ریشه شناسی حرکت امام خمینی (س)

مصاحبه خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با دکتر سید حمید روحانی

 

سؤال: مهم‌ترین عاملی که سبب شد امام (ره) برای تحول اسلامی در ایران قیام کند چه بود؟
پاسخ: بسم‌الله الرحمن الرحیم، در آستانه سی‌ و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی هستیم. این موهبت عظمی را به حضرت ولی‌عصر (عج)، مقام معظم رهبری و ملت قهرمان‌ پرور ایران تبریک و تهنیت عرض می‌کنم. حقیقت این است که امام دیر زمانی بود که احساس می‌کردند با حکومت خاندان پهلوی، اسلام در معرض زوال و ایران در دفاع از اسلام در معرض اضمحلال است. بر این باور لازم ‌دانستند که از اسلام دفاع و قیام کنند.

سؤال: امام (ره) چگونه این خطر را به ملت گوشزد می‌کردند؟
پاسخ: 
امام زمانی که نهضت را آغاز کردند یک کلمه بیشتر به مردم نگفتند و آن این بود که اسلام درخطر است و برای دفاع از اسلام قیام کنید و تمام حرف امام این بود که باید برای دفاع از اسلام و مبارزه با این توطئه اسلام زدایی قیام کرد.

سؤال: جریان‌های سیاسی دانشجویان و گروه‌های دیگر چگونه به پیروزی انقلاب اسلامی کمک می‌کردند؟
پاسخ: 
همه جریان‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی از جمله روستایی‌ها، کارگران، کشاورزان، دانشجویان، روحانیون و گروه‌های سیاسی در این امر نقش‌آفرینی کردند اما عامل اصلی که منجر به پیروزی انقلاب شد سه محور رهبر، مکتب و ملت بود. رهبری خودساخته که قدم جزء برای خدا بر نداشت. مکتبی که اسلام باشد در پشت غباری از خرافات و موهومات بود و امام توانست آن را آشکار سازد و ملت را در راه را در اسلام ناب محمدی (ص) متحد سازد و اسلام راستین را به جامعه ارائه دهد. سوم ملتی که سر در راه ولایت گذاشته بودند و به طور کلی باور داشتند که حسین زمان در مقابل یزید زمان ایستاده و با همه وجود در راه دفاع از اسلام ناب به استقبال شهادت می‌رفتند. 

سؤال:  اولین تظاهراتی که برای امام یادتان می‌آید کی بود و با چه شعاری انجام شد؟
پاسخ:
 در سال ۱۳۴۲ نخستین تظاهرات با شعار «آیت‌الله خمینی پیروز است» از سوی دانشجویان در ۱۲ اردیبهشت ۴۲ برگزار شد که دانشجویان خود جوش به خیابان‌ها ریخته و به نفع امام شعار دادند.

سؤال:  تقابل اسلام ناب محمدی (ص) با اسلام آمریکایی چگونه شکل گرفت؟
پاسخ: در جنگ های صلیبی وقتی که اروپایی‌ها برای منابع زر‌خیز منطقه خاورمیانه به سوی کشورهای اسلامی هجوم آوردند و در طول قریب ۵۰۰ سال صلیبی‌ها هرچه بیشتر تلاش کردند تا به کشورهای اسلامی دسترسی پیدا کنند کمتر نتیجه گرفتند و به این نتیجه رسیدند که باور مندی به اسلام عامل اصلی مقاومت می‌باشد، از این رو در صدد برآمدند که این روند را کنار بگذارند یعنی اسلحه را کنار گذاشته و قلم به دست بگیرند و ملتها را از اسلام دور کنند این عمل را کلید زدند.
سازمان فراماسونری نقش مؤثری در این راه داشت و تبلیغات وسیعی به راه انداخت که باید از موی سر تا ناخن پا غربی شویم تا به ترقی و پیشرفت برسیم و تلاش کردند که اسلام را تو خالی و بی‌پایه نشان دهند و توده‌های مسلمان را از محتوا و از اعتقاد به اسلام تهی سازند. در جنگ اول جهانی که جنگ علیه اسلام بود، استعمارگران توانستند به سرزمین پهناور اسلامی به کشورهای چیره شوند و آن سرزمین را تجزیه کنند تا برنامه‌های خود را پیاده کنند که برنامه اول آنها تجزیه سرزمین‌های اسلامی مانند عراق، اردن، سوریه، عربستان، لبنان و فسلطین بود و در نقشه دوم جدایی دین از سیاست که با تبلیغات وسیعی که به راه انداختند برای مسلمانان دین را جدا از سیاست و یا دین منهای سیاست، دین منهای روحانیت به راه انداختند و اما نقشه سوم آنها این بود که عناصر لائیک و لامذهب را در کشورهای اسلامی به قدرت برسانند. 

 

سؤال: این برنامه‌ها را در کدام یک از کشورهای اسلامی محقق ساختند؟
پاسخ: 
جنگ جهانی اول درسال ۱۲۹۲ شروع و تا سال ۱۲۹۷ طول ‌کشد، به دنبال آن در سال ۱۲۹۹در ایران دست به کودتا ‌زدند و راه را برای به قدرت رسیدن رضاخان هموار ساختند، در سال ۱۳۰۲ آتا ترک در ترکیه به قدرت می‌رسد، در سال ۱۳۰۲ وهابی‌ها در عربستان به قدرت می‌رسند، در سال ۱۳۰۴ رضاخان در ایران تاج‌گذاری می‌کند و همزمان در عراق و اردن ملک عبدالله و ملک فیصل به سلطنت می‌رسند و این نشان از حضور جریان‌های لائیک در کشورهای اسلامی است که بدست استعمارگران بودند.

سؤال:  تفاوت حکومت آتاترک در ترکیه و رضاخان در ایران با توجه به مطلبی که فرمودید که هر دو استعماری بودند، را چه می‌دانید؟
پاسخ: رضاخان با همدستی و روشنفکران مذهبی اسلام آمریکایی را که همان اسلام منهای سیاست بود، در جامعه رواج می‌دهد و با اسلام ناب محمدی مقابله می‌کند، اما چنین حالتی در ترکیه به وجود نمی‌آید. متأسفانه هنوز هم اسلام امریکایی و اسلام تجمع‌گرایی و سرمایه داری در کشور در حال رواج است و باید دانست که شعار تشنج زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها و دفاع از ترویج سازش‌پذیری یا کنار آمدن با سازشکاران را نمی‌توان اسلام ناب قلمداد کرد.

سؤال: آیا کسانی با عنوان یاران امام بودند که امروز در این جریان قرار نگرفته‌اند و آیا اصلا با امام همراه بودند؟
پاسخ: وقتی امام نهضت را آغاز کرد برخی از کسانی که در کنار امام بودند در حقیقت با ایشان یار نبودند و راه امام را حرکت‌های انتحاری و بی‌نتیجه می‌پنداشتند، برخی از گروه‌ها و سازمان‌های سیاسی مانند جبهه ملی و نهضت آزادی ‌راهشان از ابتدا با امام جدا بود و برخی از مدعیان راه امام(ره) نه تنها امام را قبول نداشتند، بلکه در عمل نشان دادند که خودشان را فهمیده‌تر و سیاست‌ورزتر از امام می‌دانستند گرچه آن را به زبان نمی‌آوردند.
در سال ۱۳۵۴ در سفری که به بیروت داشتم هاشمی رفسنجانی را دیدم، وی به من گفت سال گذشته از ایران بیرون آمدم اما نتوانستم ویزای عراق تهیه کنم، امسال موفق شدم تا به خدمت حضرت امام(ره) در نجف بروم، به امام عرض کردم سال گذشته به این قصد از ایران بیرون آمدم که از شما در دفاع از سازمان مجاهدین خلق اعلامیه بگیرم و امسال برای اینکه بگویم که ما اشتباه کردیم. این نشان می‌دهد که این‌ها پیرو امام(ره) نبودند که اگر این مسئله را بشکافیم می‌بینیم که کسانی که به عنوان یاران امام مطرح بودند ایشان را به عنوان رهبر قبول نداشتند، اگر قبول داشتند؛ چرا در آن روزگاری که امام منافقین را تایید نمی‌کرد سر در راه آنها گذاشتند، امام در پیامی فرمودند که منتظری را به عنوان قائم‌مقامی تأیید نکنید؛ چرا گوش ندادند. این نشان می‌دهد که بسیاری از مدعیان همیاری با امام، ایشان را به عنوان رهبر انقلاب قبول نداشتند. 

سؤال: عملکرد این یاران خودخوانده چه پیامدهایی برای کشور داشته است؟
پاسخ: اگر امام یاران نایار نداشت، جام زهر را نمی‌نوشید این نشان می‌دهد که یاران امام حرف‌های خودشان را می‌زدند امام قبل از پیروزی انقلاب و بعد از آن به طور یکسان با استعمار به شدت برخورد می‌کردند، اما برخی‌ها قبل از رسیدن به قدرت انقلابی‌تر از امام خودشان را جلوه می‌دادند اما بعد از رسیدن به قدرت ۱۸۰ درجه تغییر رفتار دادند و مبارزه با شیطان بزرگ را بکلی کنار گذاشتند.

سؤال: چرا امام (ره) اینها را طرد نمی‌کرد؟
پاسخ: زمانی همین سؤال را در مورد پیامبر مطرح می‌کردند که چرا پیامبر آن سه شخص را طرد نکرد در حالی مشکلات عظیمی برای پیامبر به وجود آوردند حقیقت این است که اگر آنها را طرد می‌کرد عده‌ای دیگر به جای آنها اظهار وجود می‌کردند و بر این علت امام می‌خواست همه افراد با مسئولیتی که دارند امتحان خودشان را پس بدهند و اگر این گونه نبود بدتر از این می‌شد. 

سؤال:  امام این فرصت‌ها در اوایل انقلاب به چه کسانی داد؟
پاسخ: 
 امام با دولت موقت مهندس بازرگان با نظر شورای انقلاب و با ریاست جمهوری بنی صدر به احترام افکار ملت موافقت کرد، در حالی که با آنها موافق نبود و اگر امام این کار را نمی‌کرد و بر روی حرف خود می‌ایستاد می‌دانید چه می‌شد، آنها امروز بر سر قدرت می‌آمدند.

سؤال: نقش انقلاب اسلامی در فروپاشی بلوک شرق چه بوده است؟
پاسخ:  امام(ره) می‌دانستند و به درستی می‌دیدند که آرمان‌های انقلاب اگر عرضه شود نظام‌های سرمایه‌داری و مارکسیستی فرو خواهد ریخت و نظام مارکسیستی در شوروی با توجه به نزدیک بودن به کشورمان فرو پاشید. انقلاب اسلامی در غرب به گونه‌ای در حال احیا شدن است که بسیار از کارشناسان غربی جهان آینده را جهان اسلام می‌خوانند و سرمایه‌داری و لیبرالیسم را در پایان حیات خود می‌بینند. اکنون نیز مقاومت حماس در غزه و حزب‌الله در جنوب لبنان رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کرده و نمودی از صدور انقلاب به دنیاست، جنبش حماس با اراده خود با توکل به خداوند و با الهام از ایده انقلاب اسلامی و حضرت امام مقاومتی را در مقابل رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت که کشورهای عربی در طول ۶۰سال موجودیت رژیم صهیونیستی چنین مقاومتی از خود نشان نداد. 

سؤال: فکر می‌کنید کدام رئیس جمهور بعد از رحلت امام به زبان سیاست خارجی انقلاب اسلامی نزدیک شده است؟
پاسخ: قطعاً موضع‌گیری‌های احمدی‌نژاد زلزله‌ای را در ارکان کاخ‌نشینان انداخت و ایده امام(ره) را حیات دیگر بخشید، اما ما شاهد بودیم که برخی‌ها می‌گفتند این تفکر امام با امام دفن و تمام شده است. البته این انتظار از دولت احمدی‌نژاد می‌رود که در کنار مطرح کردن ایده امام (ره) در عمل در تحریم شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی که در کشور فعالیت می‌کنند، اقدام کند. با توجه به موفقیت های دولت نهم در سیاست خارجه، این انتظار می‌رود تا با دولت‌های همراه آمریکا مانند انگلستان، قطع رابطه صورت گیرد و چه دلیلی دارد که ما با این کشور استعماری ارتباط داشته باشیم به نظرم این ارتباط را دولت نهم با انگلستان قطع کنند.

سؤال: عملکرد موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(ره) را در حفظ ایده‌امام چگونه می‌بینید؟
پاسخ: یک مؤسسه هیچگاه نمی‌تواند به تنهایی حافظ ایده امام باشد؛ چرا که ایده امام را تمامی ملت‌های مسلمان ایران حفاظت می‌کنند شما ببینید برخی‌ها در خاطراتشان جملات امام را تحریف می‌کنند آیا انتظار داریم که مؤسسه به تنهایی با تحریف گران مقابله کنند.
امام فرمودند کسانی تا آخر با ما هستند که درد فقر را چشیده باشند، بی‌تردید کسانی که از کودکی در رفاه و ناز و نعمت زندگی کرده‌اند و نیز کسانی که آقا زاده بوده‌اند نمی‌توانند انقلابی فکر و عمل کنند. آقازاده ها وقتی به قدرت برسند از تشنج زدایی و گفت‌وگوی تمدن‌ها دم می‌زنند و زمین دراها و باغ دارها نیز در برابر فشارهای آمریکا زود خود را می‌بازند و آن گاه که هواپیمایی ابرباس ایران را می‌زنند اشکشان در می‌آید و اعلام می‌کنند که پیام آمریکا را دریافت کردیم.

سؤال: فکر می‌کنید تخریب‌‌هایی که علیه آیت الله مصباح بعد از رحلت امام صورت می‌گیرد با چه اهدافی انجام می‌شود؟
پاسخ: 
آیت‌الله مصباح یزدی چوبی را که می‌خورد به دلیل حمایت از ایده امام و خط امام است، مسلماً عده‌ای که از سازمان مجاهدین حمایت می‌کردند جوانان را تشویق به عضویت در آن سازمان‌ می کردند. آیت‌الله مصباح این سازمان را منحرف دانست که به ایشان اتهام می‌زدند که مخالف مبارزه است و در حالی که ایشان مخالف مبارزه‌ای بود که با رهبری سازمان مجاهدین صورت بگیرد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

felis venenatis commodo facilisis ut ut non mattis consectetur venenatis, dapibus