روزشمار انقلاب اسلامی
 دوشنبه ۱۸ دی ماه ۱۳۵۷
– در ساعت ۸:۳۰، شماری از مردم قم تظاهراتی برپا کردند و علیه رژیم شعار دادند. عده‌ای از تظاهرکنندگان خانه ۲ نفر از کارمندان ساواک را آتش زدند. در این تظاهرات ۲ نفر بر اثر تیراندازی مأموران به شهادت رسیدند.
– در ساعت ۹ پس از محاصره ساختمان ساواک یزد توسط مردم، مأموران اقدام به تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان کردند که در نتیجه ۳ نفر شهید و ۱۶ نفر زخمی شدند. روزنامه کیهان شمار شهدای این واقعه را ۴ نفر اعلام کرد؛ یک روز بعد خبرگزاری پارس تعداد شهیدان را ۴ نفر و مجروحان را ۶۰ نفر گزارش داد. بنابر گزارش روزنامه آیندگان محمدرضا هدایتی، محمدحسین زارع مهریزی و عباس ضیاءقاسمی نام شهدای این شهر بود.
– از ساعت ۱۰ الی ۱۳ تظاهراتی در شهرری برپا شد. تظاهرکنندگان قصد داشتند مجسمه شاه را در این منطقه پایین بکشند که با حمله مسلحانه پلیس روبه‌رو و در نتیجه ۹ نفر مجروح، ۳ نفر شهید و ۱۳ نفر دستگیر شدند. روزنامه کیهان اسامی شهدا را چنین نوشت: قاسم سبزعلی، علی کوهی‌نژاد و اصغر تلخرودی. برخی از مطبوعات شمار تظاهرکنندگان شهرری را ۱۰ هزار نفر و شمار مجروحان را ۱۵ نفر گزارش دادند. پلیس تهران نیز در گزارشی اعلام کرد از ساعت ۱۲ به بعد به علت تیراندازی مأموران فرمانداری نظامی نفر کشته و ۷ الی ۸ نفر مجروح شدند.
– فرمانداری نظامی تهران، تظاهرات صبح و بعد از ظهر امروز این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۱۰ حدود ۲ هزار نفر در خیابان شمیران، ساعت ۱۰:۱۵ اطراف منزل آقای طالقانی، ساعت ۱۰:۴۰ در خیابان‌های ثریا (خیابان سمیه)، دروازه‌دولت، سپهبد زاهدی (خیابان سپهبد قرنی)، ایرانشهر، ویلا (خیابان استاد نجات‌اللهی)، سه‌راه تخت‌جمشید (سه‌راه آیت‌الله طالقانی) و میدان فردوسی، ساعت ۱۰:۴۵ در خیابان نواب، ساعت ۱۰:۵۰ در خیابان مختاری، ساعت ۱۱ حدود ۲ هزار نفر در خیابان دکتر اقبال (خیابان اقبال لاهوری)، ۵۰ نفر از خیابان آیزنهاور (خیابان آزادی) به سمت میدان شهیاد (میدان آزادی) و ۵۰۰ نفر در خیابان پهلوی (خیابان ولی‌عصر(عج)) و سی‌متری، ساعت ۱۱:۱۵ حدود ۲ هزار نفر از مهر‌آباد جنوبی به سمت میدان شهیاد، ساعت ۱۱:۲۰ حدود ۷ هزار نفر به سمت میدان شهیاد، ساعت ۱۱:۳۰ حدود ۵ هزار نفر به طرف میدان شهیاد، ساعت ۱۱:۴۰ حدود ۸ هزار نفر در خیابان کوروش‌کبیر (خیابان دکتر علی شریعتی)، ساعت ۱۲:۱۰ حدود ۱۰ هزار نفر در چهارراه شاه- ابوریحان، ساعت ۱۲:۱۵ بیش از ۱۰ هزار نفر به طرف مخبرالدوله (میدان استقلال)، ساعت ۱۲:۲۰ حدود ۲ هزار نفر در میدان منیریه، ساعت ۱۲:۲۵ حدود ۷۰ نفر از خیابان شاه (خیابان جمهوری اسلامی) به طرف مجلس، ۴ هزار نفر در خیابان شاهرضا (خیابان انقلاب اسلامی) و ۲ هزار نفر در خیابان امیریه، ساعت ۱۲:۳۵ حدود ۴ هزار نفر مقابل سینما کاپری، ساعت ۱۲:۴۰ حدود ۵ هزار نفر در خیابان قزوین، ساعت ۱۲:۵۰ حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار نفر (شمار این عده در گزارش دیگری حدود ۵ هزار نفر اعلام شده است) در خیابان شاه (خیابان جمهوری اسلامی) به سمت خیابان کاخ (خیابان فلسطین)، ساعت ۱۳ در جوادیه، راه‌آهن و خزانه، ساعت ۱۳:۲۰ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان سرباز، ساعت ۱۳:۳۰ در خیابان مازندران و کوچه‌های اطراف، ساعت ۱۳:۴۵ حدود ۱۰ هزار نفر در خیابان حشمت‌الدوله، ساعت ۱۴:۱۰ در خیابان سبلان شمالی، ساعت ۱۷:۳۰ در خیابان سبلان و نظام‌آباد، منطقه بابائیان، ۳ هزار نفر در خیابان گرگان و ۴ هزار نفر در مقابل و داخل مسجد امام رضا(ع) و ساعت ۱۷:۴۵ در خیابان‌های قزوین، نواب، آریانا (خیابان مالک‌اشتر) و آذربایجان.
– در ساعت ۱۱:۳۰ هزار نفر از مردم ساری با برپایی تظاهرات قصد داشتند مجسمه شاه را به پایین بکشند که هدف تیراندازی مأموران قرار ‌گرفتند و در نتیجه ۲ نفر به نام‌های عسکر توفیقی و علی عابدیان‌پور شهید و ۱۰ نفر مجروح شدند. روزنامه کیهان به نقل از اظهارات شاهدان، شمار شهدا را بیش از ۱۲ نفر و مجروحان را بیش از ۲۰ نفر گزارش داد. این روزنامه در ادامه نوشت این تیراندازی زمانی آغاز شد که تظاهرکنندگان قصد داشتند به سربازان گل بدهند.
– ماشاءالله کنجوان که در تظاهرات سه روز گذشته بروجرد مجروح شده بود،‌ امروز به شهادت رسید و جنازه وی با شرکت جمعیت انبوهی تشییع شد. روزنامه اطلاعات شمار تشییع‌کنندگان را ۵۰ هزار نفر گزارش داد. مطبوعات نام این شهید را ماشاءالله کوهانی اعلام کردند.
– ۲ نفر از نمایندگان رئیس‌جمهور فرانسه که حامل پیغامی از طرف جیمی کارتر رئیس‌جمهور امریکا بودند به دیدار امام رفتند و این پیغام را که از ایشان خواسته شده بود با دولت بختیار مخالفت نکنند و این که امکان وجود کودتا از طرف ارتش وجود دارد را به گوش امام رساندند. امام در پاسخ فرمودند که دست از مخالفت با دولت بختیار برنمی‌دارند و البته اگر چنین نیز بکنند، مردم ایران حاضر به این کار نخواهند بود. ایشان اعلام کردند اگر در ایران کودتا شود، از چشم امریکا خواهیم دید و در ادامه افزودند اگر می‌خواهید آرامش به ایران بازگردد باید نظام شاهنشاهی که قانونی نیست کنار رفته و ملت را به حال خود گذارید تا با تشکیل یک شورای انقلاب متشکل از اشخاص پاکدامن، آرامش برقرار گردد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، ۶ هزار نفر از مردم سوسنگرد و بخش‌های اطراف پس از اجتماع در مسجد جامع اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. این عده پس از این که با سنگ به باشگاه افسران شهربانی حمله کردند هدف تیراندازی مأموران قرار گرفتند. در پی تیراندازی مأموران، ۴ نفر شهید و ۸ نفر مجروح شدند. اسامی ۲ نفر از شهیدان علیرضا خلج و قریس حیدری اعلام شد.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تشییع جنازه یکی از شهدای کاشمر، مأموران به روی مردم این شهر آتش گشودند که در نتیجه ۲ نفر به نام‌های محمدرضا غلامی و محمد ترابی شهید و ۷ نفر به شدت مجروح شدند.
– بنابر گزارش روزنامه آیندگان در پی تظاهراتی که در فریدونکنار برپا شد، بر اثر تیراندازی مأموران حداقل ۲ کودک و شخصی به نام علیرضا شفیع به شهادت رسیدند. همچنین تیراندازی مأموران به یک مینی‌بوس نیز تعدادی شهید و مجروح بر جای گذاشت.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی تظاهراتی که در شاه‌آبادغرب برپا گردید، چند ساختمان دولتی در آتش سوختند و بر اثر تیراندازی مأموران ۱۰ نفر مجروح شدند. خبرگزاری پارس در گزارشی از تظاهرات امروز این شهر، از شهادت یک نفر از تظاهرکنندگان خبر داد.
– در ساعت ۱۲ شماری از مردم مبارکه- استان اصفهان- قصد تصرف پاسگاه را داشتند که بر اثر تیراندازی مأموران ۳ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید. روزنامه اطلاعات در گزارشی از این وقایع نوشت که پس از برگزاری مراسم گرامیداشت شهدای شهرهای ایران، مردم مورد تهاجم مأموران قرار گرفتند و در نتیجه تیراندازی از سوی مأموران، کبری سلیمانی به شهادت رسید و ۶ نفر مجروح شدند.
– از ساعت ۱۶ الی ۱۹ تظاهراتی در پیرانشهر با شرکت ۵ هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات در پی تیراندازی مأموران ۴ نفر مجروح شدند و یک نفر به نام علی خضرپور به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

in odio Donec consectetur id Aenean elit. suscipit