخستین نشست حضرت امام در بیت بنیانگذار حوزه علمیه قم، آیت‌الله حائری یزدی(اعلی‌الله مقامه)، تشکیل شد امام خطاب به علما و مراجعی که در آن جمع حضور داشتند فرمودند: «اگر ما می‌خواهیم اسلام و ایران از اضمحلال نجات پیدا کند باید این خاندان پهلوی را از بین ببریم. استعمار انگلیس دودمان پهلوی را در ایران به قدرت رساندند تا به دست آنها هم اسلام را نابود کنند هم ایران را به روز سیاه بنشانند.» این سخن امام با شگفتی مواجه شد. بعضی از بزرگان حاضر در مجلس با تعجب گفتند: «با کدام قدرت می‌خواهیم چنین کاری را انجام دهیم؟» یکی از آنها گفته بود: «ما که در جیبمان بمب نداریم که در سر شاه بکوبیم.» امام در پاسخ فرموده بودند: «ما نیرویی داریم که از بمب قوی‌تر است.» و آن مردمند! امام از آغاز نهضت به مردم اتکا کردند اما نه مردمی که کورکورانه به دنبال رهبر حرکت کنند بلکه مردمی که آگاهی لازم را کسب کنند و به رشد سیاسی برسند و از هدف و انگیزه کاملا آگاه باشند. امام در همان جلسه سه پیشنهاد را عنوان کردند:

۱. نامه‌ها و تلگرام‌هایی که میان مقامات روحانی و دولتمردان رد و بدل می‌شود چاپ شود و در اختیار مردم قرار بگیرد و مردم در جریان ریز حوادث باشند. این کار بی‌سابقه‌ای بود زیرا در گذشته مراجع گاهی نامه‌های تندی به دربار و درباریان می‌نوشتند اما مردم از آنها آگاه نمی‌شدند.

۲. وعاظ و خطبا را بر آن دارند که در سنگر منابر برای مردم توضیح دهند که رژیم شاه چه نقشه‌ها و نیرنگ‌هایی در جهت از بین بردن اسلام و به روز سیاه نشاندن این کشور دارد.

۳. خود مراجع با مردم حرف بزنند. تا آن روز سابقه نداشت که یک مرجع تقلید سخنرانی کند. سخنرانی کار خطبا و وعاظ بود. امام تا آخرین روز حیاتشان به این موضوع عمل کردند و به مردم آگاهی دادند.

در سایه روشنگری‌های امام و پیروانش ملتی به‌وجود آمد که توانست چنین تحولی را در قرن بیستم و عصر اتم ایجاد کند و انقلاب اسلامی را به ثمر برساند.

سید حمید روحانی ویژگی‌های مردم ایران را که توانستند انقلاب بیافرینند این‌گونه برشمرد:

۱. ایمان. مردم در سایه روشنگری‌های امام دارای نفس مطمئنه شدند؛ یعنی فقط خدا را دیدند و برای خدا حرکت کردند. حرکت مردم در دوران نهضت امام و انقلاب برای نان، کار، مسکن و رسیدن به شغل و مقام نبود بلکه برای خدا بود. مردم برای دفاع از دین به‌پا خاسته بودند و در راه دین از جان و جوان گذشتند. مردم چنان ایمانی کسب کرده بودند که از شهادت پروا نمی‌کردند و این سلاح ایمان بود که رژیم تا دندان مسلح شاه را خلع سلاح کرد.

۲. اطاعت از رهبری. البته مردم ایران همیشه پیرو مرجعیت بودند و تقلید از زعیم شیعه و مرجعیت را بر خودشان واجب می‌دانستند اما امام توانستند تحولی در مردم به‌وجود بیاورند که آنها در راه امتثال امر رهبر سر از پا نشناسند. وقتی مردم اطاعت از رهبری را با دل و جان پذیرفتند و در مسیر پیروی از ولایت قرار گرفتند پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد.

۳. وحدت. در شرایطی که دشمن تلاش می‌کرد با دامن زدن به اندیشه‌های ناسیونالیستی و نژادپرستی بین عرب، عجم، ترک، فارس و کرد و لر تفرقه ایجاد کند امام مردم را در زیر پرچم توحید گرد آوردند و ملتی که توانست چنین انقلابی بیافریند جز به اسلام فکر نمی‌کرد. همه مردم در صف واحد با پرچم اسلام در مقابل زورمداران حاکم ایستادند و توانستند اهداف مقدس خودشان را پیش ببرند و آن تز استعماری‌ که می‌گفت «ما باید برای پیشبرد اهدافمان به یکی از قدرت‌ها اتکا داشته باشیم» توسط امام درهم شکسته شد و وحدت مردم در مقابل چنین برنامه‌هایی عامل موفقیت بود.

۴. هویت بخشیدن به این کشور و ملت. ملت ایران خودشان را باور کردند و دریافتند که می‌توانند در مقابل قدرت‌ها و زورمدارن بایستند و کارهای بسیار بااهمیتی انجام دهند. در شرایطی که دشمن با تمام قوا تبلیغ می‌کرد که از مردم کاری ساخته نیست و تلاش می‌کردند که نسل جوان را به بی‌هویتی بکشانند امام توانستند به این ملت هویت و کرامت ببخشند و آنها را به حرکت درآورند و ملت در سایه خودباوری موفق به ایجاد این تحول شد.

سخنران پیش از خطبه نمازجمعه تهران یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی را شناخت مردم از همه ابعاد اسلام دانست و افزود:

بعد از شهریور ۱۳۲۰ جریان‌هایی در ایران به‌وجود آمد که تلاش می‌کرد اسلام رایک‌بعدی نشان دهد. حرف عده‌ای این بود که اصولا دین از سیاست جداست و یک مسلمان واقعی و یک عالم دینی نباید در مسائل سیاسی دخالت کند. باید منتظر بماند « تا دستی از غیب برون آید و کاری کند»!! در مقابل، عده‌ای معتقد بودند که اصولا اسلام دین مبارزه است و آنچه می‌تواند در جامعه مفید باشد این است که اسلام را دین مبارزه معرفی کنیم. متأسفانه این دوجریان کاملا انحرافی تا به امروز ادامه پیدا کرده است. رمز موفقیت امام در این بود که توانستند به مردم آگاهی ببخشند و اسلام را در همه ابعاد به آنها معرفی کنند.

سید حمید روحانی درخصوص اینکه امام اسلام را در همه ابعاد شناخته بودند گفت:

خود امام در جهت رعایت مسائل عبادی بسیار حساس بودند. ایشان در اوج مبارزه به نماز و مسائل عبادی توجه خاصی داشتند. یادم هست که در روز ۲۶ دی ۱۳۵۷ وقتی خبر فرار شاه از ایران به نوفل‌لوشاتو رسید خبرنگاران به اطراف اقامتگاه امام ریختند. امام از منزل بیرون آمدند و به سؤالات آنها پاسخ دادند. در اثنای مصاحبه امام بحث را قطع کردند و به سوی چادری رفتند که در وسط باغ برای برگزاری نماز جماعت و سخنرانی برپا شده بود. خبرنگاران تعجب کردند و از مترجم علت را پرسیدند و او برای آنها توضیح داد که وقت نماز ظهر فرا رسیده است. یعنی امام در اوج بحث از فضیلت نماز اول وقت غافل نشدند و این رویداد، انسان را به یاد یک روایت می‌اندازد: ظاهرا در جنگ صفین بود که حضرت علی(علیه‌السلام) به آسمان نگاه می‌کردند. بعضی از اصحاب سؤال کردند: «یا علی! امید این است که از عالم غیب کمکی برسد؟» فرمودند: «نه! منتظرم که وقت فضیلت نماز ظهر نگذرد و نماز را در اول وقت به‌جا بیاوریم.» یکی از کسانی که اسلام را یک‌بعدی درک کرده بود پوزخندی زد و گفت: «حالا چه وقت نماز است؟ ما در بحبوحه جنگ هستیم .» طبق این روایت حضرت علی(علیه‌السلام) نگاه تندی به او کردند و فرمودند: «ما این جنگ را انجام می‌دهیم که نماز برپا شود.»

وی دستاوردهای انقلاب اسلامی را این‌گونه برشمرد:

۱. استقلال. از زمانی که استعمارگران آهنگ خاوران کردند و بر کشورهای اسلامی چیره شدند دیگر ایران روی استقلال ندید اما انقلاب اسلامی توانست استقلال را برای ما به ارمغان بیاورد.

۲. آزادی. در آن روزگار هنگامی که اسم ساواک به میان می‌آمد در افراد نگرانی و تزلزل ایجاد می‌شد. خفقان به حدی بود که دو نفر در یک اتاق دربسته جرئت نمی‌کردند از سیاست حرف بزنند. محال بود یک جوان دانشجو در سر کلاس به خود جرئت دهد که سئوال سیاسی مطرح کند ولی به لطف وجود آزادی امروز مردم حرف‌هایشان را به راحتی بیان می‌کنند.

۳. موفقیت دانشمندان ما در ابتکارات و اختراعات. ما در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده‌ایم و در طول این سی سال به اندازه سیصد سال کارهای ارزشمند انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی توطئه‌هایی را به‌کار بسته است تا بتواند کشور را به قهقرا ببرد، جریان‌های پس از انتخابات را نشانه خواست دشمنان مبنی بر جدا کردن جوانان از نظام و پسرفت کشور دانست و افزود:

امروز تلاش می‌شود که ملت ما را هرچه بیشتر به سوی بی‌دینی پیش ببرند و غربزده کنند. یکی از توطئه‌ها این است که به ملت ما و مخصوصا نسل جوان بباورانند که این نظام کاری برای ما نکرده است. در مقابل این همه پیشرفت چشمگیری که صورت گرفته است به نسل جوان می‌گویند که اینها که کاری نیست و نسل جوان هم که در زمان طاغوت حضور نداشته نمی‌داند که بر ایران چه گذشته است او نمی‌داند که از سال ۱۳۱۷ تا سال ۱۳۵۷، در طول ۴۰ سال، تنها حدود ۸هزار کیلومتر جاده در کشور ساخته شده است. جوانان خبر ندارند که در طول این سی سال به اندازه ۹۰هزار کیلومتر جاده در کشور ‌ساخته شده است. آنها اطلاع ندارند که در طول ۵۰ سال دوران طاغوت ۱۱ سد آن هم توسط خارجی‌ها برای ما ساخته شده بود و امروز مهندسان ایرانی نه تنها در کشور ما قریب ۱۰۰ سد ساخته‌اند بلکه در کشورهای دیگر هم سد می‌سازند. دشمن تلاش می‌کند که عظمت کار را کوچک جلوه دهد و تلاش می‌کند که بار دیگر ما را به رژیم صهیونیستی نزدیک کند. این ضربدر زدن بر روی شعار مرگ بر اسرائیل کار جوان ایرانی و مسلمان نیست بلکه سیاست بیگانگان و بیگانه‌پرستان است که با این کار و یا با مطرح کردن اینکه ما با مردم اسرائیل دوست هستیم می‌خواهند به نحوی رژیم صهیونیستی را در این کشور مطرح کنند. اینها خیانت به کشور ماست و ملت ما با این‌گونه توطئه‌ها از راه امام باز نمی‌ماند و دست از انقلابش بر نمی‌دارد.

اگر استکبار جهانی فکر می‌کند که با این‌گونه توطئه‌ها و سوءاستفاده از قدرت‌پرستان و ساده‌لوحان و عناصر بی‌بصیرت می‌تواند به اغراض شیطانی‌‌‌اش برسد در اشتباه است ‌چنان‌که مقام معظم رهبری فرمودند: «این ملت هیچ‌گاه به بیگانگان باج نخواهد داد.»

ملت‌ قهرمان‌پرور ایران پیرو آن رهبر عظیم‌الشأنی است که فرمود: «اگر بندبند استخوان‌هایمان را جدا سازند اگر سرمان را بالای دار برند اگر زنده‌زنده در شعله‌های آتشمان بسوزانند، اگر زن و فرزند و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت و غارت برند هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضا نخواهیم کرد.»

ما پیرو امام حسین(علیه‌السلام) هستیم که فرمود: «هیهات من الذله» ما هرگز در مقابل توطئه‌ها و ترفندها سر تسلیم فرود نخواهیم آورد و با پایداری و با کمک خداوند متعال و توکل بر او راه امام و رهبری را ادامه خواهیم داد.

سخنران نماز جمعه تهران در خصوص اظهارات عده‌ای مبنی بر اینکه امروز تشخیص حق از باطل مشکل شده است بیان کرد:

راه حق و تشخیص آن از باطل کاملا آشکار است. یک طرف این جریان مقام معظم رهبری و این ملت ایستاده‌اند و در مقابل، جریان‌هایی قرار دارند که مورد حمایت صهیونیست‌ها، امریکا، انگلیس، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و حزب صهیونیستی بهائیت هستند. مگر امکان دارد کسانی که در راه امام هستند مورد حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی قرار بگیرند؟ این نشان می‌دهد که جریانی که امروز به‌وجود آمده است خطی در مقابل خط امام است هرچند که به ظاهر بخواهند برای فریب مردم دم از امام بزنند.

سید حمید روحانی درخصوص لزوم حضور مردم در صحنه اعلام کرد:

حضور شما ملت ایران در صحنه، بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که دشمن را ناامید می‌کند همان‌طور که حضور مردم در ۹ دیماه لرزه بر اندام دشمنان انداخت و آنها را مأیوس کرد. انشاءالله که در روز ۲۲ بهمن در صحنه حضور داشته باشید تا ضربه جبران‌ناپذیری به دشمن وارد کنید و او را ناامید سازید باید بگویم بزرگ‌ترین آرزوی امام این بود که مردم همیشه در صحنه حضور داشته باشند.

وی خطر برخی اطرافیان و آقازاده‌ها را از خطر استکبار جهانی و شیطان بزرگ بیشتر دانست و افزود:

این اطرافیان هستند که بعضی از شخصیت‌ها را بی‌اعتبار می‌کنند و آنها باید در این زمینه هوشیار باشند. پیروی از مقام رهبری بزرگ‌ترین مسئله‌ای است که ما باید به آن توجه داشته باشیم. تا روزی که ملت پشت سر مقام معظم رهبری ایستاده است دشمن نمی‌تواند در توطئه‌هایش موفق باشد. ملت ما باید خود را برای یک حرکت جهانی در جهت مقابله با جهانخواران آماده کند. همان‌طور که استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌المللی توطئه‌هایی را در جهت ضربه زدن به استقلال ایران و آرمان‌های انقلاب دنبال می‌کنند ملت ما هم باید در جهت به خطر انداختن منافع استکباری و استعماری تلاش کند چنانکه امام اعلام کرد:

«من به تمام دنیا با قاطعیت اعلام می‌کنم که اگر جهانخواران بخواهند در مقابل دین ما بایستند ما در مقابل همه دنیای آنان خواهیم ایستادو تا نابودی تمام آنان از پای نخواهیم نشست.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

leo. velit, efficitur. Curabitur Lorem porta. pulvinar quis, Phasellus