روزشمار انقلاب اسلامی
 جمعه ۲۲دی ماه ۱۳۵۷
– بنابر گزارش روزنامه کیهان در ساعت ۴، زمانی که عده‌ای از جوانان شهرستان فسا انتظامات شهر را بر عهده داشتند، از سوی مأموران به آنها تیراندازی شد که در نتیجه ۲ نفر از آنها مجروح شدند.
– امام در پیامی خطاب به ملت ایران از تشکیل شورایی به نام «شورای انقلاب اسلامی» مرکب از افراد با صلاحیت، مسلمان و متعهد خبر دادند که مسئولیت‌هایی از قبیل تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم به منظور تصویب قانون اساسی جدید جمهوری اسلامی، انجام انتخابات بر اساس مصوبات مجلس مؤسسان و قانون اساسی جدید و انتقال قدرت به منتخبین جدید از جمله وظایف آنها بود. امام همچنین دولت بختیار را غیر قانونی اعلام کردند و همکاری با آن را به هر شکلی و به هر نحوی شرعاً حرام و قانوناً جرم دانستند و در قسمتی دیگر از پیام خود از احتمال یک کودتای نظامی خبر دادند. امام به ارتش هشدار دادند در صورتی که چنین توطئه‌ای در کار باشد، شدیداً از آن جلوگیری کنند و در مقابل خطاب به مردم ایران اعلام کردند که به درجه‌داران، افسران و صاحب‌منصبان شریف احترام بگذارند. امام در پایان فرمودند ملت شریف باید تا نتیجه نهایی دست از مبارزات پرشور خود برندارند و به اعتصابات و تظاهرات خود ادامه دهند.
– فرمانداری نظامی تهران و حومه تظاهرات صبح و بعد از ظهر امروز این شهر را چنین گزارش داد: ساعت ۱۰:۳۰ حدود ۴۰۰ نفر در خیابان فلاح قلعه‌‌مرغی، ساعت ۱۱:۱۵ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان خاوران، ۲۰۰ نفر در خیابان عارف و ۶۰۰ نفر در خیابان غیاثی، ساعت ۱۲:۳۰ حدود ۳۰۰ نفر در خیابان کوروش‌کبیر (خیابان دکتر علی شریعتی)، ساعت ۱۴:۳۰ حدود ۲ هزار نفر در خیابان گیشا، حدود ۲۵ هزار نفر در بهشت‌زهرا، ساعت ۲۱ حدود ۴ هزار نفر در خیابان آرامگاه (خیابان شهید رجایی)، ساعت ۲۱:۲۰ حدود ۲۰۰ نفر در تهرانپارس، ساعت ۲۱:۱۵ حدود ۱۰۰ نفر در میدان ۲۵شهریور (میدان هفت‌تیر)، ساعت ۲۲ حدود ۲ هزار نفر در خیابان خواجه‌‌نصیر و هزار نفر در خیابان رباط ‌کریم.
– ویلیام سولیوان سفیر امریکا در تهران به همراه ژنرال هایزر به دیدار شاه رفتند. سولیوان در کتابی با عنوان مأموریت در ایران می‌نویسد که شاه بعدها در کتاب پاسخ به تاریخ موضوع این دیدار را اصرار امریکا در خروج وی از ایران نگاشته، اما «در واقع این خود شاه بود که بیشتر به موضوع مسافرت خود علاقه داشت و از گفت‌و‌گو در مسائل دیگر طفره می‌رفت.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

elementum velit, sed id elit. pulvinar nec elit. Phasellus venenatis, Curabitur consequat.