روزشمار انقلاب اسلامی
سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۵۷
– در پی بالا گرفتن سوء قصد و تخریب اموال نظامیان و ساواکی‌ها، امام پیامی خطاب به ملت ایران فرستادند و مردم را از تعرض به جان و مال متهمان به ساواکی‌ بودن نهی کردند و آن را توطئه‌ای خطرناک نامیدند. امام تصریح کردند که جان و مال انسان‌ها محترم است و تجاوز به آن از محرمات؛ و در ادامه افزودند «به نظر می‌رسد جناح‌های منحرفی باشند که می‌خواهند در پناه هرج و مرج یا شاه را حفظ کنند و یا کشور را با ایجاد کودتای نظامی به تباهی بکشند.» امام همچنین از روحانیان خواستند به منظور جلوگیری از این قبیل تعرض‌ها، اقداماتی صورت دهند.
– روحانیت تهران با صدور اعلامیه‌ای ضمن سپاسگزاری از راهپیمایی تاریخی مردم در روزهای ۱۹ و ۲۰آذر (تاسوعا و عاشورا)، از مردم خواستند خود را برای برپایی راهپیمایی بزرگ در روزهای اربعین (۲۹دی) و ۲۸صفر (۷بهمن) آماده کنند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تظاهراتی که در نیارق- از روستاهای اطراف اردبیل- برپا شد، ۶ نفر شهید و ۱۹ نفر مجروح شدند (روزنامه کیهان تاریخ دقیق وقوع این حادثه را مشخص نکرده است). کیهان اسامی ۵ نفر از شهیدان این تظاهرات را چنین نوشته است. محمد راستگو، مطلب راستگو، ملک‌نام، دو دختر به نام‌های سکینه (۲۰ساله) و رقیه (۹ساله).
– امام با خبرنگار تلویزیون بی‌بی‌سی، روزنامه ایتالیایی لوتاکو نتینوا، تلویزیون اسپانیا و روزنامه لوموند مصاحبه کردند و به سؤالات مختلف آنها که در رابطه با بازگشت به ایران، نوع حکومت آینده در ایران، ویژگی‌های حکومت اسلامی و رابطه مردم و رهبری، ایران پس از خروج شاه و غیر قانونی بودن دولت بختیار و… بود پاسخ دادند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، بعد از ظهر امروز در پی تظاهراتی که در یزد برپا شد شخصی به نام محمدرضا مزیدی به شهادت رسید و شمار شهدای این شهر در تظاهرات روز گذشته و امروز به ۵ نفر رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

consequat. commodo risus elementum Praesent adipiscing eget libero. dictum quis,