روزشمار انقلاب اسلامی
 شنبه ۲۱بهمن ماه ۱۳۵۷
ـ بنابر گزارش فرماندار نظامی تهران در ساعت یک بامداد تظاهراتی در خیابان گرگان (خیابان شهید سرتیپ نامجو) با شرکت ۲ هزار نفر برپا شد. این تظاهرات در نهایت با مداخله مأموران و دستگیری ۴ نفر از تظاهرکنندگان پایان یافت.
ـ حدود ساعت ۹ پادگان نیروی هوایی تهران مجدداً هدف یورش مأموران گارد قرار گرفت. این درگیری به خیابان‌ها نیز کشیده شد و هزاران نفر از مردم در حمایت از نیروی هوایی دست به تظاهرات زدند و در پی تیراندازی مأموران گارد عده‌ای شهید و مجروح شدند.
ـ در پی صدور اطلاعیه فرمانداری نظامی تهران مبنی بر افزایش ساعات منع عبور و مرور از ۱۶:۳۰ الی ۵ بامداد، امام پیامی انتشار دادند و در آن این اقدام فرمانداری را «خدعه و خلاف شرع» دانستند و از مردم خواستند به آن اعتنا نکنند.
ـ بنابر گزارش روزنامه آیندگان مردم تهران با همکاری همافران توانستند در ساعات منع عبور و مرور کلانتری‌های نارمک، تهران‌نو، تهرانپارس، بهارستان، مولوی، شهرری، بابائیان و جوادیه را به تصرف خود درآورند.
– بنابر گزارش روزنامه اطلاعات در ساعت ۲۰:۳۰ در پی انتشار خبر برکناری فرمانده نیروی زمینی از سوی بختیار، جمعیت غریو شادی کشیدند. در ساعت ۲۲ خبر شبه کودتا توسط عده‌ای تأیید شد که بر اساس آن قرار بود از ساعت ۲۱ با کمک نیرو‌های موجود اطراف تهران و احتمالاً نیروهای مستقر در قزوین و حمله آنها به شهر این کودتا انجام گیرد، ولی به سبب پیوستن مردم به همافران و پیوستن قسمت اعظم پرسنل نیروی هوایی به همافران و مسلح شدن مردم و قرار گرفتن آنها در سنگرها و پخش شدن مردم مسلح در سراسر تهران، شبه کودتا شکست خورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Aenean vulputate, felis elementum Phasellus dolor.