روزشمار انقلاب اسلامی
جمعه ۲۹دی ماه ۱۳۵۷
– صبح امروز شماری از مردم تهران به مناسبت اربعین حسینی اقدام به برپایی راهپیمایی کردند. روزنامه آیندگان شمار این عده را ۳ میلیون نفر، آنتونی پارسونز بیش از یک میلیون نفر، خبرگزاری پارس و روزنامه اطلاعات نیز بیش از ۲ میلیون نفر تخمین زدند. جمعیت راهپیمایان از میدان‌های ژاله (میدان شهدا)، ۲۴اسفند (میدان انقلاب)، راه‌آهن و ولیعهد (میدان ولی‌عصر(عج)) و خیابان‌های گرگان (خیابان شهید سرتیپ نامجو)، شاهرضا (خیابان انقلاب اسلامی)، قلهک به طرف جنوب، خوش، سلسبیل (خیابان رودکی)، امامزاده حسن، قزوین و… راهی میدان شهیاد (میدان آزادی) شدند. این عده هنگام ظهر پس از برگزاری مراسم سخنرانی، قطعنامه‌ای را در ۱۰ماده قرائت کردند. در این قطعنامه به مواردی از این قبیل اشاره شد: اعلام سلطنت غیر قانونی شاه و خلع وی از این مقام، اعلام برقراری حکومت جمهوری اسلامی، درخواست از امام جهت معرفی اعضای شورای انقلاب و تشکیل حکومت موقت، اعلام غیر قانونی بودن دولت بختیار، درخواست مردم از درجه‌داران، سربازان و افسران ارتش به منظور پیوستن آنها به مردم، رابطه حسنه با همه ملت‌ها به شرط عدم کارشکنی از سوی‌ آنها، ادامه اعتصابات، تظاهرات تا پیروزی نهایی، خودداری وکلای غیر قانونی مجلسین از رفتن به خانه ملت و پیوستن آنها به صفوف ملت و…
– بنابر گزارش روزنامه کیهان، افسران، همافران و درجه‌داران پایگاه هوایی بندرعباس با برپایی تظاهرات در محوطه پایگاه، همبستگی خود را با نهضت و جنبش ملت ایران اعلام کردند. این عده در پایان با صدور قطعنامه‌ای خواسته‌های خود را که مهمترین آنها مخالفت با کودتا، اخراج مستشاران امریکایی و مخالفت با دستوراتی که علیه مردم و به نفع شاه باشد اعلام کردند.
– در پی تظاهراتی که در هرسین- استان کرمانشاه- برپا گردید، میان موافقان و مخالفان حکومت درگیری ایجاد شد. در پی این درگیری ۵ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.
– بنابر گزارش بولتن خبرگزاری پارس، در تظاهراتی که در طبس- استان خراسان- به وقوع پیوست، بر اثر تیراندازی مأموران ۴ نفر شهید و ۱۹ نفر مجروح شدند. در پی این حادثه، مردم استواری را که اقدام به این جنایت کرده بود، دستگیر کردند و او را کشتند.
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در پی گردهمایی اهالی نجف‌آباد در ورزشگاه، عده‌ای از چماق‌ به دستان یزدان‌شهر در حمایت از رژیم اقدام به برپایی تظاهرات کردند. این عده پس از آن که مقابل عده‌ای از اهالی نجف‌آباد قرار گرفتند، اقدام به تیراندازی کردند که در نتیجه این تیراندازی دست‌کم ۱۵ نفر به شهادت رسیدند و عده‌ای نیز مجروح شدند.
– در پی تظاهراتی که به مناسبت اربعین حسینی در صحنه- استان کرمانشاه- برپا گردید، میان موافقان و مخالفان درگیری پیش آمد که در نتیجه ۴ نفر مجروح شدند و یک نفر به شهادت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

risus at accumsan dolor eleifend dictum quis, velit, amet, ultricies Lorem venenatis