اذا مات العالم ثلم فی الاسلام ثلمه لا یسدها شیء

عروج ملکوتی عالم عارف آیت ا… حاج سید مجتبی رودباری رضوان الله علیه را به جامعه روحانیت و مردم قهرمان پرور گیلان و خانواده معظم آن بزرگوار تسلیت می گوییم.

از چپ به راست: سیدمحمدتقی رودباری(فرزند ارشد آن مرحوم)، آیت‌الله رودباری، سید حمید روحانی، حجت‌الاسلام سید صالح رودباری(فرزند دوم آن مرحوم)

نامه ای که در ذیل می آید، رقیمه ای است که آیت الله رودباری پس از ورود به عراق از ترکیه خطاب به یکی از علمای رشت آیت الله ضیابری ( پدر خانم خود ) نوشته و از چگونگی استقبال از امام از کاظمین تا نجف اشرف را شرح داده اند. سانسورچی های ساواک این نامه را به مقصد نرسانده و در پرونده آن مرحوم بایگانی کرده است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی متن نامه یاد شده برای نخستین بار در کتاب نهضت امام خمینی ( دفتر دوم ص ۱۷۹ همراه با دست خط ) به عنوان یک سند تاریخی به چاپ رسیده است

حضور مبارک حضرت آیت الله آقای حاج ضیابری – دامت برکاته

فدایت شوم. پس از تسلیم عرض سلام، از خدای عزیز و قادر متعال، صحت و سلامتی وجود نازنین حضرتعالی را مسالت می نمایم. بحمدالله همگی در کمال صحت و سلامتی هستیم. نامه مبارک زیارت گردید. موجب روشنی چشم و خوشحالی قلبمان گردید. امید دارم خدا ما را موفق نماید که بتوانیم به اوامر و نصایح گرانبهای حضرتعالی که موجب سعادت و خوشبختی ماست، عمل نماییم و در جوار مولی الموالی – علیه السلام با الطاف و عنایات خاصه آن حضرت، اندوخته ای از علم و فضایل اخلاقی کسب کنیم. بحمدالله و المنه خورشید تابان حق، حضرت آیت الله العظمی الخمینی – روحی فداه در افق عراق درخشید. معظم له به اتفاق آقا مصطفی در حدود ساعت ۱۱ ظهر روز سه شنبه ۱۳ مهرماه وارد بغداد شدند.

آقای مصطفی در ساعت ۳ بعدازظهر ورود خود را به وسیله تلفن به منزل حضرت آیت الله خویی اطلاع دادند. نجف در بدو امر نمی توانست اطمینان کامل از این خبر نماید؛ لذا برای صحت و سقم بار دیگر با کاظمین وسیله تلفن، تماس گرفت؛ ولی دعاگو با آقایان خائفی و میرعبدالعظیمی بلافاصله قبل از وصول خبر قطعی به کاظمین رفتیم و پس از تحقیق معلوم شد معظم له در منزل شخصی به نام « عبدالامیر جمالی » وارد شده اند. چون ابتدا به مسافرخانه جمالی نزدیک صحن مطهر رفتند ولکن وقتی مسافرخانه را برای خود مناسب ندیدند؛ لذا از مدیر مسافرخانه تقاضای جای بهتری نمودند و مدیر مسافرخانه هم ایشان را به منزل خود بردند.

به هر حال از دیدارشان خیلی خوشوقت شدیم. آقای خمینی خیلی تعجب کردند که چطور ما موفق شدیم به نجف بیاییم و تا ساعت ۱۲ شب در خدمتشان بودیم. آقایان صدر و عسکری از علمای کاظمین همراه با عده ای از کاظمینی ها به دیدن ایشان آمدند و در ساعت ۹ شب حضرت آیت الله خویی با تلفن با معظم له صحبت فرمودند و جویای سلامتی شدند. از همان شب سیل طلاب و علما از نجف و کربلا و سایر نقاط برای دیدن حضرت آیت الله به کاظمین آمدند. ناگفته نماند که ما اولین دسته طلاب بودیم که از نجف به کاظمین رفتیم. روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه حضرت آیت الله آقای حکیم و حضرت آقای خویی فرزندان خود را به نمایندگی از طرف خود، به کاظمین فرستادند. روز پنج شنبه ۱۵ مهرماه یکی از وزرای عراق از طرف رییس جمهور عراق خدمت آیت الله شرفیاب شد و عرض تهنیت و تبریک گفت و خوشوقتی رییس جمهور را با مناسبت ورود معظم له به خاک عراق اعلام داشت.

بعداز [ظهر] پنج شنبه حضرت آقای خمینی با آقا شیخ نصرالله خلخالی و عده ای از طلاب به سامرا مشرف شدند و دو روز در آنجا بوده و بعد از روز جمعه از سامرا به کربلا آمدند. ایرانیان مقیم کربلا و طلاب، استقبال پر شوری از معظم له نمودند مخصوصا آقای سید محمد شیرازی، فرزند مرحوم آیت الله شیرازی با مریدها و طلاب به استقبال آقای خمینی آمدند؛ و عده ای از طلاب از نجف که از جمله دعاگو به کربلا و از آنجا تا مسیب رفتیم و اصولا مستقبلین تا مسیب رفته و در حدود غروب وارد کربلا شدند. پس از تشرف به حرم مطهر در جای آقا سید محمد شیرازی نماز جماعت برپا نمودند و بعد از نماز به حرم مطهر حضرت عباس (ع) مشرف شدند و سپس به منزل رفته، یک هفته در کربلا بودند و روز جمعه گذشته وارد نجف شدند. ۷۴ عدد ماشین بزرگ و کوچک تا خان نص ( خان شور ) به استقبال معظم له رفتند. فرزندان حضرات آقایان: حکیم، شاهرودی و خویی از طرف پدران بزرگوارشان تا خان نص آمدند. مطلعین می گویند چنین استقبالی برای کسی در نجف سابقه ندارد. در حدود غروب جمعه وارد نجف شدند. پس از تشرف به حرم مطهر به منزلی که قبلاً برای معظم له تهیه شده بود، رفتند.

حضرات آقایان شاهرودی و خویی همان شب به دیدن حضرت آیت الله رفتند. طلاب و دستجات مردم لاینقطع برای دستبوسی معظم له می آمدند و اشعار زیادی در آن شب و بعد از آن شب در مدح ایشان خوانده شد. شب یک شنبه بعد از نماز، حضرت آیت الله حکیم به دیدن معظم له تشریف آوردند. در ضمن صحبت هایی که بین این دو رهبر و شخصیت بزرگ مذهبی رد و بدل شد، از جمله تقاضای اقامه جماعت از طرف حضرت آقای حکیم بود که آقای خمینی اقامه جماعت برپا نمایند و اشتغال داشته باشند که از شب بعد حضرت آقای خمینی در مدرسه مرحوم آیت الله بروجردی اقامه نماز جماعت نمودند. دیروز ( روز دوشنبه ) وزیر وحدت عراق خدمت آیت الله مشرف شدند.

این بود خلاصه ای از جریان ورود حضرت آیت الله خمینی. امیدوارم خدمات معظم له و فعالیت ایشان آبروی بیشتری به اسلام و مسلمانان و علما و طلاب بدهد و ریشه ظلم را قطع و قمع نمایند. حضرت آیت الله آقای میلانی از مشهد و نیز حضرت آقای آقا نجفی از قم نمایندگانی از طرف خود به نجف فرستادند خدمت حضرت آیت الله خمینی. تلگرافات و نامه های زیادی برای معظم له آمده است، رونوشت آن را وسیله دعاگو یا آقای حاج خائفی به ایشان مرحمت دارید.

آقای حاج خائفی و اکرم خانم صحیح و سالم و سلام می رسانند. اعظم دست مبارک را می بوسد و سلام می رساند. سارا، سهله، فاطمه و طاهره دستبوس هستند. دعاگو و اعظم خدمت حاجیه خانم و خانم کوچک سلام می رسانیم. در خاتمه سلامتی وجود مبارک را از خداوند مسالت می نماید.

                                                                                                  سه شنبه ۲۳ج ۲[۱]

                                                                                       حاج سید مجتبی رودباری    

. ۲۷ مهرماه ۱۳۴۴[۱]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

vulputate, Aenean non leo. id vel, dolor mattis sem, fringilla